Wat is nu voor een vegetariër een "feestelijke" maaltijd?

Ik bedoel, als wij vlees eten en het is biefstuk, of lam of rosbief, dan spreken we al gauw van een feestelijk gerecht. Ik kan wel genoeg vegetarische recepten vinden maar ik weet niet welk er nu uitspringt als "feestelijk".
Alvast bedankt voor jullie reacties

Toegevoegd na 38 minuten:
het gaat eigenlijk om een 1 persoonsgerecht, daar de rest van de familie niet vegetarisch is

Toegevoegd na 1 dag:
geweldig al die recepten die ik aan het lezen ben, maar de meesten zijn toch bedoeld voor 4-6 personen. Het gaat mij echt om iets wat feestelijk is voor één persoon, dus niet alle recepten via de links. To zo ver iedereen bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.urbanwasted.com/
rose
13 jaar geleden
Personen zijn vegetariër, gerechten zijn vegetarisch.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jammer..dus mensenvlees is uitgesloten:p...bij 4 persons gerechten kun je alle porties door vier delen.

Het beste antwoord

Cannelloni gevuld met spinazie en ricotta bijvoorbeeld.....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (15)

Een feestelijk vegetarisch gerecht.

Stroganoff van paddenstoelen a la montali

Ingredienten:
3 teentjes knoflook
500 gram verse paddenstoelen (bv. champignons, cantharellen, oesterzwammen)
1 pot seitan
2 uien
3 eetlepels brandy
blikje tomatenpuree, 140 gram
blik gezeefde tomaten
200 ml room
5 eetlepels olijfolie
zout en peper
(zilvervlies)rijst

Tip van de Vegetariër-redactie: voor een luxere smaak kun je ook gekookte kastanjes toevoegen (in de herfst vind je ze volop bij de groente-afdeling van de supermarkt - gekookt en vacuüm verpakt). Ze zijn ook in blik verkrijgbaar (let er op dat je dan niet de gezoete kastanjepuree pakt).

In dit gerecht gebruik je seitan, tarwegluten. Dat is in potten te koop bij de natuurvoedingswinkel. Je kunt ook andere vleesvervangers gebruiken (bijvoorbeeld Meatless - op basis van Lupine).
De culinaire versie van dit gerecht met zelfgemaakte seitan staat in het boek Vegeterranean van Alberto en Malu Musacchio. Die is nog lekkerder, maar kost meer tijd. Hier de doordeweekse variant.

Verhit 3 eetlepels olijfolie op een hoog vuur en fruit daarin 2 hele tenen knoflook. Doe de in plakjes gesneden paddenstoelen erbij zodra de knoflook begint te verkleuren. Bak tot de paddenstoelen gekleurd zijn en het vocht is verdampt. Verwijder de knoflook en zet de paddenstoelen weg tot gebruik.

Laat de seitan uitlekken en snij in plakken van 1 x 4 cm. Hak de uien en het overgebleven teentje knoflook fijn. Verhit 2 eetlepels olijfolie en bak de knoflook en de ui 1 minuut op een middelhoog vuur. Voeg de seitan toe en bak in een minuut of 5 mooi bruin.

Ondertussen roer je de gezeefde tomaten, het blikje tomatenpuree en de room door elkaar. Verwarm dit in een pannetje totdat het net niet kookt. Voeg evt. wat zout en peper toe.

Nu gaan we de seitan flamberen. Giet de brandy in de pan, die je scheef houdt op het vuur, zodat de vlam in de pan slaat. Hang noiet met je gezicht of je haar boven de pan en zorg dat de afzuigkap uit is. Voeg na het flamberen de paddenstoelen toe aan de seitan, bak nog even een minuut en doe dan de tomatenroomsaus erbij. Even roeren. Lekker met rijst.

Bereidingstijd: 20 minuten
4-6 personen
Dit recept is terug te vinden in De dunne vegetariër op blz. 58

Toegevoegd na 7 minuten:
Kerstspecial 2010 en 60 gerechten:

http://www.devegetarier.nl/recepten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor een vegetariër is elke maaltijd in essentie een feestelijke maaltijd.

Voor de meeste vegetariërs is het onvoorstelbaar dat je 'feestelijk' een stuk dood dier gaat zitten eten...

Toegevoegd na 1 uur:
Gisteravond had ik o.a. een schaaltje met (verse) aardappelpuree met sjalotten, doperwtjes. Gekruid met kruidnagel, verse groene peper, foelie, zwarte peper en rozemarijn. Oude kaas erover en even in de oven (tot de kaas krokant is). Heerlijk.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja, ik ken het verschil in denken, maar ik heb een vegetarische schoondochter en de anderen eten wél allemaal vlees, dus om ook iets feestelijks voor haar klaar te maken, stelde ik de vraag
Snuffel
13 jaar geleden
Het is echt fijn dat je de vraag stelt. Ik had namelijk een schoonmoeder...
Per definitie is het al een feestelijk gevoel als er geen dieren gedood zijn voor de maaltijd van een vleesmijder.
De gerechten zijn talloos en kunnen buitengewoon verrukkelijk smaken. Er bestaan onnoemlijk veel vegetarische kookboeken, maar ook zonder ingewikkelde procedures en voorschriften kun je een feestelijk maaltje op tafel zetten.
Binnen 10 minuten bijvoorbeeld tover je een heerlijke pasta tevoorschijn.
Groene lintmacaroni bv, met roquefort gemengd met creme fraiche..wat geroosterde pijnboompitjes, wat gebakken kastanjechampions, wat kruiden en peper, frisse salade met rucola erbij aangevuld met wat je ook maar in huis hebt. Likje pesto...Lekker rood wijntje . Misschien wat hazelnootijs toe? Bakje feestelijke chocoladedingetjes, wat overgebleven rode stoofpeertjes? Alles kan en mag.
Geen uren in de keuken. Geen bloed in het abattoir.., geen moeitje, weinig geld, geen stank en gewoon: LEKKER!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoewel ik zelf (weer regelmatig) een stukje vlees eet heb ik er geen enkel probleem mee om een volledig vegetarische maaltijd te koken. Hieronder het vegetarische kersdiner dat ik drie jaar geleden kookte, volledig overgenomen van Eetschrijven. Als je redelijk kunt koken is het goed te doen en zelfs aan te bevelen om een aantal dingen de dag voor het diner voor te bereiden, zoals de tiramisu en de kaaskroketjes. Het was heerlijk en ook de echte carnivoren misten het vlees niet echt.

- mousse van prei en rucola
- waldorfsalade
- kaaskroketjes met taboulé
- polenta met ragout van cantharellen en witte truffel
- tiramisu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou het in je gedachten eigenlijk gewoon om kunnen draaien : ik maak een feestelijke maaltijd, en voor de vleeseters doe ik er nog als extraatje iets 'vlezigs' bij...

Zo kan je bijv kaasfonduen of racletten, met een uitgebreidere aanbieding aan 'doopsels' dan brood, gepofte aardappel, augurk en zilveruitjes : denk aan verse ananasblokjes, plakjes/kwartjes tomaat of cocktailtomaatjes, bloemkoolroosjes, plakjes paprika in 3 kleuren, gebakken uienringetjes, ratatouille, gebakken champignons, en dan bijv een lekkere gerookte ham erbij voor de vleeseters.

Wat ook heel feestelijk is, is een 'vegetables en croute'": in bladerdeeg een vulling van uitjes, champignons, kastanjes ed, en er dan een zelfgemaakte tomatensaus met goudreinetten erdoor : ziet er prachtig uit, en smaakt méér dan verrukkelljk : je zult de vleeseters echt niet horen mopperen, hoor!!
Met een voorgerecht, dun soepje, de croute, en een lekker toetje heb je zo een heel feestelijk diner, waar geen vlees aan te pas komt...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet-vegetariërs bedenken helaas vaak niet, dat levensmiddelen, waar vleeswaren op- of tegenaangelegen hebben, voor ons niet meer een optie zijn.... Ik wil niet onsmakelijk zijn, hoor, maar ik heb ooit iemand gevraagd (die al veel vaker had gevonden, dat ik me vréééééselijk aanstelde), of hij iets zou eten waar een gebruikt maandverband tegenaan had gelegen : is toch ook alleen maar bloed???
Hij werd groen om de neus, en heeft nooit meer borrelhapjes vrolijk gemengd aangeboden, als er 'konijntjes' onder z'n gasten waren.....
Alléén toe te passen, als er respectloos met jouw keuzes-van-leven omgegaan wordt, natuurlijk...;-))))
Weet je wat ik doe als vegetarische vrienden komen eten?
Ik maak een keuze buffet (je).

Allerlei groentes en schaaltjes en dan kan iedereen pakken wat hij wil.
Schaaltjes met vlees staan wel op een aparte hoek. Maar zo weet je zeker dat iedereen neemt wat van zijn keuze is. En dat hoeft helemaal niet ingewikkeld te zijn.

Schaaltjes met groenten: tomaatjes, rucola-sla, komkommer, bruine bonen uitgelekt, champignons, drie kleuren paprika.

Dan frietjes en vegetarische quiche.

En voor warm: courgette en aubergines en appelmoes.

Toegevoegd na 1 minuut:
En natuurlijk: een mooi gedekte tafel, mooie servetten, goede wijn en fris, kaarsen aan.

Zó gezellig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees in een reactie een vegetarische quiche....heb er net zelf 1 gemaakt van een pizzabodem van AH...Deze was net iets groter dan een aarderwerken ovenschaal....
Ingredienten: 200 gram paddestoelen (kastanje champignons in mijn quiche),
2 prei,
3-4 eieren,
100 gram geraspte kaas, belegen of oud (ik prefereer boeren kaas)
paar eetlepels olie en/of boter

ovenschaal invetten, bodem erop leggen en aandrukken.
Prei in reepjes snijden en voorbakken in een koekenpan zodat er vast vocht verdampt. (in een paar eetlepels olie)
Champignons apart voorbakken in wat boter,
Roer de champignons en de prei door elkaar en verspreid deze dan over de pizza bodem.
Klop de eieren los en roer daar de geraspte kaas doorheen.
Giet dit mengsel over de schaal uit en verdeel deze netjes.
Dek nu het geheel af met plakken kaas en zet dan voor ca 40 minuten in de voorverwarmde oven , op 150 graden.

Je kunt hier 4 -6 mooie porties uit halen.

Toegevoegd na 23 uur:
Je vraagt om recepten voor 1 portie: Je kunt ook een kleine quiche maken volgens dit recept....met minder ingredienten en dan bv als deeg hartige taartdeeg in een kleine ingevette vorm gebruiken ipv de pizza bodem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+"
Wij hebben een paar jaar terug met de kerst veel succes gehad bij vegetariërs én niet vegetariërs met een mooie kaassoufflé. Daar zijn genoeg recepten van te vinden op internet. Probeer hem wel een keer uit vóór het diner, het bakken van een soufflé luistert nogal nauw. En let even op dat je kaas gemaakt met vegetarisch stremsel gebruikt.

Wat ook mooi kan zijn, is groentetempura. Bijvoorbeeld met stukjes zoete aardappel, bimi (het slanke zusje van de broccoli), worteltjes etc. Ook van vegetarische garnalen (te krijgen in de diepvries bij sommige toko's) kun je heel mooie tempura maken.

Tot slot geef ik je in de bron twee adresjes waar je heel goed vegetarisch 'vlees' en 'vis' kunt krijgen. Ik weet hoe lastig het kan zijn om - als je het niet gewend bent - feestelijke gerechten te bedenken waarvan vlees niet het 'centerpiece' is. Daarom kun je misschien beter uit de voeten met namaak, en dan kan ik je tenminste tonen waar je iets beters kunt krijgen dat laffe Valeslapjes uit de supermarkt.

Beide adressen zijn in Den Haag, bij de slager kun je ook bestellen. De toko is een enorme aanrader (let niet op de amateuristische website), die heeft vegetarische producten waar je waarschijnlijk geen idéé van had dat ze bestaan. Stel er vooral vragen aan het personeel als je overweldigd wordt door het aanbod, ze geven heel goed uitleg én laten je graag proeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik altijd feestelijk en luxe vind is een gevulde portobella. Gister ook gegeten. Mijn menu bestond uit bietensinaasappelsoep, hoofdgerecht van gevulde portobella, een salade van rucola en eikebladsla met gegrilde oranje paprika en zoete aardappel met kaneel en pompoenpitten. en als toetje banaanblauwebessentaart met maanzaad en vanille. E n alles 100% biologisch en plantaardig. (want voor melk en eieren worden ook dieren gedood)
Zie de foto's van het menu op http://www.facebook.com/photo.php?fbid=1603155271149&set=a.1440034033220.2053232.1004107793&bcode=Hfmci#!/pages/Happy-Herbi/101714559884727
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat ik altijd een heel feestelijk voorgerecht vindt, is een paddenstoelentaartje met noten.

Recept voor 8 personen:

8 plakjes deeg voor hartige taart
25 gr. boter + extra voor invetten
250 gr. gemengde paddenstoelen, grofgesneden
2 teentjes knoflook, geperst
1 sjalotje, fijngesneden
handje walnoten
100 ml crème fraiche, losgeroerd
2 eieren, losgeklopt
1 theel. tijmblaadjes
75 gr. roodschimmelkaas (bijv. Port Salut of Kernhem), in blokjes
4 takjes tijm voor garnering
peper en zout

ingevette muffinvorm

Verwarm de oven voor op 180 graden. Snijd uit het taartdeeg rondjes van 10 cm doorsnee. Bekleed hiermee de muffinvorm.

Verhit de boter in een koekenpan en bak de paddenstoelen in twee minuten. Voeg knoflook en een sjalotje toe en bak tot al het vocht uit de pan verdwenen is (5 minuten). Breng op smaak met peper en zout en schep in een kom.

Roer de walnoten, crème fraiche, eieren en tijm erdoor en verdeel het mengsel over de deegbakjes. Verdeel de kaas erover.

Bak de taartjes 25 minuten in de oven tot ze goudbruin zijn. Laat even afkoelen en schep ze uit de vorm. Garneer met een takje tijm.

Wijntip: Een oloroso sherry, bijv. de Christina van Gonzalez Byass

Lekker erbij is een veldsla-rucolasalade met kleine trostomaatjes en balsamicosiroop. Alles klopt aan deze combi.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"+"
Kaasfondue!
En dan niet uit een zakje van de supermarkt of gewoon wat gesmolten kaas.. Maar met van alles er nog bij in :). Heerlijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kijk eens op deze site:

http://www.tastyweb.nl/recepten/vegetarische/gerechten

Meer dan 250 vegetarische gerechten. Als je daar niks aan hebt weet ik het ook niet meer hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kreeg als gast in Canada een overheerlijke native american dish . Gewoon een thanksgiving dinner zonder de kalkoen. Overigens in Canada hebben ze "tofurky" dat is een kalkoen op sojabasis.

http://en.wikipedia.org/wiki/Thanksgiving_dinner

Toegevoegd na 8 minuten:
http://www.pastrywiz.com/archive/posole.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Feestelijk is in ieder geval, maar dat geldt ook voor vleeseters: mooie tafel gedekt, leuk opgediend, prettig gezelschap, dat niet gaat zitten zeuren dat 1 stukje kip toch zo erg niet is. Of gaat zitten zeuren hoe erg dat stukje kip op mijn bord wel is. Ofwel, elkaar de ruimte geven om te genieten
13 jaar geleden
zelf eet ik thuis vaak geen vlees, en krijg dan soja vlees (nep vlees) als je dat van een goede winkel neemt is dat erg lekker! en kan je gewoon mee eten, met de groente van de rest alleen heb je je eigen stuk je "nep"vlees.