is het verstandig om fruit te eten als je er allergisch voor bent?

ik krijg kriebel/jeuk in mijn keel als ik fruit eet maar mijn vraag is als het dan ook slecht voor je is als je het toch gaat eten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.7K
Amadea
12 jaar geleden
Krijg je dat dan van álle soorten fruit?

Antwoorden (7)

Dat hangt helemaal af van jezelf,
Je hebt mensen die opgezwollen raken als ze iets eten waarvoor ze allergisch zijn, en de ander merkt niks anders dan een kriebelgevoel.

Ga even langs je huisarts en vraag het hem/haar,
Ook kan je vragen wat de gevolgen zijn als je het toch eet en wat je moet doen.

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tropisch fruit en latexallergie (laboratorium handschoenen) schijnen samen te gaan, echt safe is fruit eten dus niet als je het risico van allergieen meeweegt. Ik zou zeggen, fruitsoorten waar je problemen mee krijgt niet eten, mensen kunnen echt wel zonder fruit overleven zonder enig tekort aan essentiele voedingsstoffen. Een dietist(e) zal je zeker een goed advies kunnen geven met betrekking tot vitamine C en vervanging door middel van groente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik zou ren beetje uitkijken. sommige mensen komen zelfs te overlijden als Ze iets eten waar ze allergisch voor zijn. ik denk niets dat dat bij jou het geval is. ik zou het even navragen aan een dokter of je kan een allergologe bellen voor meer informatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je dit laten testen?
Je kunt bij de dermatoloog tenminste in mijn plaatselijke zhs de test taten doen.
Dan weer je ook hoe allergisch je bebt en wat je wel en niet kan eten.
Ben zelf allegisch voor appel, maar er zijn ook appelrassen met weinig sterke allegische allergene.
Dus die kan ik gewoon nemen.
Hoop dat je erwat aan hebt
Ik zelf heb paraberksyndroom
Dat betekend dat je allegisch bent voor noten berken appels en pinda daarbij.

Toegevoegd na 4 uur:
Voor mij bied de santana de uitkomst.

Toegevoegd na 4 uur:
Wel lastig te krijgen, in de meeste supermarkten kom ik ze slecht tegen(af en toe wel bij de luxere supermarkt) af en toe op de markt bij de bio groente man.

Wel staat er een lijstje kwekers op die site, helaas niet in mijn buurt maar misschien voor jullie wel interessant
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Santana_(appel) Deze appel kan ik eigenlijk eten zonder dat ik klachten heb --
Dit kreeg ik mee van de dermatoloog (deventer ziekenhuis)
Roosfruit (steenvruchten of pitfruit)// appel, peer, perzik, abrikoos, nectarine, pruim en kersen. Ook kleingoed als aalbessen, bramen en frambozen vallen hieronder evenals de mispel (ook wel Japanse mispel of loquat genoemd,Spaans:'nispero', Turks: 'yenidunya'). Na verhitting geven appels minder klachten zoals in appelmoes en appeltaart. Ook na schillen al minder klachten. Bij appels verschillen de klachten per soort: Granny's veel klachten, de recent op de markt gekomen Santana weinig of geen klachten. Allergie klachten bij eten van roosfruit blijven meestal beperkt tot zwelling lippen, jeuk in mond en keel, soms in de oren, soms buikpijn en diarree, evenwel nooit anafylaxie (bewustzijnsverlies). Vaak is een appelallergie gecombineerd met hooikoorts in het voorjaar (allergie voor berkenpollen) en noten allergie (hazelnoot, amandel en walnoot). Deze combinatie van allergie heet het paraberksyndroom.
Ik heb hetzelfde. Als ik fruit eet gaat mijn keel kriebelen en zwellen mijn lippen op. Het is niet schadelijk alleen erg vervelend! Anders kun je ook nog altijd langs de dokter gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja. Gewoon niet doen. dan maar meer groente. mijn zoon kan niet tegen sinaasappel (overgeven) dat is maar één soort fruit. neem worteltjes, komkommer ofzo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tegen fruitallergie kun je weinig anders doen dan de fruitsoort waar je allergisch voor bent vermijden. Helaas is er nog geen medicijn ontwikkeld wat allergieën kan genezen. Bij sommige fruitsoorten kan het zijn dat je het in gekookte vorm wel kunt verdragen. Bijvoorbeeld appelmoes of appelcompote. Bij een appelallergie is het trouwens mogelijk dat je geen last hebt, wanneer je de appel voor het eten 30 seconden in de magnetron doet. Dit komt doordat bij de appel het eiwit door verwarmen verandert. Een allergie voor voeding wordt altijd veroorzaakt door de samenstelling van het eiwit in dat betreffende voedingsmiddel. Helaas werkt deze methode niet bij alle soorten fruit.

Toegevoegd na 55 seconden:
Wanneer je merkt dat je allergisch bent voor een fruitsoort, dan kun je het eten ervan voortaan het beste vermijden. Sommige mensen zullen merken dat ze bij het af en toe eten van het fruit geen last hebben, maar hoe meer ze ervan eten, hoe meer de klachten toenemen. Wanneer je lichte allergiesymptomen hebt, beperk dan het gebruik van die soort fruit tot incidenteel gebruik.

Mensen die last hebben van een fruitallergie hebben vaak ook andere allergieën zoals bijvoorbeeld hooikoorts.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/34172-pijn-of-jeuk-na-het-eten-van-fruit.html