Waarom kun je in Parijs zo moeilijk eten krijgen?

Ik dacht dat Parijs een wereldstad was, een echte metropool. En dat het dus geen probleem mag zijn, 's avonds rond 23:30 nog wat eten te scoren.

Helaas...

De restaurants waren al lang gesloten. Ook de eenvoudigere aziaten, die je warme hap in de magnetron opwarmen, waren dicht. In arren moede naar de McDonalds gelopen - bleek dat die om 22:00 al sloot! (Je kon er "zelfs" tot 23:00 eten krijgen, maar alleen om mee te nemen, niet meer om daar op te eten.)

Ik had dit beslist niet verwacht in een stad als Parijs, zeker niet op een vrijdagavond.

Komt dit door wetgeving of is er een andere reden voor, dat alle eetgelegenheden al zo vroeg dichtgaan?

Picture for question
2.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is er nu misschien niet de tijd voor, maar in de 'kastanjetijd' kan je na 23:30 nog prima op een olievat geroosterde kastanjes kopen van een 'clochard'!
Die krijg je dan vervolgens mee in een mooie puntzak van oude kranten.
Ondanks de hygiënische minpuntjes hier en daar valt dit zéker aan te raden!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
lekker, warme kastanjes!

Het beste antwoord

We waren toevallig met onze huwelijksreis in Parijs en vorige jaar in september in Dordogne.
Inderdaad eten in Frankrijk is een ritueel. Men heeft respect voor haar etenstijd.
Wij waren in de beste wijk van Parijs en daar kun je echt eten krijgen tot 01.30. Zie http://www.cafedeflore.fr
Ga bijvoorbeeld naar de studenten wijk in Parijs.
Jij bent echt in de verkeerde wijk terecht gekomen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat het te maken heeft met de wetgeving, omdat echt alles dicht is. Waarschijnlijk moeten ze vroeg naar bed om van hun 'culinairische kookkunsten' te dromen.

2 jaar geleden in een cafe in Parijs kwam de politie om 23:15 controleren en meldden dat ze nog 15 minuten open mochten blijven. Een klein half uur later kwam de politie weer, dronk een biertje mee en verdween weer...
de toko bleef daarna tot 03:15 open... (maar er wat eten kon niet meer na 22:00).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In Frankrijk is eten een ritueel, dat strikt aan tijden is gebonden. Van 12.00 - 14.00 en van 19.30 tot 20.30 kun je bestellen en een uur na tijd wegwezen.
In Parijs zijn wel duizenden bistrootjes, waar je later kan eten en dansen tussen de tafels. Jij kijkt waarschijnlijk naar de verkeerde gelegenheden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet waar in Parijs je hebt gezeten, maar ik kan altijd wel ergens eten!
verwacht na een uur je of 23.00 inderdaad geen hoogstandjes meer, maar de 'Crec' (zeg maar shoarmatent bij ons) is tot diep in de nacht altijd wat te halen.
kom paar x per jaar in Parijs n vooral op zwoele zomeravonden lopen we naar hotel ipv met de metro en zie je ze overal.