Wat zijn lekkere vegetarische hoofdgerechten en wat eet jij??

Ik hou heel er van vegetarische pasta met courgette en champignon maar dat is ook het enige waar ik op kan komen om te maken, verder is mijn man ook een echte carnivoor dus was voor lekkere gerechten kan ik klaarmaken??
Albast bedankt voor je antwoordt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat het hier altijd erg goed doet is een paddenstoelenlasagne: bak een mengsel van (liefst kastanje)champignons en zo'n mix van de supermarkt met allerlei soorten paddenstoelen. Voor een lage ovenschaal van 28 cm gebruik ik een kilo paddenstoelen.
Gesnipperd uitje meebakken.
Intussen een roux maken met flink wat bieslook en peper, en als je wilt nog een extra smaakmaker als bijvoorbeeld een scheutje ketjap, worcestershiresaus of ketchup.
Het geheel mengen, tot een soort ragout.
Ovenschaal invetten, laag ragout erin, lasagnebladen erop, nieuwe laag ragout, nieuwe laag lasagnebladen, enzovoorts (meestal 2 of 3 van deze dubbele lagen).
Bovenop een beetje geraspte kaas en paneermeel (raspkaas kan ook tussen de laagjes), en het geheel in een (voorverwarmde) oven zetten volgens de aanwijzingen op de verpakking van de lasagnebladen.

Ook lekker, in de herfst en de winter: pompoensoep. Er zijn veel recepten van te vinden (altijd lekker met wat geroosterde noten als garnering).

Ik eet ook vaak macaroni met een saus: gesnipperde ui bakken, champignons in stukjes erbij, paprika, tomatenpuree, Italiaanse kruiden en zo een tijdje laten pruttelen. Op je bord wat kaas erover (voor een vleeseter kun je er bijvoorbeeld blokjes salami door doen).

http://www.kraotach.nl/recepten/bijgerechten/sweatbites.html is een recept voor gevulde paprika's - het gehakt kun je prima vervangen door vega-gehakt.

http://www.omasrecepten.com/recepten/Eenpansgerechten/Hongaarse%20stoofschotel.html (aardappelgerecht)

En soms zoek ik naar vegetarische gerechten op internet, en kom ik verrassende dingen tegen.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

ik ben ook vegetarisch. ik heb heel veel allerhande kaartjes (van de albert heijn) en daar zoek ik gewoon iets uit wat me lekker lijkt. Het vlees vervang ik dan voor 'nepvlees': vlees dat is gemaakt uit basis van soja- en tarwe-eiwit. oftewel helemaal vegetarisch. dit vlees zit voornamelijk in groene bakjes (kijk even op de verpakking). je hebt burgers, gegrilde stukjes, gehakt en meer! persoonlijk vind ik het heel lekker. succes en eet smakelijk ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke t altijd goed doet, ook bij vleeseters, is de vegetarische moussaka van Ah recepten. De variant met Tofu, aardappelen, aubergine en room (en nog n paar andere ingrediënten)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het erg leuk en lekker om hapjes te maken van bladerdeeg of filodeeg. Als vulling kun je vegetarisch gehakt, groente, nootjes, vruchten etc gebruiken.

Een schotel met peulvruchten is lekker stevig. Denk dan niet alleen aan bruine bonen, maar ook aan kidneybonen, kikkererwten, linzen, jonge kapucijners (lekker in een wokschotel!)

Voor even snel vind ik witte bonen met pesto en gebakken groente erg makkelijk en lekker, als vleesvervanger heb ik daar dan seitan bij. Seitan is gemaakt van tarwegluten, het ziet er vies uit, maar het is erg lekker. Je kunt het kopen bij natuurvoedingswinkels.

En quiche! Veel werk, maar heerlijk!

Kijk ook eens op www.plantaardigmaandag.nl, hier staan veel lekkere recepten op voor 100% plantaardige hoofdgerechten maar ook desserts, zoetigheid en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je voor meerdere mensen kookt waarbij de een wel en de ander geen vlees eet dan kan het handig zijn om regelmatig kant en klare vleesvervangende producten te gebruiken. Je kunt dan op de klassieke manier koken met aardappelen (rijst, pasta) vlees(vervanger) en groente. Met een ei, in vele variaties te bereiden, voldoe je ook goed aan de inname van noodzakelijke essentiële eiwitten.

Maar ik zou toch ook regelmatig echte vegetarische gerechten maken omdat ik die vleesvervangers eigenlijk een zwaktebod vind. Ik maakte in mijn vegetarische periode regelmatig ovenschoteltjes, zoals kool (fijngesneden en geblancheerd) met kaassaus en aardappelpuree er bovenop of vegetarische quiche met een lekkere salade erbij. Ook maaltijdsoepen met gedroogde peulvruchten zijn makkelijk klaar te maken. Een paar jaar geleden (ik at toen wel vlees maar mijn dochter niet) heb ik een compleet vegetarisch kerstmenu (hieronder de url) van vijf gangen gekookt. De twee vleesetende zwagers die aanschoven hebben genoten en misten het vlees echt niet in het totaal.

Niet om je man ervan te overtuigen om ook vegetarisch te gaan eten maar je mag hem af en toe best laten ervaren dat eten zonder vlees heerlijk kan zijn. Ik vind dat je voor vegatarisch koken net even wat meer creativiteit moet aanspreken als je het niet gewend bent maar het resultaat loont altijd.