Eerlijk slaat in dit geval niet op de tegenhanger van oneerlijk. Met eerlijk kan bedoeld worden:

- authentieke ingredienten
- verse ingredienten
- ingredienten uit biologische teelt (bijv. zonder kunstmest geteeld)
- ingrediënten waar een redelijke prijs voor is betaald (zoals bij Fairtrade waarbij koffie- en cacaoboeren een betere prijs krijgen voor hun waren).

Toegevoegd na 2 minuten:
In deze context wordt eerlijk vaak geplaatst als "verantwoord". Dat kan ook slaan op gezonder.

Tegenhanger van eerlijke ingrediënten zijn afkomstig uit de bioindustrie, soms massaproductie, intensieve landbouw en veeteelt, kunstmatige voedingstoffen of voedingstoffen met kunstmatige ingrediënten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb mijn antwoord maar verwijderd, want dit is zon compleet goed antwoord ;) +je
bamibal
12 jaar geleden
+. Ik vind wel dat het woord "eerlijk" te pas en te onpas gebruikt wordt bij kookprogramma's.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel een modewoord.

Andere antwoorden (2)

als je zecht eerlijk dan zijn het producten die niet in landen zijn gekweekt waar mensen weinig geld krijgen voor wat ze doen. maxhavelaar Of bedoel je....

Biologische producten zijn eerlijker. Ze worden niet bespoten voor langere houdbaarheid. Producten worden in supermarkt aangeduid met speciale stickers of bordjes.
Je kunt deze ook kopen in speciale biologische groente en fruit winkels.

Of..
Kippen of koeien die buiten scharrellen zijn biologischer dan de dieren die in kleine hokjes staan en geen bewegingsruimte hebben.

Keuze uit drie. Ik hoop dat het voldoende info is!!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
onder eerlijke ingredienten versta ik verse, niet bewerkte ingredienten.
verder doorgetrokken zou je ook kunnen zeggen dat groente en fruit van het seizoen eerlijk zijn.
deze ingredienten hoeven niet van de andere kant van de wereld te komen.
aan de andere kant, zou je max havelaar producten ook eerlijk kunnen noemen.

oneerlijke ingredienten zouden kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen kunnen zijn, geraffineerde suiker, zoetstof, en dergelijke zaken.
of chocola waar slavernij aan te pas komt.

het is niet simpel, omdat je bij het al dan niet eerlijk zijn heel wat zaken kan betrekken.
12 jaar geleden
bamibal
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja +