Waar zitten de minste calorieën in, als je naar de snackbar gaat?

Een vraag van mijn (dunne) zoon, die best wel eens
iets van de snackbar eet, maar graag wil weten
wat hij dan het "beste'kan kiezen

Toegevoegd na 7 minuten:
ok, hij kiest bijvoorbeeld patat,
wat kan hij er het beste bij kiezen, want hij wil toch
zijn maag wat vullen
knakworst?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.3K

Antwoorden (8)

Ik zou zeggen sla, maar ik ga er vanuit dat hij iets uit de frituur wil. Wanneer gebakken in goed frituurvet is patat een goede kanshebber. Het is in principe gewoon aardappel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een salade. Maar aangezien hij dat vast niet bedoeld, dan is het antwoord patat, dan wel gegeten zonder saus. Het zijn de sausen die het hem doen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je kunt in de snackbar ook voor wat minder calorierijke hapjes terecht. Heeft de snackbar een bakplaat of grill, dan kun je een portie sate, een mexicano of een hamburger bestellen met wat currysaus. Niet frituren scheelt al gauw 50-100 calorieen met dezelfde snack uit de frituur! Ook een niet gepaneerde snack, zoals een berehap (gehakt met uiringen), een turkeystick en een picanto, is een aardige keuze. En wil je een frikadel, laat deze dan pas na het bakken opensnijden, voor een vulling met curry, gehakte uitjes en augurk. Een broodje is er ook meestal wel te krijgen, maar kies dan een broodje zonder boter of margarine, belegd met bijvoorbeeld warm vlees, rosbief of lever, extra belegd met een blaadje sla, plakje komkommer, tomaat en ui en eventueel een toefje tomatenketchup. En een klein portie frites kan natuurlijk, al blijf het calorierijk, ook zonder fritessaus.

www.smulweb.nl

Toegevoegd na 9 minuten:
Op onderstaande sites kunnen je het aantal calorieen per product bekijken en berkenen.
http://www.omawapsie.nl/calorieen/snacks..html
http://www.calorieteller.nl/calorieenteller_onder.php
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
aangezien sla bij de snackbar het beste is kan je een broodje hamburger nemen.
dat is een broodje met sla en dat een hamburger.

uit de frituur kan je het beste patat nemen die zijn dan het mist vet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OP de onderstaande link staan de calorieën van diversen snacks 1 bitterbal
of knakworstje

Toegevoegd na 4 minuten:
35 calorieën

Toegevoegd na 10 minuten:
Bitterbal = 35
Vlammetjes = 60
Vietnamese loempia = 90
Saté kip- met saus = 95
Saté varkens- met saus = 110
Kaassouffle =140
Kroket bereid in oven = 140
Kroket = 150
Frikadel= 190
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hang ook af van wat hij het liefste heeft natuurlijk.
Bovendien zijn er bij verschillende friettenten ook weer verschillende dingen te koop.

Hier wat voorbeelden uit "Kijk op calorien en joules" van Nicoline Duinker-Joustra.
Een klassiek werk onder de lijners....

Kroket gemiddeld = 150
Kipkroket = 125
Frikandel = 195
Frikandel speciaal = 325

Bakje/zakje frites 150 gram = 465 Kcal
met mayonaise = 610
Patatje oorlog = 540
Portie franse frietjes van MDonalds = 380

Kijk ook eens op www.calorietabel.nl
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verkijk je niet op de enorme hoeveelheden calorieën en zout in de schijnbaar gezonde(re) producten zoals salades.
De enige redelijk verstandige keuze die je kunt maken in een snackbar is vermoedelijk een flesje water ; koffie kom je ook een heel eind mee. Maar als je eten bedoelt, is patat zonder (mits gebakken in vers, vloeibaar vet) wellicht nog een van de meest verstandige keuzes qua vetgehalte. Een (wit) bolletje heeft weer andere nadelen, maar kan natuurlijk ook heel goed. Voor 'erbij' of erop wordt het moeilijker; het is allemaal sterk bewerkt nepvlees met veel te veel zout (maar wel superlekker natuurlijk). Ook de kaassouffle valt om die reden af.

Ik denk dat een broodje zonder mayonaise of een broodje mager vlees (tartaar, rosbief) goede keuzes zijn, zeker als je kunt kiezen voor een bruin broodje en er wat sla of ui tussen kan. Zonder die patat dan natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de keuze hebt: dikke patat ipv dunne, daar zit namelijk naar verhouding minder vet op (omdat de verhouding oppervlakte-inhoud kleiner is dan bij dunne frietjes).
Overigens moet je niet alleen naar calorieën kijken, maar ook naar voedingsstoffen. Veel calorieën en nauwelijks nuttige voedingsstoffen is erger dan ietsje meer calorieën en wel veel nuttige voedingsstoffen.
Gefrituurde dingen bevatten veel transvetten, wat waarschijnlijk het slechtste voor het lichaam is, dus als er dingen zijn die geroosterd of gebakken zijn, is dat meestal een beter idee dan gefrituurde dingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is totaal niet relevant om op calorieën te letten als je van de snackbar gaat eten. Bijna alles is calorierijk en vet.

Als je naar de snackbar gaat, gewoon nemen wat je lekker vindt en de komende maanden niet meer gaan ;)