Het schijnt wel mogelijk te zijn om honden gezond vegetarisch te voeden. Er bestaat vegetarisch hondenvoer, waar bepaalde stoffen aan toegevoegd zijn die honden nodig hebben.
Ik heb zelf geen hond dus heb me nooit verdiept in of dat inderdaad verantwoord is of niet. Ik geef je wat bronnen, dan kan je je er zelf in verdiepen.

Dat een hond per se vlees nodig heeft, is wel iets dat je in twijfel zou kunnen trekken. Dat hondachtigen van nature vlees eten, is zo. Maar ik weet niet of het dan nodig is dat honden dat tegenwoordig ook doen, als zij ook alle benodigde stoffen uit verrijkt vegetarisch voer kunnen krijgen. Voor een hond zal het weinig verschil maken of die brokjes ed. nou van een dier afkomstig zijn of niet. Als je het hebt over dat de hond op een voor hem natuurlijke manier moet kunnen eten, moet je denk ik eerder denken aan de hond zélf laten jagen. Kant-en-klaar hondenvoer is sowieso al onnatuurlijk voor een hond, of die voedingsstoffen nou uit vlees of uit ander voedsel komen is denk ik een veel minder belangrijk detail. En verrijkt vegetarisch voedsel is speciaal afgestemd op de fysieke behoeften van de hond, dus dat kan je niet vergelijken met gewoon maar wat groente en graan geven.

Is het mishandeling om een hond vegetarisch te voeden?

Nee, niet als de hond daarmee alle benodigde voedingsstoffen binnenkrijgt.

Is het mishandeling om een hond standaard hondenvoer te geven dat uit vlees bestaat?

Ja.
Níet voor die hond, maar wel voor de dieren die in die bioindustrie zitten waar dat vlees vandaan komt. Zij worden opgesloten, vaak mishandeld, en uiteindelijk vermoord. Hierbij wordt geen enkele aandacht besteed aan de behoefte van dát dier, het wordt gezien als een voorwerp dat geen rechten heeft, alles draait om zo goedkoop mogelijk produceren.

Waarom heeft die hond recht op het beste van het beste maar mogen andere dieren daarvoor compleet mishandeld en vermoord worden? Is het logisch om andere dieren te mishandelen ten gunste van een ander dier dat toevallig in jouw huis woont? Zeker als verrijkt vegetarisch voedsel mogelijk éven goed is?
Een heel goede vraag dus, het is zeker de moeite waard om te kijken of er vegetarisch hondenvoer bestaat dat gezond is.

Toegevoegd na 30 minuten:
http://www.biteback.be/library/detail_art.php?artid=487 :
"Er is geen wetenschappelijke reden waarom een voedingswijze bestaande uit plantaardige, minerale en synthetische ingrediënten de noden van een hond of kat niet kan invullen. Verscheidene .... lees verder bij reacties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
.. commerciële producenten van veganistische diervoeders beweren dat ze dit kunnen, en hebben ondertussen een achterban van vele duizenden gezonde honden en katten.'" "Studies hebben uitgewezen dat zowel honden als katten ondanks hun kortere spijsverteringsstelsel in staat zijn om stoffen uit plantaardig materiaal op te nemen en te absorberen. Zo liet dierenrechtenorganisatie PETA de gezondheid van 300 vegetarische honden onderzoeken, van puppy's tot heel oude dieren. Iets meer dan de helft waren reuen en iets minder dan de helft waren rashonden. Onder de rashonden waren veel terriërs, retrievers, beagles en dobermans. 65% van alle honden was veganistisch. Uit het onderzoek bleek dat hoe langer een hond vegetarisch of veganistisch eet, hoe groter de kans is dat hij in goede tot excellente gezondheid verkeert en hoe kleiner de kans dat hij kanker, infecties, hypothyroidie (onvoldoende productie van de schildklierhormonen) krijgt of aan obesitas lijdt. Veganistische voeding blijkt ook gezonder dan vegetarische. Een andere conclusie was dat hoe langer een hond vegetarisch of veganistisch eet zonder extra taurine of L-carnitine, hoe groter de kans is op een hartkwaal."
http://www.biteback.be/library/detail_art.php?artid=487
(op deze website staat nog veel meer nuttigs over de voor- en nadelen van vegetarisch hondenvoer) Merken met (onder andere) vegetarisch hondenvoer:
http://www.amipetfood.com
http://www.benevo.com
http://trovet.nl/productdetails.php?id=19
http://www.yarrah.com/index.php?paginaID=156#negen
http://www.zooplus.nl/shop/honden/hondenvoer_droog/pitti_boris/24973
http://www.jarco.nl/home/voor-honden/jarco-hondenvoer/vegetarisch-5.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geschreven met liefde voor dieren. Chappeau

Andere antwoorden (6)

In principe zijn we zo ver met dieten en ingredienten dat gevetarische dieten voor honden mogelijk zijn. De vraag is: Waarom zou je dat uberhaupt overwegen. Honden zijn van huis uit vleeseters.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kan je dit niet beter met je dierenarts bespeeld een kennis van me heeft een hond en die is allergisch voor vlees maar t is echt een groot probleem om aan voedsel en hondekoekjes maar waarom wil je een vegetarische hond een beetje vreemd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is het zo'n groot probleem om aan voedsel voor die allergische hond te komen? Er zijn aardig wat merken die vegetarisch hondenvoer verkopen voor honden die allergisch zijn voor vlees.
Een hond is van nature een carnivore en zijn maag en gebit zijn in eerste instantie bedoeld om vlees snel en gemakkelijk te kunnen verwerken. Met plantaardige producten gaat dat veel moeilijker, die worden in een hondenmaag vaak maar ten dele verteerd. Een hond een vegetarisch dieet voorzetten is net zo onzinnig als wanneer je je kanariepiet een biefstukje zou serveren. De hond zal er beslist nadelige evolgen van ondervinden. Doe je dierbare dier een dierenplezier en geef hem vuile pens. Daar zitten nog resten van plantaardige voeding in, die door de koe al gedeeltelijk verteerd zijn, en daar kan je hond wat mee, gezond oud worden bijvoorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hond is geen carnivoor, maar een omnivoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van nature is de hond een carnivoor. Dat hij ook wel eens plantaardige producten eet komt door de samenleving met de mens. Dat impliceert niet dat hij van carnivoor in omnivoor veranderd is.
Ik ben van mening, dat, als je een dier wilt gaan houden, je ervoor zorg moet dragen, dat je het dier zó huisvest en verzorgt, als het soort dier dit nodig heeft.

Dus een ruim verwarmd terrarium voor reptielen, een grote binnen- en buitenren voor knaagdieren, en voor vogels alle mogelijkheden om te kunnen vliegen. En je voert ze, zoals Moeder Natuur dat heeft voorgezien : zoals ze zouden leven, als ze niet toevallig de 'pech' hebben in menselijke gevangenschap te moeten leven.

En ik vind dus ook, dat je het meest naaste familielid van de wolf datgene moet geven, wat een wolf eet : prooien...
En dat betekent dus: niet een dieet van groenten en granen!

Het kán wel : je moet eens op de sites van de vegetariers kijken, want daar staan (in de 'clubbladen' tenminste....) advertenties in van vegetarisch honden- en kattenvoer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
vraagsteller kan beter een konijn in huis halen.
ben al 40 jaar vegetarier, maar mijn katten krijgen vlees.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zoals je misschien wel weet, ben ik ook al m'n hele leven vegetarier....maar mijn huisdieren eten, wat voor hen natuurlijk is, dus toen ik nog honden had, ging ik naar de slager-op-het-dorp, die toen nog aan huis slachtte : vuile pens, hoeven, knieën.....en m'n kattemeisje krijgt vooral vis : vindt ze lekkerder.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een + voor je goede antwoord. Overigens ben ik geen vegetarier, daarvoor vind ik een biefstukje te lekker, maar ik ben ook van mening dat je een (huis)dier zijn natuurlijke voeding moet gunnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een huisdier moet je zijn natuurlijke voeding gunnen maar dieren in de bioindustrie (waar het meeste hondenvoer vandaan komt) mogen wel opgesloten, mishandeld en vermoord worden?
Waarom heeft die hond zoveel meer rechten dan die andere dieren? Wat is er eigenlijk natuurlijk aan een blikje met hondenvoer of een zak hondenbrokken? Ooit een wolf een zak brokjes zien eten? ;)
Klinkt als een flauw grapje, maar ik bedoel er wel wat serieus mee: standaard hondenvoer lijkt in de verste verte niet op zelf jagen en het rauwe vlees opeten. Een hond is overigens een omnivoor, geen carnivoor.
Dat kan zeker schadelijke gevolgen hebben omdat een hond ingesteld is op vlees. Het is een carnivoor. Dat is iets wat je je moet realiseren als je een hond neemt.

Je kunt natuurlijk wel variëren met groentes en dat soort dingen. Maar een hond structureel geen vlees geven is gewoon ongezond en zielig, een vorm mishandeling als je het mij vraagt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na alle negatieve opmerkingen kan ik melden dat ik vrolijke vegetarisch gevoede honden heb gezien.

Hieronder een link naar VegaLife alwaar je diervriendelijke voeding kunt kopen.
Mogelijk kun je aldaar ook je vraag stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Diervriendelijke voeding? Dat diervriendelijke geldt dan zeker niet voor de hond die het tenslotte moet eten. Een hond IS nou eenmaal geen vegetarier, hoe graag sommige mensen dat ook zouden willen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een hhond zou in de natuur waarschijnlijk niet gezond kunnen leven zonder vlees, maar met baasjes die voedsel kunnen kopen, is het een ander verhaal.
Hondenvoer is bewerkt voedsel, en vegetarisch hondenvoer is zo gemaakt dat daar ook alle benodigde voedingsstoffen in schijnen te zitten, en als ergens alle voedingsstoffen in zitten, maakt het toch niet meer uit waar het vandaan komt?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, het fabrieksvoer dat mensen hun hond geven, is waarschijnlijk niet eens afkomstig van de natuurlijke prooidieren van de hond. En niet te vergeten de toevoegingen van de fabriek om het maar gezonder te maken.