Moet je betalen voor een reservering waarbij mensen niet komen opdagen?

Reserveren was vroeger meestal optioneel; tegenwoordig ben je dit verplicht in verband met de coronamaatregelen. Wat als er iets tussenkomt en je alsnog niet kan komen? Moet je daar dan voor betalen en zo ja, is dit altijd het geval of alleen binnen een bepaald tijdbestek?
Ik bedoel hiermee reserveringen voor op het terras van een horecagelegenheid.

ronron1212
2 jaar geleden
Voor wat voor soort reservering bedoel je?
lieveheersbeestjeee
2 jaar geleden
@ronron1212 Goede, ik zal het er even bij zetten. Ik bedoel het terras.
SentWierda
2 jaar geleden
Vage vraag: wat bedoel je met verplichte reservering?
Et zijn twee manieren van terrasbezoek:
1. Als je op een terras wilt zitten, kun je kiezen voor reserveren vooraf (dus voor zekerheid).
2. Of je kiest voor reserveren bij binnenkomst (als er plaats is; dus voor onzekerheid).
paulus811
2 jaar geleden
Ik vind dat je sowieso moreel verplicht bent om je af te melden als er iets tussenkomt. De horeca kan nu iedere euro goed gebruiken en jouw gereserveerde tafeltje onnodig leeg laten is gewoon asociaal.

Antwoorden (1)

Nee. In verband met de privacy (AVG) hoef je bij reservering vooraf niet je ergen naam op te geven. Als je reserveert als Pietje Puk dan verwachten ze Pietje Puk.
Komt Pietje Puk niet opdagen dan kunnen ze Pietje Puk niet traceren.
2 jaar geleden
Ivana
2 jaar geleden
Vind ik nogal onbehoorlijk!
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda de AVG??? is dat zo???
SentWierda
2 jaar geleden
@Ivana. Ik ben het helemaal met je eens.
@ronron1212. Het is nog erger. Je mag nu met twee personen aan een tafeltje zitten en met meer dan twee personen mits uit hetzelfde gezin. Als een grote groep leeftijdgenoten van acht of tien personen aan een tafeltje wil gaan zitten en ze antwoorden dat ze uit hetzelfde gezin komen (hoogst onwaarschijnlijk), dan kan daar niets tegen worden ondernomen. Vanwege de privacy (AVG).
@de mingevers: is er een motivering?
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda bij een hotel moet je je paspoort laten zien als je wilt overnachten. Dus graag even een link waarin dat staat in de avg. Bij de ggd moet je je zelf legitimeren enz.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212.
Kernpunt van de AVG is: ieders recht op privacy is gewaarborgd.
Kernpunt voor het terrasbezoek is dat geen strenge regels gelden. De horeca moet gasten om hun contactgegevens vragen. Het achterlaten van deze gegevens is niet verplicht. Als je niet wilt vertellen hoe je heet, dan mag dat. Als je zegt dat je Pietje Puk bent, dan mag dat.
Dit is dus iets heel anders dan wat de regels zijn bij hotels en bij de GGD: daar is het achterlaten van de juiste adresgegevens wel verplicht. Want bij hotels kan het om mensenlevens gaan (gastenregister bij een hotelbrand) en bij de GGD om de volksgezondheid (biiv. persoonsverwisseling bij de vaccinatie). Een terrasbezoek is van een heel andere orde - min of meer vergelijkbaar met een bezoek aan de supermarkt.
paulus811
2 jaar geleden
Dan zal je bij de reservering wel je nummerherkenning moeten uitzetten. Want als Pietje Puk zijn nummer niet afschermt, is Pietje Puk gewoon te traceren. Traceren gaat natuurlijk niet alleen op naam, want daar kun je weinig mee.
SentWierda
2 jaar geleden
@paulus811. Je mag verwachten dat Pietje Puk over enige traceerintelligentie beschikt. Pietje Puk belt niet, want waarom zou je bellen? Pietje Puk mailt voor een reservering of gaat gewoon naar het terras - in de hoop/verwachting dat er plaats is. Is er plaats dan gaat Pietje Puk zitten..
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda nog steeds geen link waarin dat staat het is jouw woord geen bewijs voor wat je zegt.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Het gaat om het recht op bescherming van persoonsgegevens, zoals in 2016 is vastgesteld. Zoals iedereen sinds deze maand wel kan weten, stelt deze bescherming in dit smartphonetijdperk nog maar bitter weinig tot niets voor. Zelfs de smartphone van de vroegere MP blijkt te zijn gekraakt...... En of de corona-app na een jaar al goed werkt? Nou niet echt.
Bij terrasbezoek een briefje invullen met je adresgegevens is vragen om moeilijkheden. Een briefje dat kan rondslingeren en/of kan worden gebruikt voor oneigenlijke doeleinden - zoals vorige zomer is gebleken. Tja, wat heeft dat te maken met bescherming van de persoonsgegevens? Ik zou daar geen antwoord op weten.. Daarom is bepaald dat bij binnenkomst op een terras wel vragen moeten worden gesteld maar dat je over jezelf mag verzinnen wat je wilt of zelfs zwijgen. Want hier is het recht op bescherming van persoonsgegevens (AVG) leidend.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda ik ken de AVG en waar jij steeds zegt dat het zo is kan ik niet vinden dus graag een link waar dat staat.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212.
In de AVG staat dat de gegevensverwerking op een passende manier moet worden beveiligd.
Bij terrasbezoek is daarvan geen sprake (de briefjes kunnen rondslingeren), dus hoef je niet je eigen gegevens in te vullen en kun je volstaan met Pietje Puk of je vult helemaal niets in. Dat staat in mijn antwoord.
De AVG is bedoeld voor serieuze zaken, niet voor zaken die met privacy weinig van doen hebben. Dat heb ik letterlijk verwoord in mijn antwoord: In verband met de privacy (AVG) hoef je bij reservering vooraf niet je eigen naam op te geven.
Voor de goede lezer: er is bij terrasbezoek geen privacy, dus hoef je je eigen naam niet op te geven.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda een link met de tekst die jij zegt dat van toepassing is ?
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda de AVG gaat over verwerken en gebruiken van digitale vatlegging.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212. Kan het zijn dat we langs elkaar heen praten?
Ik reageer vanuit een Nederlands standpunt en ik heb het gevoel dat dat niet wederzijds is.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda ik reageer van uit een Nederlandse kant de AVG is duidelijk bestemd voor digitale vastlegging waar vind ik jou standpunt in de AVG linkje graag.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212.
1. Wat is de woonst?
2. Zoals ik al meerdere keren heb uitgelegd: de AVG is juist niet van toepassing omdat terrasbezoek min of meer vergelijkbaar is met supermarktbezoek. Maar desondanks is de AVG vorige zomer diverse keren overtreden doordat een aantal horecabazen en medewerkers de verstrekte contactgegevens bleken te gebruiken (=misbruiken) voor o.a. digitale marketingdoeleinden/nieuwsbrieven.
3. Ik geef het op.
ronron1212
2 jaar geleden
@SentWierda ik geef het ook op want ik vraag een linkje met de tekst uit de AVG waar dat staat. De AVG is namelijk van toepassing op digitale vastlegging. Daarvoor moet een goede reden zijn waar we het hier over hebben is geen digitale vastlegging en je laatste opmerking over onjuist gebruik is natuurlijk onzin. Een link van uit de AVG waar staat dat wat jij beweerd.
SentWierda
2 jaar geleden
@ronron1212,
Een laatste poging. Je schrijft: De AVG gaat over verwerken en gebruiken van digitale vastlegging.
Onzin. De AVG gaat over veel meer. Bijv. ook over het simpelweg een vraag stellen. Zo mag een werkgever niet aan een werknemer vragen of hij/zij gevaccineerd is.