Wat betekend pax in een restaurant?

Ik kijk regelmatig naar een kookprogramma op tv en dan zie ik wel eens staan 2*4 pax, 6*2 pax,2*3 pax bijvoorbeeld.
Ik snap dat dat het aantal gasten zijn die er komen eten maar waar staat dan dat pax voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
36.5K

Antwoorden (3)

Pax is het Romeinse woord voor personen.

4*2 pax betekent dus 4*2 personen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pax is de afkorting : passagiers.
Waarschijnlijk komt dit het restaurant ingeslopen via de grote passagiersschepen uit de vorige eeuw, tenminste : dit verband kan ik me zo voorstellen.
Pax wordt nog steeds op schepen gebruikt, maar ook in de luchtvaart praat je over het aantal 'pax' wat in een vliegtuig past, of op een vlucht geboekt staat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term pax komt uit de toeristenindustrie. HEt is een afkorting die staat voor "pack per person". Het is tegenwoordig een aanduiding voor 'unit per person' en wordt gebruikt voor hotelkamers, vliegtuigstoelen, maar ook voor maaltijden.

Toegevoegd na 2 minuten:
2*4 pax betekent dus niet 2*4 personen, maar 2 eenheden per 4 personen.