Wat drink je volgens de etiquette in een goed restaurant als je geen wijn wilt/mag drinken (bijv om medicijnen of geheelonthouder)?

Ik wil binnenkort bij een wat duurder restaurant gaan eten. Bij een eettentje of bij de Chinees bestelt men vaak een colaatje, frisje of biertje ofzo, maar als je een cola bij je sterrengerecht drinkt krijg je vast vreemde blikken, en het zal de smaak van je eten ook niet ten goede komen misschien ;-).

Toegevoegd na 13 uur:
Dank voor alle goede reacties. Was bang dat water not-done is, maar blijkbaar juist wél. Ik zal vast extra van m'n etentje genieten nu ik weet dat ik geen flater sla :-)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
15.4K
Amadea
11 jaar geleden
In etiquette-restaurants kom ik niet, maar ik vind een bitter lemon altijd lekker.
Ritsuka
11 jaar geleden
Gewoon water is altijd goed lijkt mij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
jan, ik bestel altijd een glas water en als ze moeilijk doen, zeg ik onmiddellijk dat ik medicijnen moet innemen.
het is trouwens een schande dat dit niet standaard aangeboden wordt in nederland: een kan water uit de kraan, want dat moet je er wel bij zeggen, uit de kraan: geen mineraalwater !
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In veel restaurants hebben ze tegenwoordig ook alcaholvrije (witte) wijn. vaak zijn deze wel bruizend en niet te vergelijken met een echte wijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist daphne. Dronk ik ook vaak toen ik zwanger was. Nu nog wel eens een alcohol vrij biertje. Heb je toch het idee dat je erbij hoort. Zijn nog best lekker ook.

Het beste antwoord

Er is geen etiquette die voorschrijft dat je wijn moet drinken bij je eten in een goed restaurant.

Een beetje restaurant zal met alternatieven kunnen komen. Er zijn diverse redenen waarom je geen wijn bij je eten zou willen drinken, je hoeft je er echt niet voor te schamen of te denken dat je je niet gedraagt zoals het hoort.

Water kan natuurlijk altijd.
Van vruchtensappen kan je vragen welk bij je gerecht kunnen.

Iemand hier noemde Amé. Als ze dat hebben kan je het zeker proberen, het bevat geen alcohol en is in drie soorten: rood, wit en rosé. De smaak zal met veel gerechten niet slecht combineren.
Alleen heb ik het vrijwel nooit op de kaart bij een restaurant gezien.

Als ik zelf geen wijn wil drinken in een restaurant neem ik vaak verse jus d'orange, of appelsap of druivensap.

bij Indiaas eten drink ik vaak Kheer, een Indiaase drank op basis van yoghurt die heel goed past bij de Indiase kruiden. Het is in twee varianten: zoet en zout, maar wel iets waar je van moet houden.

Bij Chinese-, Indonesische- of Thaise restaurants drink ik soms groene thee, omdat die smaak goed bij dergelijke gerechten passen. Of cocossap.

Cola zou ik nooit bij mijn eten drinken (maar anders ook niet). Maar als jij Cola wilt bij je eten dan is dat jouw zaak, en vreemde blikken van anderen kan je gewoon negeren. Maar ik denk dat je wel gelijk hebt in dat het de smaak van het eten waarschijnlijk niet ten goede komt, dus als de kok je vreemde blikken toewerpt kan ik dat begrijpen;)

Eet en drink smakelijk
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dank voor je goede reactie (ik hoef overigens zelf ook geen cola bij mijn eten, was slechts als voorbeeld ;-))

Andere antwoorden (10)

Restaurants willen je graag een dure fles water verkopen. Ook daarvan schijnen er verschillende soorten te zijn die al dan niet goed bij een bepaald gerecht passen.

Maar uiteindelijk geldt altijd: wie betaalt bepaalt. Als jij een chocomel bij de bisque d'homard lekker vindt, dan moet je dat zelf weten!

Toegevoegd na 5 minuten:
Overigens zal een goed restaurant je ook kunnen adviseren over wat je zou kunnen drinken.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Frimu2
11 jaar geleden
Ik lees nergens dat de vraagsteller ook betaald. De vraag was waar je niet mee uit de toom valt.
In zekere zin beledig je een restaurant met chocomel bij een bisque d`homard. Iets wat onder de definitie van etiquette niet netjes is.....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Frimu2:Een belediging om te bestellen wat ze verkopen? Het is eerder een belediging voor ze als je iets duurs besteld en het vervolgens niet opdrinkt, omdat je liever een cola had gehad.
Water......
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
+
Frimu2
11 jaar geleden
Geinig een min...terwijl 80% het zelfde antwoord (wat hier trouwens niet volgens de regels is) met halve pagina`s aan het vullen is :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
raar inderdaad... +je erbij hoor :)
Water! Je kunt altijd een kan water bestellen. In sommige restaurants kan dat kraanwater zijn, in andere krijg je alleen mineraalwater (met of zonder bruis). Het beinvloedt de smaak niet, en is heel normaal, gezond en lekker om te drinken bij het eten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zou je met een glas water erg uit de toon vallen? Heeft een neutrale smaak.

En nee... neem geen drank als cola die van cultuurbarbarisme getuigt, ahum... Dat is hetzelfde als (bij wijze van spreken) Maggi toevoegen aan de gepresenteerde soep voor je 'm geproeft hebt of appelmoes over het hoofdgerecht draperen om onbekende smaken te maskeren.

Toegevoegd na 39 seconden:
geproeft = in het Nederlands geproefd
11 jaar geleden
Frimu2
11 jaar geleden
Het synoniem voor cultuurbarbarisme, is in de Horeca Culinaire Porno :-) +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maggi doe je in de soep. Cola giet je nergens overheen.
Heb je Amé al eens geprobeerd, vind ik zelf nog een redelijk alternatief, beetje zoet, maar niet té. En niet onbelangrijk het zit in een glazen (niet al te lelijke) fles met een leuk etiket.
Je kunt het bij de AH kopen, staat meestal bij de bijzondere frisdranken of de siroop.

Hierbij nog een link, kun je een idee krijgen van hoe het eruit ziet en wat het is.

http://www.midgaardshop.be/am%C3%83%C2%A9-ros%C3%83%C2%A9-p-1208.html

Toegevoegd na 2 minuten:
Ff corrigeren want link werkt precies niet:

http://www.evavzw.be/index.php?option=com_content&view=article&id=87:product&catid=57:culinair&Itemid=145&ID=99&prod=drank
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik zou het bij water houden, met of zonder bubbels. Is maar net wat je zelf lekkerder vindt. Of misschien een glas verse jus d'orange.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Afhankelijk van wat je eet:

appelsap (voor witte wijn)
rode druivensap (voor rode wijn)

Val je niet op qua kleur. (Drinkt mijn moeder altijd, die geen alcohol lust).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wordt niet in een wijnglas geserveerd, dus het valt wel op.
Kijk gewoon in de kaart wat ze hebben. Een goed restaurant zou ook zelfgemaakte frisdranken moeten hebben, zoals een karaf water met limoen, citroen, wat muntblaadjes en rietsuiker (eigenlijk mojito zonder alcohol) of gemberlimonade, verschillende soorten thee en cocktails zonder alcohol. Kijk waar je zin in hebt en wat iets feestelijker lijkt dan normaal. Misschien iets wat je nog niet kent? Hou je vooral niet zoveel bezig met de etiquette. Je wilt toch vooral een leuke avond hebben? :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De Alaska Cocktail: fraai glas, water met een hoop ijsblokjes en een schilletje lime aan de rand.

Toegevoegd na 1 minuut:
Niet iedere horecamedewerker zal deze term kennen, dus zo nodig even discreet uitleggen....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
water. en als je niet een duur flesje water in een (sterren)restaurant wil. (ik moest 7,50E daarvoor betalen) dan neem je zelf water mee, want je zit op dieet.. en daar kan niemand bezwaar tegen hebben

Toegevoegd na 6 minuten:
en vooraf even uitleggen aan de gerant