Wanneer gaan lopende buffetten open?

ronron1212
2 jaar geleden
Welke lopende buffetten bedoel je?
Amadea
2 jaar geleden
Ik vermoed dat de hygiëne in verband met mogelijke coronabesmetting dat vooralsnog niet mogelijk maakt.
ronron1212
2 jaar geleden
https://www.deondernemer.nl/corona/coronavirus/buffet-restaurant-corona-horeca~2192453
De meeste van deze restaurants zijn te veel afhankelijk van een groot aantal bezoekers 30 mensen is te weinig om open te gaan.
Sharonves
2 jaar geleden
@ronron1212 Elke, aangezien restaurants vandaag opengaan. Het lijkt mij sterk dat de lopende buffetten ook open gaan aangezien iedereen dan rondloopt ipv 1 vaste plek hebben om te zitten.
Amadea
2 jaar geleden
De grote aantallen besmettingen op cruiseschepen bleken met name door de lopende buffetten te zijn veroorzaakt. Daarom is het ook bij (bedrijfs)restaurants en hotels afgeschaft. Het is maar de vraag of dit ooit in de originele vorm terug zal kunnen keren...
ronron1212
2 jaar geleden
All You can eat is een voorbeeld en dat is er nog steeds en zal ook weer worden geopend @Amadea @Sharonves ze kunnen open want daar kun je in het restaurant oplossingen voor vinden. Ze kunnen het alleen niet van wegen de te lagen bezetting lees even goed mijn eerdere reactie
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Die eerdere reactie is een bron van mei 2020. Lijkt me niet erg gepast om die nu aan te halen...
En waarom Amadea en Sharonves aanvallen? De horecadiscussie gaat nu (juni 2021) helemaal niet over 30 mensen...

Antwoorden (3)

Dat verschilt per gelegenheid en per restaurant. Openingstijden worden over het algemeen gegeven of bij een gelegenheid wordt een oproep gedaan dat het buffet geopend is. Er is dus geen vaste tijd waarop een lopend buffet open gaat.
2 jaar geleden
ronron1212
2 jaar geleden
@Thecis de vraag heeft betrekking op de opening na corona.
Thecis
2 jaar geleden
@ronron1212
Antwoord was gegeven voordat er iets van duidelijkheid was hierover.
SimonV
2 jaar geleden
+ Verfrissend dat iemand nu eens niet direct aan corona denkt. Maar ik betwijfel of het zinvol is dit - op zich juiste - antwoord te laten staan.
Dat is nog niet bekend. De horeca mag weer open, maar een vaste zitplek aan een tafel is verplicht.
Soms komt het 'lopend buffet' naar de klant toe. Dan gaat men met karretjes met verschillende gerechten en toetjes langs de tafel.
Misschien gaan de lopende buffetten per 1 september open. Dan zijn volgens minister De Jonge waarschijnlijk geen 1,5 meter afstand en mondkapjes meer nodig.
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Sinds 5 juni mogen bij alle eetgelegenheden maximaal 50 mensen in een binnenruimte of op een terras eten, op een vaste plaats, zonder heen-en-weergeloop.
Meer dan 50 gasten mag wel maar uitsluitend via het eerst laten testen. Dat komt klantonvriendelijk over, zodat de meeste (= de klantvriendelijke) horecazaken daar geen gebruik van willen maken.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda wat wil je nu zeggen?
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Een lopend buffet is nog helemaal niet in beeld.
Bijna geen enkele grote horecazaak wil op dit moment gebruik maken van de optimale mogelijkheden. Want als je nu (sinds 5 juni) op een groot terras of in een grote ruimte wel meer dan 50 mensen mag toelaten, dan is het verplicht dat iedereen zich vooraf laat testen. Een klantvriendelijke horecaondernemer wil dat zijn klanten niet aandoen. En de meeste klanten pikken het ook niet: die gaan liever naar een zaak zonder verplichte test.
Dus kiezen vrijwel alle horecaondernemers er vrijwillig voor zich te houden aan het maximum van 50.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda dat was al bekend stond ook in het antwoord. Lopende buffetten kunnen niet open omdat het aantal bezoekers nog te laag is de kosten zijn hoger. Heeft verder niets met de testen of wat dan ook te maken. Als ondernemer heb je een buffet of een tafel restaurant.
LeonardN
2 jaar geleden
@ronron1212
Lees hier:
https://wokdemolen.nl/heropening-5-juni-2021/
De horeca mag weer open vanaf 5 juni. Helaas is zelfbediening en LOPEND BUFFET nog NIET TOEGESTAAN. Of van de overheid:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/cultuur-uitgaan-en-sport/horeca-en-evenementen
Regels voor horeca binnen en buiten
Maximaal 4 personen per tafel. Kinderen tot en met 12 jaar tellen niet mee.
Personen uit 1 huishouden (hetzelfde adres) mogen wel met meer mensen aan tafel zitten.
Reserveren is verplicht.
Gezondheidscheck is verplicht.
Bezoekers wordt gevraagd zich te registreren.
VASTE ZITPLAATS IS VERPLICHT.
ronron1212
2 jaar geleden
@LeonardN dat is bekend lees wat ik schrijf daar staat niet over dat het wel mag maar ja lezen en begrijp en he
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Je kunt LeonardN niet verwijten niet goed te hebben gelezen. Hij heeft wel degelijk goed gelezen.
Het is niet iedereen gegeven goed te kunnen lezen. Dat is geen verwijt (zoiets mag je iemand nooit verwijten), maar een constatering.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda LeonardN is goed in commentaar geven tot in de treuren.
LeonardN
2 jaar geleden
@ronron1212 Wat je schrijft over te weinig bezoekers is irrelevant.
Een lopend-buffetrestaurant mag niet open. Dat is een regel van de overheid.
Dat 30 of 50 mensen te weinig zou zijn als het wel open zou mogen dat zal zo zijn, maar ik snap niet wat je daarmee wil zeggen.
Dat iets niet mag, gaat boven het feit dat het niet rendabel geacht wordt.
Vanwege de regel dat zelfbediening niet is toegestaan is een lopend buffet vooralsnog niet mogelijk. Een vaste zitplaats is verplicht.

De laatste fase van het openingsplan (stap 6), bestaand uit het loslaten van de basisregels, het opheffen van de laatste beperkingen en het stoppen met toegangsbewijzen, kan pas worden genomen als het aantal besmettingen en de instroom in het ziekenhuis dit toelaat. Het kabinet heeft hier nog geen tijdstip in voorzien. Afgelopen zaterdag is stap 3 ingegaan, dus we moeten eerst nog twee fases verder komen.

Derhalve kan de vraag momenteel nog niet beantwoord worden. We moeten afwachten of de zomervakantie een nieuwe besmettingsgolf gaat opleveren of dat het groeiende percentage vaccinaties dit nu echt gaat voorkómen.
Amadea