Waar is een Michelinster aan gekoppeld?

Oftewel, bij welke wijziging van het restaurant komt de ster te vervallen?

Een ster wordt uitgereikt vanwege de kwaliteit van het eten, de ambiance, de bediening, etc. Als nu bijvoorbeeld de chef-kok vertrekt, of als het restaurant de inrichting aanpast, wordt dan pas bij de volgende inspectie bepaald of de ster mag blijven?

En als het restaurant nu gaat verhuizen. Andere locatie, andere ambiance, misschien andere naam. Is het dan nog steeds hetzelfde restaurant, en mogen ze de ster dan nog steeds voeren?

De vraag is dus, of een ster tussen inspecties door wordt ingetrokken.

Toegevoegd na 1 minuut:
En wat mag er allemaal wijzigen voordat je niet meer hetzelfde restaurant genoemd kan worden.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik ben op zoek naar feiten, dus geen vemoedens, gokjes, etc.

Antwoorden (1)

De gids (die ook verkocht moet worden) komt één keer per jaar uit. Dat houdt in dat een ster één jaar geldig blijft, wat er ook gebeurt. Tenzij de zaak dicht gaat natuurlijk. De ambiance telt niet mee (zie bijlage). Als nu de chef-kok vertrekt, blijft die ster nog geldig en heeft zijn opvolger nog de tijd om de ster te bewijzen. Heel soms gaat de ster mee met de kok. Zie Wiki: Michelinster.