Waarom zijn mixdrankjes in de horeca zo duur?

Ik bestelde gisteren in een Rotterdams cafe twee Bacardi met Cola, er gaan drie druppels Bacardi in een glas een berg ijs en een half flesje cola. Dat is dan 18 euro riep de bediening doodleuk.

Waar zijn die idioot hoge prijzen voor nodig? Is het een extra hoge belasting op sterke drank of gewoon ordinair winstbejag? Ik kocht een liter Bacardi bij de slijter eerder deze week voor 16,99. Dus aan de prijs daarvan kan het ook niet liggen.

26.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grootste oplichters van het land zitten in de horeca.
En niemand die aangifte doet. Nederlanders zijn wat dat betreft een kneedbaar volk.
paulus811
13 jaar geleden
Aangifte doen is lastig als je je uit vrije wil laat bestelen, maar ik ben het met je eens dat iedereen die idiote prijzen gewoon maar accepteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
NIET NORMAAL 18 EURO!!!!!!!!!!!!!! Toegevoegd na 1 minuut:
HEEL VEEL JAREN GELEDEN MOEST IK OP EEN TERRAS AL 7,50 GULDEN BETALEN VOOE EN ADVOCAATJE,EEN FLES KOST HET NOG NIET,MAAR ER MOET VERDIEND WORDEN!!!

Het beste antwoord

In een Cafe koop je gezelligheid. De kosten voor die gezelligheid wordt in rekening gebracht via de drankjes die je besteld.
Wat een liter Bacardi in de winkel kost is niet relevant. Wat wel relevant is is dat er een kostprijsberekening heeft plaats gevonden waarbij alle facetten een rol spelen.
De huur of hypotheek van het pand. De kosten van de inrichting rekening houdend met de afschrijving, personeelskosten, goederen (dus drank etc.) en alle andere kosten. Dan volgt er nog een percentage winst en voila, de prijs van het drankje is bekend.
Nu moet het drankje nog aan de man gebracht worden.
Vind je het te duur dan zoek je een andere tent. Vind je het te duur maar wel erg gezellig, dan neem je de prijs van het drankje voor lief en je blijft. Misschien bestel je dan nog wel een drankje en dat is nou net de bedoeling. Proost!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Omdat mensen het gewoon blijven bestellen kunnen ze vragen wat ze willen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de mix drankjes worden als dubbele consumptie berekend
dan de accijns op de drank en t gebruik in t cafè waar t personeel ook nog betaald moet worden
ja dan tikt t aan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Een losse cola kost 2,10, dus t dubbele zou 4-5 euro mogen zijn en geen 9.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dubbel wil natuurlijk zeggen: een frisdrank plus een borrel, niet een dubbele frisdrank.
paulus811
13 jaar geleden
Maar dan is 6 euro voor het 'borreldeel' toch nog steeds wel erg veel?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar zo werkt het in de horeca een borrel word duur betaald
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De borrel is dan nog geen drie keer zo duur als een frisdrank. Daar schrik ik eerlijk gezegd niet zo van.
paulus811
13 jaar geleden
De borrel is 15x zo duur als de frisdrank, want het is naast een 3x zo hoge prijs met 4cl ook nog eens 5x zo weinig als de frisdrank.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een onzinnige manier van rekenen, het is één standaardconsumptie. Maar als je per se op die manier wílt rekenen, reken dan de verhoudingen tussen frisdrank en sterke drank buiten de horeca ook zo uit: Een fles coca cola van anderhalve liter kost 1,45 bij de Albert Heijn. Een literfles Bacardi 16,99 bij de slijter. Dat betekent dat Bacardi per liter buiten de horeca ruim 17 keer zo duur is als merkfrisdrank. Jou is een prijs van slechts 15 keer zoveel als frisdrank berekend. Je bent gematst, paulus!
gewoon stiekem een flacon rum mee ;)
colatje bestellen en hup mixen maar
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja hahaha dat deden wij vroeger ook al
paulus811
13 jaar geleden
Je zou het inderdaad bijna gaan doen. Je drinkt je stinkend rijk op die manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou ik doen als ik jou was. Of drink een lekker wijntje!
paulus811
13 jaar geleden
Een lekker wijntje in een cafe? ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker je bacardi zelf mee nemen deden wij vroeger ook
nu niet meer
hier bij ons word t nog beschaafd berekend en betaal hier voor een bac- cola 2,50
en een fles bacardi kost in de winkel 7.00
ordinair winstbejag lijkt me overdreven. De cafehouder heeft meer kosten dan alleen de inkoop van die 2 dranken.Als je het nagaat dan vraag je je af, of er genoeg te verdienen valt. Maar voor zo'n mix bestel je in feite 2 drankjes, die nog bewerkt moeten worden, en ja dat is duurder
13 jaar geleden
6 tot 8 Euro wordt (Gent) hier doorgaans betaald op terras.
1/5 moet Bacardi zijn....en veel ijs.

Toegevoegd na 3 minuten:
En binnen betaal ik hem 4.5 tot 5 Euro

Toegevoegd na 13 minuten:
en thuis : 70 cl = 17euro : dus 14 bacardi-cola's a 5cl
Moet kunnen onder 1.5€
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Hi beestie, ik was vorige week in Gent (Gentsche feesten, super!) en het viel me op dat drank daar inderdaad sympathieker geprijsd is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In heen poepchique hotel aan de Graslei ,een gay bar of bij topless bediening zal het hier ook wel duurder zijn
Ik drink trouwens alléén Mochito in café's
en Irish Coffee op de Fiëste
In de horeca geldt "ze eten je arm maar drinken je rijk"
Dij prijs van drankjes gaat soms wel 10X over de kop.
Dat is voor een groot deel te danken aan de overheid met zijn dure vergunningen, krankzinnige regelgeving en accijnzen.
Die paar druppen Bacardi kunnen ook heel goed uit een heupflesje komen.....
Als je echter zo redeneert, is het net als met het "voordrinken" de vraag wat je in een horecagelegenheid zoekt.
Lage prijzen??? blijf dan thuis.
Gezelligheid?, ga bij elkaar op bezoek.
Sfeer? Goede tent opzoeken met normale prijzen en dan gewoon genieten en niet zeuren.
Je koopt gezelligheid, dat verziek je met gezeur.
Doe dat dus vooral lekker thuis.
Anderen die 20 Euro (of ander flink bedrag) betalen voor gezelligheid zitten niet op centenknijoers te wachten die overgangsklachten zitten te uiten (wat voor overgang dan ook, dat kan ook "between jobs " ofwel een ontslagdepressie zijn)