Je kan hooguit zeggen dat de rijping door bacterienertoe leidt dat er veel bacterien in aanwezig zullen zijn. Maar dat hoeft niet gevaarlijk te zijn.

Toegevoegd na 8 minuten:
Casu marzu (Sardijns voor rotte kaas) is een Sardijnse kaas. Het is een kaas die men extreem lang laat rijpen, tot er larven van de kaasvlieg in nestelen.

De gemiddelde mens kan de consumptie van deze kaas goed verdragen. De stoffen kunnen echter sterke allergische reacties teweegbrengen en de rijping/rotting hoeft weinig verder voort te schrijden om de kaas werkelijk giftig te maken. Bovendien kunnen de larven de spijsvertering overleven en daardoor lichamelijke klachten veroorzaken. Om die redenen, en ook omdat het door zijn bereidingswijze als een bedorven product wordt gezien, is de verkoop ervan illegaal volgens de Europese en dus ook Italiaanse regels. Op Sardinië wordt de kaas evenwel nog steeds rijkelijk geconsumeerd in de informele sector en ook zwart verkocht.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Overrijpe kaas gaat in smaak achteruit. ze wordt dus minder lekker, maar gevaarlijk lijkt het me niet, mits ze zo rijp is geworden, dat de maden en uit kruipen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kaas is zeker niet ongevaarlijk. Zo eet ik zelf nooit kaas van ongesteriliseerde melk. Die kaas is in Amerika verboden. In Frankrijk sterven per jaar zo'n 200 mensen aan die kaas. In alle gevallen is overrijpe kaas niet aan te raden.