Wat is nou gezonde patat?

Veel mensen beweren dat patat best gezond kan zijn doordat het in een speciaal olie is gemaakt. Van de sauzen weet ik inderdaad dat het niet gezond is. Klopt dit inderdaad of is dit een verkoop praatje?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

een gezonde friet is die in plantaardige olie word gebakken.. maar!! overdaad schaad.. eet het met mate, want friet kan ook ongezond worden.. gebruik zeezout in plaats van gewone zout en een beetje mayo kan ook geen kwaad..

zelf gemaakte friet uit de actifry, schijnt niet zo slecht te zijn.

In ieder geval verse aardappels gebruiken, dan weet je dat je patat niet is voorgebakken in vreemde olie. En dan bakken in olijfolie, wel stukken duurder, maar ook gezonder. Maar het blijft een vette hap.

De gezondste patatten maak je helemaal zelf. Zelf snijden en ze bakken in de oven! Dan zijn ze het gezondst. Als je percee wilt frituren kun je ze ook het beste zelf snijden en fan NIET in volvet frituurvet maar bijv. in zonnebloemolie. En inderdaad overdaad schaadt. Probeer het bij zo'n 200gr max te houden en kies daarnaast ipv een frituursnack voor een lekkere salade voor erbij! Toegevoegd na 1 minuut: En inderdaad. bereiden in de Actifry is ook gezonder.. maar er zijn veel verhalen over dat de patatten vaak erg slap blijven en niet krokant worden.

Maak het zelf! Van verse aardappelen! En frituur het in zonnebloemolie :) Tuurlijk wel goed afdeppen met keukenpapier en niet teveel zout er op strooien

Patat kun je bakken in verzadigd (=verkeerd) vet of onverzadigd (=OK) vet. In de horeca weet je niet altijd of er gezond gefrituurd wordt. Een sticker met een keurmerk in de zaak moet duidelijkheid geven over de gebruikte vetten. Of vraag welk vet er gebruikt wordt. Om het in eigen hand te houden zou ik patat zelf frituren. 3 tips voor zelf gezond frituren: -in olie rijk aan onverzadigd vet(zonnebloem-, olijf-, sla-) -frituur bij 180 graden -gooi de olie na 5 x frituren weg olijfolie extra vergine is niet geschikt om te frituren, de vers geperste bestanddelen, minuscule vaste stukjes verbranden bij frituren. Dat is ongezond. kies ook gezond wat je erbij eet: fritessaus bevat 20 % vet, ketchup 0% vet en mayonaise 80% vet.

Op basis van 'de schijf van vijf' rekent het voedingscentrum alleen nog in het aantal calorieën. "Op basis van de energie die ze leveren zijn al die zaken - patat, snacks, gebak en verantwoorde tussendoortjes- onderling uitwisselbaar. Het maakt dus in feite niet uit of het tussendoortje verantwoord is of een kroket, gebakje of een marsreep. Er is maar één restrictie; zolang het restje calorieën dat we vrijelijk te besteden hebben per dag (zo'n 400 kcal) maar niet overschreden wordt. Iedereen heeft zo'n reservepotje als de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid van de voedingsschijf is gegeten. Ik zou het echter niet dagelijkse kost maken. Indien je de warme maaltijd met patat wilt eten, dan is het niet ongezonder dan gewone aardappels die ook af en toe gebakken worden. Als je frituurt in plantaardige olie die op de goede temperatuur is, is het niet ongezonder en zelfs nog minder vet dat aardappelen gebakken in boter. Frituurvet schroeit de aardappel namelijk dicht en voorkomt daarmee dat hij zich volzuigt met vet. Een goed gebakken frietje is namelijk droog en krokant en dat krijg je alleen door het vet heet genoeg te maken. Het is heet genoeg als je een steel van een houten lepel erin doet en zich rondom de steel kleine belletjes vormen. Je kunt ook testen met een stukje brood. Doe het in de hete olie en als het meteen begint te bakken is de temperatuur goed. Heb je een elektrische friteuse zet het dan bij voorgebakken frites op 175 graden C. dompel eerst het mandje even in de olie en doe de frites erin, laat het mandje zakken en bak ze in ca. 3 min. bruin. Bak je ze van verse aardappels, dan moet je ze eerst na het wassen goed afdrogen, dan de frites bij 150 graden C. 4 min. voorbakken, in de vergiet laten uitdruipen en even laten afkoelen. De friteuse hoger zetten en afbakken.

Patat wordt vaak gezien als een ongezond produkt. En natuurlijk kan een bezoek aan de patatzaak vaak verleidelijk zijn en heb je veel calorierijke keuzes. Maar patat hoeft helemaal niet zo ongezond te zijn. Het ligt er aan hoeveel, hoe vaak en hoe je patat eet. Maar ook de bereiding is belangrijk. Het beste kan je voor de bereiding van patat kiezen voor vloeibaar/ plantaardig frituurvet of olie. Dit vet bevat onverzadigde vetten, die passen binnen een gezond voedingspatroon. In veel cafetaria's wordt tegenwoordig in plantaardig vet gefrituurd. Maar ook de temperatuur is belangrijk. Zorg er altijd voor dat de frituurpan goed heet is. Als je de patat in de frituurpan doet voordat deze goed op temperatuur is, duurt het langer voordat de patat dichtschroeit en gaar is. Doordat het langer duurt voordat de patat dichtschroeien, nemen ze meer vet op. Een goede temperatuur om patat te bakken is 180-190 graden. Het beste is om de patat na het frituren nog even uit te laten lekken in een bak met keukenpapier. De bovenste frites kun je eventueel ook nog even nadeppen met keukenpapier. Wat maakt het eten van een patatje dan zo calorierijk? Het struikelblok is vaak juist wat en hoeveel er naast de patat gegeten wordt! Mayonaise (148 kcal/eetlepel) bevat bijvoorbeeld meer calorien dan fritessaus (93 kcal/eetlepel). En ketchup (15 kcal/eetlepel) weer minder dan fritesaus. Ook ovenpatat is een gezonde keuze. Toegevoegd na 54 seconden: http://www.mydailylifestyle.com/nl/index.php?option=com_content&task=view&id=181&Itemid=165

Niks wat bewerkt is, is gezond. De vuistregel is: echt eten is eten wat je over over groot oma nog kent. Kende jouw over over groot oma patat? Ik denk het niet. Het is sowieso zeer onterecht als je gaat praten over gezonde friet. Die bestaat niet. Praat dan over betere alternatieven. Ik zou zeggen ovenfriet, vooral zonder mayonaise.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100