Wanneer is het mosselseizoen eigenlijk afgelopen?

Ik bedoel meer, tot wanneer kan je verse mosselen in een restaurant bestellen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Volgens mij is het alleen moeilijk in mei en juni omdat ze dan voortplanten.
Vroeger was het zo dat men alleen mosselen kocht als de ?R? in de maand zat, dus van september tot en met april (de koude maanden). Bij een te hoge temperatuur sterven de kwetsbare mosselen en dan zijn ze niet meer geschikt om te consumeren. Door de tegenwoordige koeltechnieken zijn de mosselen nu al te koop zodra ze groot genoeg zijn om te oogsten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wij zijn echte mossel fans. Dus zodra ze er zijn eten wij ze ook!

Het mosselseizoen loopt van juli tot mei, dus niet alleen tijdens maanden met een 'r'. Verse mosselen zijn al verkrijgbaar vanaf de tweede helft van juli. Slechts drie maanden, van half april tot half juli zijn ze niet vers verkrijgbaar.

Toegevoegd na 3 minuten:
Overigens kan een restaurant ze ook wat eerder aanbieden. Soms komt het voor dat je ze al begin juli kan bestellen. Het kan echter ook zo zijn dat restaurants ze pas eind juli serveren omdat ze de kwaliteit niet goed genoeg vinden. Daar heeft de restaurateur ook nog een vrije keuze in. Hij heeft tenslotte de naam van zijn restaurant hoog te houden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verhaaltje van de 'r' in e maand klopt al lang niet meer .
In de late lente zijn ze niet meer lekker: in April is het beste eraf .In Mei , Juni tot half Juli zijn ze niet te verkrijgen. Hoewel ik ze nog gebakken gegeten heb in Mei als dagschotel in een restaurant in Terneuzen.
Het beste zijn ze op dit moment.
Voor oesters , die er altijd zijn : de warme zomermaanden mijden ...want dan 'melken' ze.