Waarom besteden veel restaurants meer aandacht aan vlees dan aan groente? Heel vaak volstaat men met salade i.p.v. gekookte groenten.

Ik denk, dat groente ongeveer net zo belangrijk voor het lichaam is als vlees en vis. Ook belangrijk is, dat er een grote variatie is in (gekookte) groenten. Als men vaak in een restaurant zit en steeds vlees of vis met patat, gebakken aardappelen of gekookte aardappelen moet eten met salade, is er weinig variatie in het eten. Restaurants moeten ook gekookte spinazie, wortels, andijvie, spitskool, spruitjes, koolrapen, koolrabi, rabarber, appelmoes, prei, enz.enz. serveren, vind ik. Laatst heb ik in een eetcafé in het Groningse Winneweer gegeten, waar ze wel o.m. heerlijke spinazie en appelmoes serveerden. Als een gezelschap ergens gaat eten, is er vaak wel variatie. Weten jullie meer restaurants en eetcafés, waar ze veel variatie in groenten en gekookte groenten hebben?

Toegevoegd na 16 minuten:
Vroeger at ik wel eens in een eetgelegenheid waar veel studenten aten. Daar werd wel veel aan groenten gedaan. Voor een prikkie. Misschien zoiets als 5 gulden. Dat is gelijk aan ruim 2 euro. Nu stond er subsidie op. Maar toch, het kon. Volgens mij waren het 3 gangen. Er was keuze uit 2 (hoofd)maaltijden, namelijk vegetarisch en niet-vegetarisch. Iedere dag weer verschillend. Als je bord leeg was kon je vaak nog een schep krijgen.

4.6K

Het beste antwoord

Een goed stuk vlees klaarmaken is iets wat in de meeste gezinnen hooguit op zondag gebeurt. Op de normale gezinstafel thuis staat dan ook meestal, aardappelen, groente(n) en vlees. Dit in een normale afmeting en niet te exclusief. Je eet niet dagelijks 'Boeuf Bourguignon', 'rump steak', 'Filet mignon',e.d. dure vleesstukken in een gewoon gezin. Ook zijn er talloze etenbereiders die geen fatsoenlijke biefstuk kunnen en/of willen bakken. Om dit toch een keer te eten, gaan veel mensen naar een restaurant, de hoofdzaak is dan ook het vlees. Daarom is dit altijd het hoofdgerecht, de groente is maar bijzaak en wordt daarom als bijgerecht betiteld. De kunst van de kok,( in dit geval de expert, het is nl. zijn vak), maakt of breekt het restaurant. Al is de groente nog zo goed bereidt, als het vlees het niet is, verliest hij klanten. Dit is nl. het duurste en dat moet goed zijn en daarom wordt er extra aandacht aan gegeven. Niet iedere thuiskok kookt altijd graag,' het moet nu eenmaal' wordt dan gedacht en de gezinsleden gaan dan graag uit eten.Zodra de thuiskok graag kookt en er zorg en liefde in legt, eindigt een 'uitetentje' vaak met de woorden; "ik vind wat jij kookt toch lekkerder". Dan wordt vaak de groente gemist omdat men zowiezo gewend is aan goed vlees. Ik woon in een toeristenplaats met veel eethuizen en weinig echt goede restaurants. Er is een familierestaurant en alleen daar wordt het eten geserveerd met div. groenten en appelcompote. De normale eethuizen( voornamelijk voor toeristen) serveren hooguit de geijkte frites of gebakken aardappeltjes en sla, heel soms doperwtjes En dit is dan nog uit een pot ook, want verse proef je. Voor de (gestampte) pot die je thuis gewend bent, moet je dus echt naar een soort familierestaurant of iets in die geest.
amc
13 jaar geleden
corzijlstra
13 jaar geleden
Ik ben ook wel eens met busdagtochten mee geweest. Dat eindigde vaak met een diner. Dan krijg je wel een keur aan gekookte groente, appelmoes, e.d. Verder hoeft een goede groente met vlees maaltijd niet alleen in 3 sterren restaurants, maar dan kan soms ook in een eetcafe, zoals die in het Groningse Winneweer.

Andere antwoorden (12)

Er wordt meer aandacht aan vlees besteed, omdat vlees vanuit vroegere tijden bekend stond als een luxe product.
Vroeger had niet iedereen geld om dagelijks vlees te kunnen eten.

En ja, groente is heel belangrijk in je voeding. Feitelijk zou 40% van je dagelijkse voeding uit groente dienen te bestaan, waarbij ook nog eens geldt dat de groente niet te lang gekookt moet worden, en sommige groentes ook heel goed rauw gegeten kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het een gevolg is van vraag en aanbod, Er zijn meer mensen die een goed stuk vlees willen dan groente.

Voor mij persoonlijk geldt dat niet, ik ga voor de salades en groenten, maar ik zie het wel in mijn omgeving dat het vlees belangrijk is bij het kiezen van een restaurant.

Ik denk dat er wel een verschuiving aan het plaatsvinden is, maar dat het vlees toch altijd het belangrijkste blijft.
13 jaar geleden
Doorgaans vinden mensen groenten minder lekker als vlees. Ze laten het dus vaak staan, en dat is zonde.. Dat ten eerste..

Ten tweede kost het teveel tijd voor de keuken, om naast het vlees-gedeelte van het gerecht, ook nog apart bijpassende groeten te maken..

Ten derde is het te vaak te duur. Je moet dan echt met seizoensgroenten gaan werken, wat soms dus niet bij elk gerecht op de kaart past.

Een salade is makkelijk, snel en goedkoop...

Ik denk dat ze in vegetarische restaurants sowieso veel meer aandacht besteden aan verse groenten..

Verder zou ik niet weten waar je terecht kunt..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Te duur vind ik onzin. Zelfs buiten het seizoen is groente niet zo ontzettend duur dat het niet kan. Al is het 2-3 keer zo duur, dan nog niet meer dan 2-3 euro per kilo. En zeg nou zelf, een kilo groente eet je toch niet?
corzijlstra
13 jaar geleden
Als je groente lekker kookt, moet het toch aantrekkelijk zijn, en goedkoper dan vlees? Zouden veel koks niet in staat zijn lekker groente te koken? Vlees is ook lekker, maar het ene hoeft het andere toch niet uit te sluiten?
Goeie vraag.
Voor goede variatie qua groenten in restaurants zou je eens moeten gaan eten in een vegetarisch restaurant.
Heb ik goede ervaringen mee als vleeseter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de mensen die gaan uiteten idd voor een stuk goed vlees of kip of vis gaat
groente is weinig vraag naar want zegt men dat kan ik thuis ook eten daarvoor komen ze niet naar een restaurant
de salade word wel gegeten omdat de smaak daarvan bekend is en t eet makkelijker weg
ik heb jaren geleden zelf een restaurantje gehad en we hadden altijd wel groente zelfs in een dagmenu maar steevast hoorde we ..maar de groente hoef ik niet heeft u daarvoor wat salade
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien dachten de mensen dat ze met salade hun overdaad aan vlees wat konden compenseren? (Fout gedacht, maar goed...)
corzijlstra
13 jaar geleden
Gekookte groente eet gemakkelijker weg dan salade.
Misschien ligt het aan waar je gaat eten.
Ik krijg ook altijd aardappelen/frites en salade, maar daarnaast ook altijd appelmoes of rabarber, gekookte bonen, witlof, bloemkool, broccoli of erwten. Er zitten altijd nog wel twee gekookte groenten bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon omdat vlees het lekkerst is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij gaat de gemiddelde bezoeker juist voor het vlees, of de visgerechten naar een restaurant. Wat er om heen geserveerd wordt,wordt vaak beschouwd, als niet zo belangrijk. Gezond eten doen de mensen wel weer thuis,althans dat hoop ik. Voor studenten, die er niet om bekend staan,dat hun eigen potje veel variatie bevat is zo'n eetgelegenheid wel een uitkomst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Groente is tegenwoordig behoorlijk duur. Binnen een gezonde maaltijd ben je evenveel geld kwijt aan groente als aan vlees of vis. Dit terwijl veel mensen groente zien als min of meer noodzakelijk bijproduct en de groente vaak ook niet helemaal opeten.

Voor het bereiden van groente heb je wel even aandacht nodig. Groente kun je als het eenmaal bereid is niet te lang laten staan, want dan verpietert het. Een salade kun je langer bewaren, en is dus voor een restaurant handiger is gebruik.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ben zelf trouwens een enorme groente liefhebber, en vind het ook jammer dat restaurants vaak zo weinig aandacht aan groente besteden. Tijdens wintersport ook wel meegemaakt dat ik in het hotel een week lang elke dag hetzelfde saladekommetje voor de neus gedrukt kreeg.
13 jaar geleden
Je bent niet de enige die zich dit afvraagt.
Sterker: tegenwoordig heb je zelfs een vermelding 'Beste groenterestaurant van de Benelux'.
"Dit jaar strijden acht restaurants om de titel, waarvan drie in Nederland: De Culinaire Werkplaats in Amsterdam, Restaurant Gember in Den Haag en Bistro Sharlot in Ulvenhout."
http://www.deculinairewerkplaats.nl/
http://www.restaurantgember.nl/
http://www.bistrosharlot.nl/

Ook in veel biologische restaurants wordt vaak meer aandacht aan groentes besteed:
http://www.bioboodschappen.nl/biorestaurants.html
http://www.puuruiteten.nl/

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens dat groente net zo belangrijk is als vlees/vis/ander eiwit. De meeste gerechten zijn opgebouwd rondom vlees of vis. De commerciële grap in de supermarkt werkt precies andersom. Je komt bijna altijd eerst de groente tegen en daarna pas de slagerij. Als je eerst groente uitzoekt is de kans dat je daar duurdere vleesproducten bij uitzoekt groter dan andersom. Hoe kom je daaruit? Een aantal malen per week domweg geen vlees eten en iets anders verzinnen werkt goed. Vraag in restaurants gewoon wat je wilt. Onwil is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk omdat je met vlees veel meer kanten op kan dan met groenten.