Momenteel is er nogal veel sprake van 'gifsoja'. Gaat het daarbij alleen om soja voor dierenvoer of ook de soja van onze sojamelk en andere producten?

Ik ben nogal een fervent soja-gebruiker. Dus maak ik me ook zorgen over de soja die ik nuttig. Uit verschillende bronnen blijkt dat de soja uit Zuid-Amerika onverantwoord is en zelfs giftig. Gaat het daarbij dan enkel over die voor dierenvoeding of betreft het ook de soja die bijvoorbeeld in Alpro sojamelk zit en in andere soja-producten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met 'gifsoja'? Genetisch gemanipuleerd, of wat anders?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit van 'gifsoja' gehoord.. misschien bedoel je bespoten sojaplanten waarvan je dan weer de bonen eet?

Antwoorden (2)

Bevatten Alpro® soya-producten genetisch gemanipuleerde organismen?

De producten van Alpro® soya worden gemaakt van niet genetisch gemanipuleerde sojabonen. Alpro gaat uiterst ver om de aanwezigheid van GGO’s (genetisch gemodificeerde organismes) te vermijden dankzij een strikt selectie-, traceer- en controlesysteem - van bij de boer tot in de winkel. Op zijn beurt dubbelcheckt de onafhankelijke, gecertificeerde organisatie ‘Cert ID’ deze aanpak.

Koopt Alpro bonen uit het Amazonewoud?

Nee, Alpro raakt niet aan de natuurlijke rijkdom van het Amazonewoud. Het Amazonewoud zijn de longen van onze planeet. We waken er streng over dat de Braziliaanse sojabonen groeien op landbouwgrond die niet werden ontgonnen of ontbost. Bovendien kiezen de boerderijen waarmee we samenwerken, bewust voor wisselbouw om uitputting van de bodem en gewasziekten te vermijden.

Dus als je de website van alpro mag geloven zit daarin geen GMO, dus geen gifsoja.
Volgens m'n bronnen wordt de soja vnl gebruikt als veevoer voor de bioindustrie, dus als je zo'n vlees koopt krijg je 't (onrechtstreeks) dus wel binnen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je vegetariër bent, hoef je helemaal niet zo veel soja te eten. Gewoon afwisselen met je peulvruchten. Er zijn heel veel lekkere bonen.