Hoe maak je veganistische sojavrije tzaziki?

Wat is hierbij een goede vervanging van yoghurt of sojayoggurt?

Toegevoegd na 6 dagen:
Kan ik yoghurt maken van jonge kokosnoten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (4)

Pff niet makkelijk, sojavrij én veganistisch.
Het enige wat ik zo snel zou kunnen verzinnen is iets van rijstroom (zie bron) of cocosroom..

Toegevoegd na 19 minuten:
Nog even verder gelezen, en wat ik vind zijn vooral mensen die zelf yoghurt maken van cocosmelk. Er zijn wel merken die het verkopen, maar die heb ik niet kunnen vinden voor Nederland.
Wat je zou kunnen doen is met Agar Agar kokosmelk indikken tot een yoghurt achtige substantie, en wellich wat aanzuren met citroen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rijstmelk producten:

Dream dranken zijn 100 % plantaardige en natuurlijke dranken op basis van rijst of haver. Rice Dream en Oat Dream bevatten heel weinig verzadigde vetten en helemaal geen cholesterol. De licht zoete smaak, die Dream-dranken krijgen, is afkomstig van natuurlijke suikers die vrijkomen tijdens de fermentatie van rijst en haver.

Dream-dranken zijn ideaal als u lactose-intolerant bent of allergisch voor melkproteïnes. Wilt u minder of geen dierlijke producten eten? Dan zijn Dream-dranken een natuurlijk alternatief. De lichte textuur is makkelijk verteerbaar en wordt snel opgenomen in uw stofwisseling. Er zijn verschillende smaken: bio, naturel, vanille, hazelnoot/amandel en chocolade. Alleen bij de chocoladevariant zijn suikers toegevoegd.
Meer informatie: http://www.tastethedream.eu

Je kunt rijstmelk binden tot een yogurt-achtige samenstelling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou zelf yoghurt kunnen maken, van bijvoorbeeld rijstmelk, havermelk, amandel of kokosmelk.
Dat kan met zakjes yoghurtcultuur (dezelfde stof die yoghurt maakt van melk) die je aanlengt met granen- of notenmelk (uit de winkel of zelfgemaakt) en dan een tijd op een bepaalde temperatuur laat staan.
Of eventueel 2 eetlepels sojayoghurt als startcultuur, als je een beetje soja geen probleem vindt.
Bij mijn bron lees je daar meer over. En als je via google zoekt op (soyfree) vegan yoghurt recipe vind je ook allerlei recepten om zelf te maken.

En anders zou je misschien ongezoete, veganistische granenroom (in de natuurwinkel heb je bijvoorbeeld haverroom en rijstroom) met citroensap kunnen gebruiken. Dat is natuurlijk heel anders, maar het komt wel een klein beetje erbij in de buurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij veggiedeli.nl kun je veganistische mayo bestellen op basis van rijst van het merk Plamil. Dit is een ideale basis voor vegan Tzaziki. Ik zie hem op dit moment niet in de shop staan, maar ik weet zeker dat Henk (de eigenaar) er aan kan komen want ik heb hem eerder besteld.
Je kunt ook een raw Tzaziki maken op basis van cashewroom of avocado, zoals in dit recept: http://www.diet-recipes.buddyslim.com/raw-and-vegan-tzatziki-cucumber-yogurt-dip/
Succes!

Toegevoegd na 5 dagen:
Ja je kunt zeker yoghurt maken jonge kokosnoot. Even googlen en voila, er verschijnen meerdere recepten. zoals deze: http://www.rawglow.com/coconutyogurt.htm
Jonge kokosnoten vind ik alleen zelf erg lastig (niet) te vinden in Nederland. Je kunt ook amandelyoghurt maken, dat wordt ook mooi wit.