Bij welke type restaurant kan ik het beste uit eten gaan als ik mijn hoge bloeddruk niet te veel schade aan wil doen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien ook verstandig om, gezien je hoge bloeddruk, eerst de prijzen van het restaurant te checken ;) !!!
MissBiggie
11 jaar geleden
Hahahaha

Het beste antwoord

In principe kun je gewoon bij ieder restaurant eten zonder directe negatieve gevolgen voor je bloeddruk. Meestal zijn de oorzaken van hoge bloeddruk niet bekend. Zout speelt maar bij enkelen een rol en langzamerhand wordt duidelijk dat verzadigde vetzuren zoals je die in dierlijk en tropisch vet kunt aantreffen, juist goed is voor hart en bloedvaten.

Hoge bloeddruk is ook geen acute risicofactor maar kan wel problemen geven op de langere termijn. Er zijn wel twee factoren die de bloeddruk acuut kunnen verhogen en dat zijn stress en alcohol. Ga dus naar een rustig restaurant en wissel je glaasje wijn af met water. En geniet vooral van je eten want genieten heeft een gunstige invloed op je bloeddruk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Een gewoon Nederlands restaurant van goede kwaliteit, en dan vragen om zoutarme gerechten.
Amadea
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+ je kunt ook gewoon aangeven dat je een hoge bloeddruk hebt, de koks weten wat je dan wel en niet wil eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zoutarm is al lang achterhaald. Ik heb al jarenlang een veel te hoge bloeddruk. Geen van mijn artsen vindt zoutarm nodig.
In sommige gevallen, kan het - na testen - wel invloed hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou het gewoon en Nederlands moeten zijn? Waarom zouden Italianen, Spanjaarden, Grieken, Aziaten en wat dan ook minder zijn?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk gebruik ik medicijnen.
En het heeft heel lang geduurd voordat het goed was.
En ik krijg regelmatig een uitgebreide controle.
Amadea
11 jaar geleden
Zoals in de vraag staat wil vraagsteller liever geen medicijnen gebruiken, maar via een gezond dieet proberen de bloeddruk te normaliseren. Aangezien buitenlandse keukens (eigen ervaring) niet gewend zijn aan aanpassingen in het menu kan je beter bij de Nederlandse keuken blijven. Momo kan wel redeneren dat je gewoon moet eten wat je lekker vindt, maar zonder medicijnen is dat niet verstandig!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik lees niets over medicijnen in de vraag. Verder komt hoge bloeddruk in het buitenland ook voor geloof ik.
Je kan eens een vegetarisch restaurant proberen.
Maar ook dan moet je het zoutstrooiertje laten staan, dat is namelijk de grootste boosdoener bij hoge bloeddruk (ik spreek van ondervinding)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zoutarm is al lang achterhaald. Ik heb al jarenlang een veel te hoge bloeddruk. Geen van mijn artsen vindt zoutarm nodig.
In sommige gevallen, kan het - na testen - wel invloed hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb ook niet beweerd dat je compleet geen zout mag eten maar letten op je zoutinname helpt.
Vroeger keek ik niet op een beetje zout meer of minder (beetje beroepsmisvorming moet ik spijtig genoeg toegeven), je weet wel zout op de frietjes enzomeer, maar sinds ik er op let heb ik geen bloeddrukverlagende medicijnen meer nodig. Dus het zal zeker geen kwaad kunnen een beetje minder zout te eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En waarom opeens vegetarisch? Als je dat thuis ook niet doet waarom zou dat dan beter zijn als je een keer uit eten gaat? Fijn ook voor je medegasten.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bij sommigen heeft zout inderdaad een duidelijke invloed. Bij de meeste mensen is het effect van meer of minder zout slechts marginaal en alleen maar met heel secure meetmethoden in kaart te brengen.
in elk restaurant en als je aan geeft dat je natriumbeperkt wilt eten en eventueel minder vet houden ze daar rekening mee maar dan moet je zelf daar ook aan meewerken ,neem iets van vis ,laat het zout staan en ook de mayonaisse
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist: +
Maar je gewoon je eigen verstandige keuze.
Of doe dat een keer niet...........
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom mayonaise laten staan?
Gewoon, bij alle restaurants.

Laat die hoge bloeddruk een avondje uit niet beinvloeden en niet verpesten. Dat is helemaal niet nodig.
Er zijn meer dagen, waarop je gezond kan doen.

Natuurlijk is er in Nederland een cultuur van te veel zout eten.
Vet eten, te veel eten, te weinig beweging, stress......
allemaal factoren die een hoge bloeddruk beinvloeden.
Daar heeft een avondje uit eten echt niet veel invloed op.

En dat iedereen met te hoge bloeddruk (hypertensie) een streng zoutarm dieet zou moeten, dat idee is al lang achterhaald.

Eigen ervaring:
Ik mocht geen bloed geven bij de bloedbank omdat mijn bloeddruk veel en veel te hoog was. Dat was natuurlijk al lang aan de hand, maar toen ben ik pas naar een dokter gegaan.
In overleg hebben we medicatie genomen en in het begin ging dat niet heel goed.
Mijn huisarts en nog wat artsen vonden zoutarm niet nodig.
Ja hoor, let een beetje op je zoutinname.
Dat is alles.

Dus bestel jij in een restaurant gewoon die dingen die je lekker vind.
En de volgende dag let je op je zout, zoals op alle dagen als je zelf kookt.
En let een beetje op je eet- en leefstijlfactoren die van invloed zijn op de bloeddruk:

http://www.zoutbeperkt.nl/hoge-bloeddruk/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ben het hier zo mee eens! Een avondje genieten, geen stress en misschien vragen om wat minder zout doet ook wonderen voor je bloeddruk!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ook! +1
In een restaurant kan je kijken op de menukaart wat binnen het dieet past, maar je kunt ook vragen of de keuken gerechten zonder zout kan klaarmaken.
Het kan handig zijn om van tevoren te bellen, zodat men rekening houdt hiermee.
Ook als je een keer uitgenodigd bent voor een etentje of feestje, kan het handig zij om de gastheer/-vrouw van tevoren even te informeren over je dieetvoorschrift en alvast evtl tips te geven.
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welk "dieet"?
Als ze biologische producten gebruiken heb je de grootste kans dat ze ook wat beter over gezonde gerechten hebben nagedacht.

Maar het gaat er niet om waar je gaat eten, maar om wat je bestelt.
Zelfs bij de Mac hebben ze salades. (ook ongezonde salades trouwens)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar wat mag je dan niet eten bij hoge bloeddruk? Wat zijn dan 'gezonde gerechten'?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.dokterdokter.nl/gezondheid/reizen-vrije-tijd/24033/hoge-bloeddruk-zo-stuw-je-het-omlaag
Eens een keertje buiten eten, dat maakt voor de zoutinname niet opeens een vreselijk verschil. Je kunt altijd vragen om geen zout op de frites te doen.
Veel meer winst heb je thuis door alle kant- en klaarproducten te laten staan en alles zelf te maken. Zout is immers een goedkope smaakmaker! Dus geen sausen, hamburgers en rollades van de slager ( idem voor worstsoorten etc). In de ochtend iets van Brinta of muesli maar niets van Kellogs want dat zit propvol zout. Dan krijg je geen zout ( kaas is een killer!!) binnen bij het ontbijt, dat werkt pas echt.
Uiteraard in het restaurant geen zout toevoegen of ketjap als dat op tafel staat. Thuis de zoutpot nooit op tafel zetten. En je aan de medicatie houden....