Koks moeten hun eten steeds proeven. Maar is dat niet onhygiënisch?

Koks moeten hun eten steeds proeven. Als je de kookprogramma's moet geloven. Maar is dat niet onhygiënisch?
Want 't lijkt mij stug dat ze de vork of lepel die ze daarvoor gebruiken, bij de vaat doen. Dus je hebt altijd kok-spuug in je eten!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.7K

Het beste antwoord

nee ik heb zelf in een catering gewerkt en als ik daar iets moest proeven dan moesten wij dat op een schone vork doen en daarna gewoon bij de afwas leggen zo is het niet vies
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Nee, natuurlijk is dat niet vies. Een beetje kok gebruikt daarvoor dus steeds een schone lepel of lepeltje. Ik heb wel eens in restaurants in de keuken mogen kijken, en het gaat er best heel hygiënisch aan toe. Dat waren wel allemaal duurdere restaurants.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, zeker niet! Zij gebruiken steeds schoon bestek!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoop ik! ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja is echt zo hoor!
Als je een gebruikte (spuug)lepel gebruikt dan kunnen de enzymen in je speeksel een gerecht doen mislukken. Bijvoorbeeld een gerecht met een bindmiddel wordt waterig-dun. Er moet dus altijd schoon bestek worden gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neen! je hebt nooit kok-spuug in je eten. De kok gebruikt namenlijk twee lepels. Eentje waarmee hij uitschept om vervolgens op de andere lepel te scheppen waarmee hij proeft. Ook kan hij het rechtstreeks vanaf de spaan waarmee hij roert dit op de 'proeflepel' scheppen. Dit natuurlijk zonder de lepel aan te raken. Deze methode is dus uiterst hygiënisch!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat zal een kok nooit doen. Het probleem met het likken aan een lepel, en dan de lepel weer terug in de pan doen, is dat er vanuit het speeksel toch bepaalde enzymen in het eten terecht komen, dat kan voor sommige gerechten heel verkeerd uitpakken.

Een kok proeft nooit van de lepel die ook in de pan zit. En behalve de eerdergenoemde reden, doet hij dat ook niet omdat hij anders zijn mond brandt...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Dat zal een kok nooit doen."
Bedoel je niet: "Dat zal een kok nooit moeten doen."
itsme
14 jaar geleden
:-) inderdaad, dat bedoel ik te zeggen.
Gekookt kokspuug is gelukkig steriel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik gewend om een beetje van het eten wat ik wil proeven met een lepel op mij hand te scheppen zonder dat de lepel met mijn hand in aanraking komt. Dan proef ik het door het van mijn eigen hand af te eten.
Op die manier komt mijn speeksel nooit in contact met het eten van de klant.
Spuug in eten is natuurlijk niet fris (iemand kan iets onder de ledenen hebben en het op die manier doorgeven)
Als het warme gerechten betreft valt dat gegeven nog mee mits het eten voldoende wordt verhit en geserveert.
Bijna alle bacteriën zullen doodgaan bij temparaturen van 70 graden of meer.
Daar zijn ook regels en richtlijnen voor.
Persoonlijk vind ik hetzelf nogal onbelangrijk als je weet wat er allemaal nog meer gebeurd in de voedsellijn.
Als je je druk maakt om speeksel van een kok en je zou dat weten zou je niet veel meer lusten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een kok moet altijd na het proeven met een lepel of vork altijd dit gereedschap bij de vaat doen anders krijgt hij echt problemen.In de eerste plaats is het sowieso onhygienisch maar wat veel mensen niet weten is dat er in speeksel het zetmeelafbrekende enzym "ámylase'zit en als een kok met de zelfde lepel meer dan 1 keer bijvoorbeelbeeld een saus of een gebonden soep zou afproeven dan begint de amylase gelijk met zijn werk en dat is het afbreken van zetmeel met als gevolg dat de saus of soep zijn bindkracht verliest en dus waterdun wordt.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk dat vertrouwen in het keukenpersoneel, mijn ervaring is twee soorten van proeven, het eerste een schoteltje met lepeltje, koelt sneller af en bij haast de wijsvinger snel door de substantie halen.
De vinger gaat dus niet bij de vaat.
In de thuiskeukens zal het wel niet veel anders gaan. Wellicht dat magnetron of diepvriesmaaltijden uit de fabriek spuugloos klaargemaakt worden.