Alcoholhoudende dranken

Bier (en biermengsels) met meer dan 0,5% alcohol en andere dranken met meer dan 1,2% alcohol vallen onder
het 19%-tarief.

Rookartikelen en andere genotsmiddelen vallen eveneens onder het 19% tarief. Bijv als je na het diner een dikke sigaar bestelt.

Eten en drinken in horecabedrijven valt voor de rest onder het 6%-tarief. Dit tarief geldt ook voor afhaalmaaltijden.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je non-food meekrijgt? Sterke drank? Servicekosten?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als aanvulling op AlphaLimaSiera: Dat antwoord ziet er zeer compleet uit en behoeft verder geen aanvulling ware het niet dat tabakswaren onder het nul-tarief vallen. Althans, je vind de sigaretten op de rekening nooit terug in het b.t.w. bedrag, reken maar eens na.

De accijnzen zitter er al bij in, de overheid heeft zijn geld reeds ge-int op dit product en wordt niet verrekend via de b.t.w. afdrachten van de leveranciers zoals cafes, restaurants en tabakswinkels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
uw antwoord is correct als het restaurant de rookwaren voor de normale prijs doorverkoopt, dus bijv voor de prijs, die vermeld staat op het pakje sigaretten. Als een restaurant echter dikke sigaren met winst doorverkoopt, dan zal er wel btw verrekend moeten worden. 19% in dit geval.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, bij winst geldt weer de verrekening van de bruto toegevoegde waarde. Zodoende moet ik mijn antwoord corrigeren en vallen sigaretten onder het 19% tarief waarbij dus meestal geen winst wordt gemaakt en er geen b.t.w. verrekening over hoeft te worden uitgevoerd.