Waarom zijn er nauwelijks Surinaamse restaurants?

Volgens mij leent de Surinaamse keuken zich prima voor een restaurant. Rotishops zijn er wel genoeg en soms kun je er in een snackbar-achtige omgeving ook nog wel eten, maar ik ken geen echt Surinaams restaurant waar je gezellig ter plekke kunt eten.

Zijn er dergelijke aanbevelenswaardige Surinaamse restaurants in de Randstad?

1.4K

Het beste antwoord

wij gaan in Leiden wel eens Surinaams eten of wat halen (als ik het niet zelf maak). Het is inderdaad meer een "snackbar-achtig" restaurantje jammergenoeg en niet echt sfeervol. maar je kan er zooooo lekkere gerechten eten. vooral de pom daar eet ik mn vingers bij op. en nog goedkoop ook. A-One heet het en zit ergens achter de Lammenschansweg bij een winkelcentrum.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hi bq14, en dat vind ik nou precies zo jammer. Je kunt er vaak lekker eten, maar je zit vrijwel altijd in ongezellig tl licht met tegels op de vloer die je thuis nog niet op zolder wil hebben. Waarom hebben we prachtige Chinese, Indische, Italiaanse, Griekse etc. restaurants maar kan ik nergens een sfeervol Surinaams restaurant vinden. Dat van Antwoordman komt wel redelijk in de buurt van wat ik bedoel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk!!! wij missen het ook! het is dat ik met mijn rasechte surinamer nog zo'n sfeertje thuis kan creeen, maar zou ook leuk zijn een keer buiten de deur. en eigenlijk heel raar met zoveel surinamers hier in ons landje. en ik realiseer me nu opeens dat je een hele goeie vraag hebt gesteld haha ga je gauw een stempeltje geven ;) je hebt me op een idee gebracht..... misschien begin ik zelf wel wat in de Randstad :))
paulus811
14 jaar geleden
Hoi bq24, mag ik dan het adres van je restaurant als het zover is? Ik kom zeker bij je eten :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ook!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
YES! heb al 2 klanten :)
paulus811
14 jaar geleden
Iemand die deze vraag beantwoord met het idee 'dan maar zelf een Surinaams restaurant openen', kan niet anders dan het beste antwoord hebben gegeven! Ik houd IENS in de gaten en kom bij je eten als de zaak open is. Ideetje; open in dezelfde zaak ook een toko voor de business overdag en zorg dat je spullen verkoopt die niet iedere toko heeft.

Andere antwoorden (4)

Voor zover ik weet hebben we hier in de stad twee surinaamse restaurants gehad en die zijn beide na verloop van tijd gesloten bij gebrek aan interesse. Terwijl de Toko van een klant van mij als een speer loopt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
thanks voor je antwoord. Ik woon in de buurt van Rotterdam en toko's hebben we hier genoeg. Maar meer dan een loempia of indische kroket kun je er niet krijgen.
paulus811
14 jaar geleden
o, t flauwe minnetje is niet van mij
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Dat is inderdaad wel ongeveer wat ik bedoel.
AWM
14 jaar geleden
De roti's en de rijst pom! Overheerlijk.
Het surinaamse eten is niet origineel en niet gevarieerd genoeg. Zelfs in Paramaribo zijn er nauwelijks surinaamse eethuisjes. Ik heb er 6 jaar gewoond en gewekt.
Roti Kip is hindoestaans en niet surinaams genoeg, eigenlijk alleen Pom en Pinda soep (maar die zijn eerder creools dan surinaams te noemen).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
paulus811
14 jaar geleden
Hi Bitch7, ik geloof wat je zegt maar ik heb Het Groot Surinaams Kookboek en daar staan ontzettend veel geweldige recepten in. Of het van oorsprong Surinaamse recepten zijn weet ik niet, maar ik weet niet precies welke keukens allemaal van de Surinaamse zijn afgeleid (idd Creools, Hindoestaans maar meer weet ik er niet).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Surinaamse keuken is een mix van alle culturen die er wonen. De keuken is eenvoudig, maar zeer gevariëerd. De gemiddelde Surinamer gaat niet vaak in een Surinaams restaurant eten, die kookt thuis vrijwel dagelijks zijn/haar eigen soulpotje.
Anders dan in de randstad komt de gemiddelde Nederlander elders niet vaak in contact met de Surinaamse keuken, of het moet zijn via Knorr wereldgerechten, wat een regelrechte aanfluiting is..
Dus.. onbekend maakt onbemind Er is in NL ook nauwelijks een restaurant te vinden waar je de echte Hollandse pot zoals: boerenkool, zuurkoolstamppot, wortelstamp of dergelijke kunt eten. Dit is homecooking en dat levert de uitbater niets op. Om klanten binnen te krijgen moet je toch exclusiever koken
Kijk voor restaurant aanbevelingen op iens.nl of dinnersite.nl