Werkten voor de vrouwenemancipatie ook al mannelijke koks in top restaurants?

Of waren het toen allemaal vrouwen die in de keuken werkten?
Mij viel namelijk op dat vrijwel alle sterrenkoks momenteel mannen zijn, terwijl vroeger de man nooit kookte.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Vroeger werden betaalde banen gewoon door mannen bezet. Als vrouw werk je in de verpleging of verzorging. En als je trouwt dan stopte je met werken.

Zo wordt in 1956 de handelingsonbekwaamheid van getrouwde vrouwen pas opgeheven: zij hadden vanaf dat moment geen toestem­ming van hun man meer nodig om een arbeidsovereenkomst te sluiten. Ook komt in 1957 een einde aan het verbod voor gehuw­de vrouwen om als ambtenaar werk­zaam te zijn.

Kortom, voor de 1e emancipatiegolf werkte je als vrouw enkel in je huishouden, en zorgde je fulltime voor je gezin. De man is het hoofd en de kostwinner.

Dat nu de meeste sterrenkoks mannen zijn is dus niet een verandering ten opzichte van vroeger, maar juist een gevolg van vroeger. Nog steeds zijn veel vrouwen een stuk minder ambitieuzer dan mannen en zeer ambitieuze functies zoals sterrenkok ( een baan waar je elke avond tot laat werkt en bijna altijd van huis bent ) is heel lastig te combineren met een gezin. En de meeste vrouwen kiezen dan liever om wat meer tijd bij hun kinderen te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja dit waren vrijwel altijd mannen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarschijnlijk is het precies andersom. Door de emancipatie van de vrouw, zijn er nu ook vrouwelijke koks. 30 of 40 jaar geleden, moest je een vrouw als kok, met een zaklantaarn zoeken; kok is altijd een typisch mannenberoep geweest.

Mogelijk verwar je het koken thuis met koken als beroep. Vroeger kookte de vrouw voor de man, (en de man sneed het vlees!) net zoals zij de afwas deed, de ramen lapte en de bedden opmaakte. Ik hoef je niet te vertellen, dat ook daar verandering in is gekomen.

Vooral in instellingen (ziekenhuizen, bejaardentehuizen etc) was de kok altijd een man, en alles wat daar nèt onder zat vrouw. Dat is nu ook veranderd, en koks verdwijnen zelfs helemaal uit de instellingen. De hele boel wordt kant en klaar extern aangeleverd, en hoeft alleen nog door een man of een vrouw opgewarmd te worden.

Overigens schat ik in, dat 8 of 9 van de 10 topkoks nog steeds een man is. Als ik me niet vergis, is dat bij huisartsen al bijna andersom ;-)