Waarom zijn topkoks bijna altijd mannen?

Terwijl vrouwen thuis vaak deze taak op zich nemen?

Heb Panteao's antwoord als beste gekozen omdat ik denk dat vrouwen inderdaad minder bereid zijn -en in staat zijn als ze kinderen hebben- om hun priveleven op te geven voor een zware baan, zeker als ze kinderen hebben.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

De uitspraak "de beste koks zijn de mannen" bestaat altijd al, maar vrouwen timmeren zich steeds meer en meer een weg door de kokswereld.
Door de bikkelharde wereld van de horeca hebben vrouwen weinig tijd over voor het eigen huishouden en de kinderen. Een gezinsleven is moeilijk te combineren met de horeca.
Steeds late openingsuren en weinig sluitingsdagen.Daarbij is het werk van een kok lichamelijk en geestelijk zwaar.Een vijftien urige werkdag is geen uitzondering.Een kok is na 50 jaar werken "afgebrand".
Door de eeuwen heen,is het koks beroep weggelegd voor mannen,en dat is nu ook nog.Mede omdat vrouwen in de keuken in de minderheid zijn,hebben ze minder kans om chef te worden.

Groeten.
(van een oude chefkok)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat mannen vaak beter zijn in structureren en organiseren?
Daarentegen kunnen vrouwen veel meer dingen tegelijkertijd uitvoeren.

Dus: de man de leiding in de professionele keuken en de vrouw de beste kok? Interessante vraag!

(voor mijn eigen veiligheid: dit is slechts een overweging, geen mening :-) )
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Buiten het feit dat mannen meer op finesse letten als het om eten gaat, heb ik wel eens horen vertellen dat het komt doordat de smaakpupillen van mannen meer ontwikkeld zijn dan bij vrouwen, waardoor ze beter kunnen voorproeven en zodoende meer smaak aan het eten kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
ik denk dat het ook te maken heeft met dat er op de kokschool veel meer mannen zitten dan vrouwen toen ik op de kokschool zat waren wij met 20 jongens en 4 meisjes dus dan is het logisch dat later in het bedrijfsleven de chefkok een man is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zodra een rol of taak een kwestie van presteren wordt (want het is lijkt me echt topsport in de keuken) en er eer valt te behalen (sterren) er meer mannelijke eigenschappen en talenten nodig zijn? Meer competitiedrang, buffelen, hard werken in een gespannen sfeer en schreeuwen. Negen van de tien keer ligt de vrouw dat niet, vooral het schreeuwen en iemand op zijn plek zetten (behalve haar partner ;-) ) De gespannen sfeer ligt de vrouw ook niet goed.

Vrouwen zijn minder ambitieus dan mannen. Mannen koken voor de prestatie, vrouwen niet. Het is altijd al zo geweest. Keukenmeiden kookten voor de familie, mannelijke koks als er gasten kwamen