Hoe komt het dat het eten in Duitsland kwalitatief vele malen beter is dan in Nederland bij doorsnee restaurants en goedkoper

Elk Jaar als we op doorreis zijn in Duitsland eten we overal super goed en lekker maar zeker ook goedkoop
En krijgen grote porties
Waarom is het in Nederland zo slecht als je langs de weg eet

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Antwoorden (5)

In Nederland zitten niet de echte ondernemers met ambitie(hoorde ik op de universiteit) echte mensen met ambitie gaan naar grotere landen. Maar met ambitie wil je overal de beste worden en in Nederland word dat minder beloond dan in het buitenland. En als je niet de beste hoef te worden dan let je meer op de kosten en opbrengsten dan de kwaliteit. Deze mensen weten niet dat kwaliteit je juist wel rijker maakt.
12 jaar geleden
Dat heeft met cultuur en eisen van de consumenten te maken.

Duitsland heeft een bourgondische eetcultuur. De mensen stellen hoge eisen aan wat ze voorgeschoteld krijgen in restaurants. De ondernemers moeten dus wel kwaliteit leveren, anders gaan de klanten aan hun zaak voorbij.

In Nederland is het lang niet altijd goed gesteld met de horeca. De wegrestaurants bieden vaak belabberde kwaliteit tegen bespottelijke prijzen. Toch trekken deze zaken nog wel genoeg klanten. Als we dit als klant gewoon niet meer zouden accepteren en deze zaak voorbij zouden rijden dan zou je zien dat deze tenten of op de fles zouden gaan, óf hun aanbod zouden verbeteren.

We moeten met z'n allen dus hogere eisen gaan stellen in Nederland.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Duitsers stellen veel hogere eisen aan hun voedsel dan Nederlanders, niet alleen in restaurants maar ook in de winkel. Dat is ook de reden dat er in Duitsland veel minder met kant-en-klaar wordt gewerkt waardoor de maaltijden niet alleen veel lekkerder maar ook gezonder zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duitsers zijn " anspruchsvoll", dat wil zeggen dat ze snel kritiek hebben en waar voor hun geld verlangen. Indien je geen goede spullen verkoopt, lopen ze genadeloos je winkel voorbij en waarschuwen ook anderen waar je wel goed gesneden /gekruid vlees of verse groenten kan kopen. De winkeliers met goede spullen overleven, de minderen hebben een zwaar bestaan of gaan failliet als ze zich niet aanpassen.
Je bent ook niet zomaar verkoper/-koopster in Duitsland.
Hier moet je een opleiding voor volgen en wil je eerste verkoopster zijn, dan ben je een paar jaar verder. Hier wordt warenkennis vereist, omgang met klanten, verkooppsychologie enz. Hoofd uitgangspunt is; 'de klant is koning'. Wij als nederlanders zijn sneller tevreden of durven niet zo snel iets te zeggen, want ' ze doen toch hun best' en ze zijn zo aardig en ' hebben het ook niet gemakkelijk met hun zieke moeder', we hebben het gevoel dat we niets mogen eisen, anders wordt je als zeur of arrogant gezien. Hebben de Duitsers maling aan.
Die denken meer aan zichzelf. Oh, wij worden ook mondiger hoor, maar zij waren het altijd al. Hier in Zandvoort, met vele Duitse toeristen is ' Die grosse Schnautze' en ' Bei uns ist alles viel besser und grösser, een welbekend gegeven. De schnitzels hier zullen nooit de omvang van een Duits exemplaar bereiken, omdat de slagers ze hier uit een ander deel van het dier snijden.
Wij willen snel geld verdienen met mindere ingrediënten, de Duitsers willen aan de wensen van hun klanten voldoen
en willen altijd beter zijn dan hun concurrent.
amc
12 jaar geleden
Naast alles wat al gezegd is een kleine toevoeging: In Nederland is uit eten duurder omdat wij minder vaak uit eten gaan. Dat zit minder in onze cultuur. Dus zitten de restaurants minder vol en zijn de prijzen hoger. Het werkt voor een deel ook andersom, doordat de prijzen hoger zijn gaan wij minder uit eten.