zit er in vegatarisch eten ook vlees?

ik hoorde vandaag een van vegetariër dat er ook in vergatarisch vlees, dunne vellen vlees tussenzit.
klopt dit wel? zo ja, mag dit legaal?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben eens een tor tegengekomen in mijn bloemkool... geldt dat ook?
MissBiggie
13 jaar geleden
lol
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha ja! Of die vrouw een aantal jaar geleden die een kikker in haar salade van de Burger king aantrof...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je die tor opgegeten dan?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beetje extra proteïne kan nooit kwaad ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@BioBitch: Bijna.. Heel toevallig zag ik de (gekookte) tor op mijn vork liggen voordat ik hem mijn mond in wilde schuiven (meestal eet ik tijdens het lezen van de krant)... maar goed, daar gaat het niet om, de vraag was of er ook vlees zit in vegetarisch eten... kortom: het is niet altijd uit te sluiten :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn tegenwoordig steeds meer vegetarische producten die er uitzien als vlees/vis, waarvan sommige zelfs smaken en ruiken als vlees/vis, dus het kan ook goed dat je denkt dat iets echt vlees is, maar het in feite gewoon vegetarisch is.

Het beste antwoord

Nee, als je in de winkel een expliciet vegetarisch product koopt, zit daar geen vlees in. Ook geen dun plakje. En geen gelatine, dierlijk stremsel of kippeneiwit (niet te verwarren met kippenei-eiwit!). Zodra dat soort dingen erin zitten, mag het niet meer vegetarisch heten.

Misschien was de vegetariër die je sprak in de war met de vegetarische cordon bleu die je in de supermarkt kan kopen. Daarin zit, naast de (vegetarisch gestremde) kaas, een plakje dat ham moet voorstellen. Maar dat ís natuurlijk geen ham, alleen een plakje rozegekleurde vleesvervanger.

In de horeca kan het soms wel lastig zijn om echt vegetarisch eten te krijgen. Dat komt simpelweg omdat veel mensen niet goed op de hoogte zijn van wat wel of niet vegetarisch is. Dus dan zit er dierlijk gestremde kaas door de zogenaamd vegetarische salade, trassi (garnalenpasta) door de satésaus, ansjovis door de tapenade, gelatine door de chocolademousse, en is de vegetarische mosterdsoep ineens toch gemaakt op basis van vleesbouillon. En 'vegetarisch eten' betekent toch echt wat meer dan alleen 'geen zichtbare lappen vlees'. In die hoek moet er dus nog een hoop gebeuren aan bewustwording.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat zou 't illegaal maken hê ;) Nee, zit geen vlees in
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel eens gehoord dat er hulpstoffen in kunnen zitten die van dierlijke producten is gemaakt zoals gelatine ( dierenbotten). De kaas die er soms in zit is ook niet altijd vegetarisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, klopt. Maar dat zit oa in pudding en sommige snoepjes. Hoewel je wel weer een vegetarische versie hebt van gelatine; arga arga of zoiets.
Utrecht
13 jaar geleden
agar agar
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaas in een expliciet vegetarisch product is uiteraard wél vegetarisch gestremd, en ook gelatine is geen toegestaan ingrediënt in vegetarische producten. Koop je een gewone kaassoufflé waar niet op staat dat hij vegetarisch is, dan kun je wel verwachten dat er niet-vegetarisch gestremde kaas en gelatine in zit.
Vegetarisch eten is Vegetarisch.. ik ben ook vegetarisch en nee het klopt niet. Snap niet waarom de antwoorden boven mij dan ook een - krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het even opgezocht:
"Ook zit er in de meeste vleesvervangers net zoveel zout als in vlees. .......Een deel van de vleesvervangers bevat overigens nog wel dierlijke producten zoals kippeneiwit." Bron http://mens-en-samenleving.infonu.nl/diversen/53001-vleesvervangers-en-hun-milieubelasting.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een vegetariër eet geen producten die zijn verkregen door het doden van dieren, zoals vis, vlees en gevogelte. Strikt genomen eten vegetariërs ook geen dierlijk stremsel (verwerkt in de meeste soorten kaas) en geen gelatine, sommige vegetariërs zullen echter om praktische redenen toch nog gelatine en dierlijk stremsel eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Springbloem: dat is nou precies waarom infonu.nl, waar iedereen zonder enige controle zijn teksten op kan plempen, geen betrouwbare bron is. Wat er had móéten staan is dat er in sommige vleesvervangers kippenei-eiwit zit. Da's een dierlijk product, maar wel vegetarisch. Deze vleesvervangers zijn alleen niet geschikt voor veganisten en vegetariërs die specifiek geen eieren eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aha! Goed dat iemand de feiten checkt!
Er bestaat (of bestond) een product genaamd 'Quart', dit bevat minder vlees maar is niet vegetarisch. In sommige supermarkten werd het echter bij de vleesvervangers gezet, dit heeft tot verwarring geleid. Misschien had de vegetarier je sprak het daarover.

Een product dat zich vegetarisch noemt, mag geen stoffen afkomstig van dode dieren bevatten.