Wat voor voedingsstoffen mist een vegatarier?En waar zitten die in?

Ik ben een vegatarier een eet geen vlees (en kip).

dus wat mis ik?

en waar zitten die gemiste voedingsstoffen in behalve vlees?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.7K

Het beste antwoord

Bij een goed samengestelde vegetarische maaltijd is het mogelijk om zonder vlees of vis alle benodigde vitamines en mineralen binnen te krijgen. Maar er zijn wel een paar aandachtspunten. Dit zijn vitamine B12 en ijzer.

Vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten, zoals vlees, vis, zuivel en eieren. Daarom moeten vegetariërs dagelijks zuivel (en eieren) gebruiken. Plantaardig ijzer wordt moeilijker opgenomen dan dierlijk ijzer. Daarom ligt de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid voor ijzer bij vegetariërs anderhalf keer hoger dan bij mensen die wel vlees eten. Maar er zijn voldoende plantaardige ijzerbronnen om in de behoefte te voorzien. Bovendien wordt geadviseerd om bij elke maaltijd vitamine C te eten. Dit zorgt ervoor dat het lichaam ijzer uit plantaardige producten beter opneemt. Koffie, thee, rode wijn, oxaalzuurrijke groenten en fytinezuur remmen de ijzeropname. Deze kun je als vegetariër dus beter niet in combinatie met ijzerrijke plantaardige voedingsmiddelen eten.

Naast ijzer en vitamine B12 is vlees ook een belangrijke leverancier van eiwit, zink, vitamine D en verschillende B-vitamines. Een goede vervangende bron van deze voedingsstoffen is bij vegetariërs belangrijk.
-------
Voldoende ijzer

IJzer zit in brood, granen, groente, peulvruchten, eieren en andere vleesvervangers. Het ijzer uit deze plantaardige producten wordt beter in het lichaam opgenomen als het samen met een vitamine-C-rijk product (groente, fruit of sap met vitamine C) wordt gegeten.

B-vitamines en eiwitten

B-vitamines komen voor in brood, graanproducten, peulvruchten, melk en melkproducten, kaas en ei. Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten. Voor de vegetariër zijn daarom melk(-producten), kaas en ei belangrijke bronnen voor deze vitamine. Als er minder dierlijke producten worden gegeten, wordt het moeilijker om voldoende vitamine B12 binnen te krijgen.

In een gevarieerde vegetarische voeding met genoeg brood, graanproducten, peulvruchten, ei en vleesvervangers zitten ruim voldoende eiwitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je gevarieerd, verse groenten, aardappels, rijst, peulvruchten en fruit eet, zul je als vegetarier weinig tekort komen.Met toevoegingen van soya produkten kom je in principe niet minder uit dan mensen die vlees eten.Alleen een aanvulling van vit. B12 zou kunnen, want dat zit alleen in vlees.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Potentieel voedingsstoffen tekort in een vegetarisch dieet kan zijn: relatief laag proteïne gehalte, ijzer, zink, vitamine B12, calcium, omega-3 vetzuren, retinol (vitamine A), vitamine D, riboflavine (vitamine B2) en Jodium. en sommige vegetariërs kunnen vooral een tekort aan vitamine B12 and calcium krijgen. Dat is wat je mist door geen vlees te eten. De alternatieve producten die je kan eten worden voldoende aangereikt in de antwoorden hierboven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ook ik eet vegetarisch. Als vegetariër moet je wel bewuster opletten om alle voedingsstoffen binnen te krijgen Als je dus wel melk, kaas en eieren eet, hoef je in principe niets extra's aan je menu toe te voegen.

Mogelijke risico's zijn tekorten aan de volgende voedingsstoffen:
- Vitamine B12: de voor volwassenen gemiddelde aanbevolen dagelijkse hoeveelheid (ADH) vitamine B12 is 1 microgram (µg). Iemand die geen vlees eet, maar wel melk, kaas en eieren volgens de aanbevolen hoeveelheden, krijgt voldoende vitamine B12 binnen.
- Riboflavine (vitamine B2): rijk aan vitamine B2 zijn onder andere kaas, melk en eieren.
- Vitamine D: van nature komt vitamine D alleen voor in een klein aantal dierlijke producten, zoals vette vis, eieren, melk en andere zuivelproducten. Het lichaam kan zelf in de huid vitamine D maken onder invloed van zonlicht. Omdat de meeste vegetariërs er een leefstijl op na houden waarbij men veel buitenkomt, is de vitamine D voorziening meestal geen probleem.
- Calcium: lacto-ovo-vegetariërs (die wel zuivelproducten en eieren eten) halen over het algemeen evenveel calcium uit hun voedsel als mensen die ook vlees eten.
- IJzer: een tekort aan ijzer kan leiden tot ijzergebreksanemie, een vorm van bloedarmoede. IJzer zit zowel in dierlijke producten (vlees, kip, eieren) als in plantaardige (graanproducten, bonen, peulvruchten, bladgroente).
De opname van ijzer wordt bevorderd door een gelijktijdig gebruik van vitamine C. Aangezien vegetariërs per definitie veel fruit en groente eten die rijk zijn aan vitamine C, nemen zij over het algemeen evenveel ijzer in hun lichaam op als mensendie vlees eten. De ADH is 14 mg ijzer.
- Zink: net als ijzer wordt het zink dat in vlees zit beter opgenomen dan zink uit plantaardige bronnen. Vegetariërs lopen dan ook grote kans minder zink op te nemen dan mensen die vlees eten. Om aan de ADH van 10 mg te komen, moeten zij veel voedingsstoffen gebruiken die rijk zijn aan zink, zoals graanproducten, noten en peulvruchten. Zeevis, schelp- en schaaldieren, kaas en melk bevatten ook veel zink.

Dus als je vegetarisch eet en wel zuivelproducten nuttigt, is het misschien een tijdje goed opletten of je wel voldoende goede voedingstoffen binnen krijgt. Het is heel goed te doen zonder supplementen. Als je veganist bent, wordt het wat moeilijker.

Voor meer informatie: zie link
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als vegetariër die gevarieerd eet, krijg alles binnen wat je nodig hebt. Als veganist (die helemaal geen dierlijke producten eet, dus ook geen eieren en zuivel) wordt het pas moeilijk om alles binnen te krijgen.

Eet je trouwens wel vis? Ik vraag het omdat je zegt dat je geen vlees en kip eet. Als je wel vis eet, ben je eigenlijk geen vegetariër, maar een pescetariër. Dat woord maakt niet zoveel uit, wat wel belangrijk is: voor een pescetariër is het nóg gemakkelijker om van alles voldoende binnen te krijgen dan voor een vegetariër.

Waar een vegetariër zo af en toe op moet letten of hij wel zuivel en/of eieren binnenkrijgt ('opletten' zoals een vleeseter op moet letten dat hij niet alleen friet en pizza eet), krijgt een pescetariër zéker alles binnen.

Zelf (vegetariër) eet ik trouwens ook zo af en toe avocado, omdat daar bepaalde vetzuren in zitten. Maar dat is meer omdat ik zo een excuus heb om guacamole te maken en lekker met tortillachips op te vreten dan omdat ik echt iets tekort zou komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik eet weinig vis
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
'Weinig' vis is al heel snel ruim voldoende. Zoals gezegd krijg je als vegetariër al gemakkelijk alles binnen. Als je óók nog zo af en toe wat vis eet, zit je royaal aan de veilige kant.