Hoe hanteer je nu best die chinese "eet"stokjes ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de methode: krik, krak, wokki.

Het beste antwoord

Als je de stokjes oppakt om te gaan eten doe je dat in drie fasen. Eerst pak je de stokjes met de rechterhand op bij het uiteinde waarmee niet gegeten wordt. Dan pak je ze bij het spitse uiteinde over met de linkerhand, daarna pak je de stokjes in je rechterhand in de eetstand. Die eetstand is: het onderste stokje tussen duim en hand, het uiteinde wordt door de ringvinger op de plaats gehouden. Dit onderste stokje beweegt niet. Het bovenste stokje moet wel kunnen bewegen: het balanceert op de duim, en wordt met middel- en/of wijsvinger op en neer bewogen. Het lijkt ingewikkeld, routine komt met ervaring.
Eten met stokjes is niet moeilijk, maar je moet wel oefenen. Je kunt natuurlijk tijdens de maaltijd oefenen, maar als je beslagen ten ijs wilt komen is dit een goede oefening: Doe een handje vol pinda's of erwten in een kommetje, en verplaats die één voor één naar een ander kommetje. Voor jonge kinderen of mensen met een gewrichtsaandoening zijn er de zogenaamde "rookiestix". Deze stokjes zijn aan elkaar bevestigd, zodat je ze als knijper kunt gebruiken.

http://www.coquinaria.nl/recepten/eetstokjes.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het ene wordt stilgehouden terwijl het andere beweegt; samen werken ze als een soort tang.

Om de werking van eetstokjes te begrijpen moet men beginnen met het stokje dat stilgehouden wordt: houd de rechterhand in een ontspannen, halfgeopende stand, plaats het eerste stokje tussen het topje van de ringvinger en de onderkant van de duim. (De duim tegen het vierkante gedeelte, de ringvinger halverwege het stokje.) De toppen van duim, wijs- en middelvinger moeten vrij zijn om het andere stokje vast te houden.

Het tweede is het bewegende stokje: plaats dit tussen het topje van de duim en de toppen van wijs- en middelvinger; houd het losjes vast en beweeg het op en neer tegen het stilgehouden eetstokje. Om een stukje voedsel op te pakken drukt men de middelvinger naar boven; de toppen van de stokjes gaan dan van elkaar. Om het eten vast te houden drukt men dezelfde middelvinger weer naar beneden; het voedsel wordt dan tegen het stilgehouden stokje geklemd. Hierna brengt men het eten met een pols / armbeweging naar de mond.

Het is belangrijk dat de toppen van de eetstokjes te allen tijde op gelijke hoogte zijn. (Men kan ze even op het bord of tegen de palm van de hand tikken.) Als de topjes van de eetstokjes niet op gelijke hoogte zijn werken ze niet.

Er zijn maar weinig mensen die voor de eerste keer stokjes gebruiken en er dan gelijk al ontspannen mee eten. Beginnelingen hebben de neiging de stokjes te krampachtig vast te houden; dit veroorzaakt gespannen spieren en een soort 'tennis-elleboog' maar dan in de handen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stokje leg je tussen je duim en wijsvinger op de muis van je hand. Het onderste deel rust nu op je ring/middelvinger. Het tweede stokje houd je vast als een pen/ potlood waarbij de punten van het stokje tegen elkaar komen. De onderste ligt gewoon en met de bovenste beweeg je als je het voedsel ertussen "knijpt'.
Het is even oefenen maar als je het doorhebt is het een makkie! Maar ja, dat is met alles zo hè, oefening baart kunst.Succes!
amc
13 jaar geleden
Houd eetstokjes bij het einde in Uw rechterhand, niet in het midden. Ook linkshandigen gebruiken hun rechterhand; linkshandig gebruik wordt als onbeleefd beschouwd.

Prik niet met de stokje in Uw eten; dat is een gebruik dat hoort bij begravenissen wanneer rijst op het altaar wordt geplaatst als handeling die het meegeven van voedsel aan de overledene symboliseert.

Zet Uw eetstokjes niet rechtop neer in een glas of iets dergelijk; ook dat is weer een gebruik dat overwegend bij begravenissen toepassing vindt. Het symboliseert het meegeven van voedsel aan de opgestegen geest van de overledene.

Voer geen anderen met Uw stokjes; ook dat is onderdeel van het begravenisritueel. Uitzondering is als ouderen moeten worden geholpen die moeilijkheden hebben bij het hanteren van stokjes. Dit wordt dan weer als teken van respect opgevat.

Wijs niet met eetstokjes.

Zwaai er ook niet mee.

Als U pauseert tijdens het eten, leg de stokjes dan op de rand van het bord neer – van links naar rechts – zoals U ook met een mes zou doen. Als U een eetstokjesrust krijgt bijgeleverd, gebruik die dan voor het tijdelijk neerleggen van de stokjes. Dit is handig omdat er vaak in kommetjes wordt geserveerd in plaats van in borden.

Gebruik de stokjes niet om voedsel doormidden te hakken. Als U grotere brokken voedsel wilt scheiden omdat U het anders niet fatsoenlijk door de mondopening naar binnen kan werken, druk gecontroleerd op het voedsel en spreidt de stokjes vervolgens.

Chinese rijst is wat kleveriger dan over het algemeen in meer westelijk gelegen streken wordt gegeten, wat het gebruik van stokjes vereenvoudigt. De rijst heeft daarbij de neiging om te klonteren, wat genoeg samenhang met de stokjes oplevert om de afstand tussen het bord en Uw mond te overbruggen zonder de rijst onderweg te verliezen.

Een kom mag tegen de mond worden gehouden om rijst met de stokjes in de mond te schuiven. Beschaafd slurpen van soepen en natte gerechten is eveneens toegestaan en wordt niet als onbeleefd beschouwd.

Het laten van boeren of draaien van scheten na de maaltijd is geen onderdeel van de Chinese gastronomische traditie.

Eet smakelijk!