Is het niet raar dat veel restaurants weigeren persoonlijk af te rekenen als je er met met meerderen tegelijk eet?

Ik ben een matige en selektieve eter (geen vlees, zoet of vet) en gebruik dikwijls niets dan een salade en een glas thee. Door splitten van de rekening komt me zo'n eenvoudig maal regelmatig op ca 40 euro te staan. Ik baal daarvan. Maar in zo'n gezelschap wil ik niet gierig overkomen, dus hou mijn mond. Ondertussen doneer ik keer op keer de luxe schranspartijen van vrienden/collega's..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
61.8K

Het beste antwoord

Heel bekend probleem, voor mij.

Het beste werkt het, als je het al aankondigt, als de plannen gemaakt worden, en niet pas als de rekening al op tafel ligt...

Ik ben ook vegetarisch, en geen voorgerecht/toetjesmens.
Ik zeg al bij voorbaat, dat ik graag wil, dat ieder voor zich betaalt, om die reden, en als ze zich eraan storen, dat ik dan gewoon niet mee ga, even goede vrienden...

En dan moet het ook aan de ober verteld worden vóór de eerste bestelling wordt gedaan, zodat hij de rekening al bij voorbaat kan splitsen. Dat is bijna niet meer te doen om dat achteraf uit te splitsen, met de geautomatiseerde kassa's van tegenwoordig.

Achteraf een menukaart vragen, en allemaal op een blaadje uitrekenen wie wat gehad heeft, en dan neerleggen wat jij gegeten/gedronken hebt, werkt vaak niet geweldig : op raadselachtige wijze heeft iedereen altijd naar boven afgerond, en fooi neergelegd, en tóch is er weer zo'n €7,- te weinig...

Gewoon vantevoren doen dus.
Even wat gemopper over je heen laten gaan over 'ongezelligheid' en 'moeilijk doen', en dan overgaan tot het gezéllige deel van de avond....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Poeh he. Ik zou hier ook over mopperen hoor. Als jij zo graag apart wil betalen als je met een groep gaat eten, dan kan je dat toch gewoon in je eentje doen? Zelf uitrekenen wat jouw aandeel is, is toch niet zo lastig? Waarom moet de hele groep daarin mee gaan? Ik zou zelf totaal geen behoefte hebben om mee te doen met deze hollandse versie van splitten (en ja, ook ik moet dan altijd teveel betalen). Ik vind dat je het restaurant niet kan opzadelen met dit soort tijdverslindende acties.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik met vrienden ga, hoeft dit ook allemaal niet.
Deze actie is echt puur voor uit eten gaan met een groep kollega's, die je nog niet goed kent.
Snuffel
13 jaar geleden
Is het ook niet gewoon klantvriendelijk om mee te gaan met de betaalwensen van de klant? Als je zoals ik een laag inkomen hebt en je eet van jezelf niet zo veel en je neemt bovendien expres iets niet zo duurs vanwege je lage inkomen, dan is het toch niet zo gek dat je niet automatisch meebetaald aan de dure cocktails van je gezelschap. Dit had ik laatst, vonden zij het flauw en zeikerig van mij dat ik niet 'gewoon' wilde delen. Terwijl ik alleen een spa rood ophad.

Andere antwoorden (11)

Ik zou om te beginnen bij het bestellen aangeven,dat je je eigen bestelling appart af wilt rekenen.
Lukt dit niet dan zouy ik het probleem bij mijn disdgenoten aankaarten! Zoveerl begrip zal er toch wel zijn?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dat is niet raar. Het is gewoon veel beter te doen om per tafel een rekening bij te houden dan per persoon. Al was het maar omdat er vrijwel altijd dingen ook gezamenlijk genuttigd worden, denk bijvoorbeeld aan wijn of water. Bovendien is het vragen om problemen om 160 rekeningen tegelijkertijd open te hebben staan in plaats van 40, met omschrijvingen als 'man met geel shirt aan tafel 5'.

Het is de verantwoordelijkheid van de gasten om de rekening te splitsen zoals ze willen. Als jij alleen voor je eigen deel wilt betalen, dan is het aan jou om de bon erbij te pakken, op te tellen wat jij precies hebt verbruikt, en te weigeren om meer te betalen dan dat bedrag plus wat jij een redelijke fooi vindt.

Waarom zou het het probleem van het restaurant moeten zijn dat jij niet zo gierig wilt overkomen als je stiekem wel bent?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Herkenbaar probleem. Ik ben absoluut wel een lekkere eter, maar ik drink daarentegen weer niks. Ja, een spaatje ofzo. Maar met die 'gedeelde rekening-constructie' ben ik ook altijd voor een paar man de drank aan het betalen ja.

Ik denk dat je prima in je recht staat als je zelf voor jezelf te willen betalen in een dergelijk gezelschap, en degenen die daar op tegen zijn, zijn altijd degenen die er an profiteren, dus daar hoef je je niks van aan te trekken.

Het restaurant in kwestie heeft natuurlijk helemaal niks in de melk te brokkelen. Ze kunnen het wel heel lastig vinden, en je kunt met het gezelschap natuurlijk ook afspreken achteraf te kijken wie wat verkocht heeft, maar in principe moeten ze et gewon accepteren als ieder voor zich wil betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Van wie en waarom 'moet' het restaurant dat accepteren?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er staat toch nergens dat rekeningen uitsluitend en alleen per groep/tafel betaald mogen worden ?
Als je met een groep gaat die niet van één portemonnee leeft, spreek je onderling tevoren af hoe je gaat betalen. Als het restaurant daar niet aan meewerkt, lijkt het mij niet meer dan logisch een ander restaurant uit te kiezen. In de tijd dat ik in de horeca zat, was dat trouwens standaard ; al die rekeningen bij elkaar optellen was me toch een gedoe, zeg ! Maarja, toen had je nog geen automatische kassa´s natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk heb je als gast de vrijheid een ander restaurant te kiezen. Net zoals je als restauranthouder de vrijheid hebt om alleen rekeningen per tafel op te maken. Dat is vrij ondernemersschap. Het restaurant 'moet' in dit geval helemaal niets accepteren, ook niet in principe.
Als je bij de eerste bestelling aangeeft dat iedereen apart voor zichzelf wil afrekenen moet een restaurant daar rekening mee houden en voor ieder een eigen rekening opmaken.
Natuurlijk willen ze dat liever niet omdat rekeningen op tafel gaan. Als je met 6 man aan tafel 4 zit maken ze een rekening voor tafel 4 op. Als je aan het begin aangeeft dat je per persoon wil betalen dan moeten ze dan gewoon doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat een restauranthouder liever rekeningen per tafel maakt, dan per persoon. Zo'n organisatie is al chaotisch genoeg.

Onderling oplossen is veel handiger:

Vraag vóórdat je gaat eten aan het gezelschap 'hoe doen we het met de rekening? Ik eet nl. niet zo veel en hoef ook geen drankjes, en betaal dus liever apart. Als iedereen ongeveer bijhoudt voor hoeveel hij ongeveer eet en drinkt, komen we er samen wel uit.'

Als je dan de gezamenlijke rekening krijgt, betaal je ongeveer je eigen deel met een kleine fooi. Komt altijd goed. Zorg wel dat je genoeg wisselgeld in je portemonnee hebt, dat vergemakkelijkt het proces aanzienlijk.

Als daar geen begrip voor is, weet je al hoe laat het is en ga je de volgende keer niet meer met deze groep eten!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het beste antwoord +
Daar erger ik me ook altijd aan. Ik kom gewoon niet dan, voor mij is dat niet leuk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou dit in eerste instantie bespreken met de mensen waarmee je uit eten gaat. Het is in mijn ogen van de gekke dat niemand uit het gezelschap zelf even zegt dat het wel erg oneerlijk is om alles "eerlijk" te delen. Zeker als je met enige regelmaat dit soort dingen meemaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij ons geeft dat nooit een probleem, de meeste restaurants geven aan alleen per tafel af te rekenen. Wij rekenen per tafel af en verdelen het per persoon zelf, vaak is er wel een rekenkundige bij die de zaak even vlot uitrekent, en tot nu zijn we nooit tekort gekomen. Fooi gooien we achteraf op het schoteltje (om het overzichtelijk te houden). Ik ben zelf geen wijndrinker en ben ook zeker niet van plan een ander zijn dure wijntjes te betalen. Daarbij hoeven zij mijn dure toetjes niet te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, heel raar dat het restaurant weigert. Een probleem van het restaurant zou niet het probleem van de gast moeten worden. Een gast die zijn eigen rekening wil afrekenen heeft daar gewoon recht op en het restaurant heeft hier maar een oplossing voor te vinden. En trouwens, ik vind het helemaal absoluut normaal dat indien je voor 5 euro een salade en thee besteld geen bijdrage hoeft te leveren van 40 euro voor de uitgebreide maaltijd van je collega.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt mij ook ontzettend vanzelfsprekend. Door je mond niet open te trekken, ben je jezelf alleen maar erg dom af!
Op zich is de rekening voor de gehele tafel niet slecht. Alleen je moet uitrekenen wat je zelf heb gegeten..
Als je zelf via de kaart weet dat je bij wijze van 12 euro kwijt bent dan leg je 15 op tafel bv. Dan is jouw deel gedaan met fooi en dan kan de rest zijn ding betalen.
Het is onzin om zoveel geld uit te geven voor zo weinig.
Dat heeft niets met gierigheid te maken. Een drankje weggeven kan best en meestal is het ook zo dat je een andere keer weer wat meer eet zodat het gelijk op loopt.
Maar als je altijd weinig eet dan zou je gek zijn als je voor twee keer zoveel betaald. Lekker makkelijk eten voor je collega's of vrienden.

Daarnaast, als je als groep komt en ieder wil voor zich betalen dan moet dat restaurant dat gewoon accepteren.
Misschien niet handig voor ze maar als ze willen verdienen zullen ze toch klantgericht moeten zijn.
Als de ober het niet meer kan bolwerken is het misschien tijd dat ie naar mcdonalds gaat en plaats maakt voor iemand die het wel snapt en kan rekenen.

Het kan niet altijd van een leien dakje gaan in een bedrijf.
Jij bent klant en daar moeten ze het van hebben. Persoonlijk zou ik mijn eerste optie gewoon doen. Uitrekenen wat jouw deel is en dat met een fooitje neerleggen. Vraag maar aan de rest of zij geld te veel hebben. Het antwoord lijkt me meestal wel duidelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet perse raar. Het restaurant gaat er vanuit dat als er een groep aan een tafel zit, ook 1 bon wordt uitgedraaid. De kosten per persoon moet de groep dan zelf berekenen. Als je dit niet van tevoren aangeeft, slaat de ober dit allemaal aan op 1 bon.

Als je van plan bent om in de toekomst niet te blijven betalen voor anderen, moet je gewoon het bedrag geven wat je verschuldigd bent. Je kunt zelf van tevoren uitrekenen wat je hebt opgemaakt. Je legt het geld neer en de rest rekent zelf uit wat ze willen geven. Dat moet toch geen probleem zijn?

Als je erop wordt aangesproken zeg je waar het op staat: "Ik heb bijna niets op, ik kan niet elke keer gaan betalen voor iets wat ik niet eet, kost me duiten die ik helaas niet kan missen."