Slakken eten?

nou maakt net iemand een grapje dat je slakken kan krijgen in een 7 gangen menu.
aangezien ik nog nooit slak heb gegeten weet ik niet hoe het moet.
ik zou het wel durven.
dus hoe eet je slak, en mag je het als je zwanger bent?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
10.8K

Het beste antwoord

Het hoeft je niets te kosten, je kan gewone tuinslakken ook eten en dan vooal de segrijn slak.
Zet water op, laat het koken, en gooi de slakken er in. binnen 5 min gaar.
Zeer voedzaam ook voor zwangere vrouwen.
En vind je het raar slakken eten? Oesters en mosselen eten we toch ook? En nog veel andere schelpdieren.

Toegevoegd op 27-06-2009 17:06:40
Wil je eens lekkere zoutwater schelpdieren eten , probeer dan eens kokkels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik eet geen oesters en mosselen omdat ik het idee eng vind.
dus ik denk dat ik mij ook niet waag aan slak mocht het er zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kreeften en garnalen moet je ook niet in hun ogen kijken, maar ook vissen zien er niet uit en lammetjes eten is ook zielig, dus ja, dan wordt het wel moeilijk, maar ik begrijp je goed .Veel mensen eten iets niet omdat het eng is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik zou de slakken eerst wel minstens een dag of 3 zonder voedsel in een houten kistje zetten om het maagdarmkanaal leeg te laten geraken....geen meel of sappig blaadje voordat ze de pan in gaan... kook dan de wijngaardslakken gedurende 3 minuten in een pan met zout water... prikt dan slakje met een vork uit de schelp... verwijder de (minuscule) ingewanden en bereid het kleine stukje vlees nu verder ... verstop de slak onder een laagje kruidenboter in de schelp... de wijngaardslak (Helix pomatia) staat in Nederland op de lijst van beschermde diersoorten. Dat betekent dat zowel levende dieren als lege schelpen (!) voor geen enkel doel verzameld mogen worden... in Nederland komt de wijngaardslak voor in Zuid Limburg rond de zeer kalkrijke gronden van de mergelgrotten, in bosgebieden bij oude landgoederen in de Hollandse duinstreek en verder in bosschages rond oude kloosters en landgoederen in Friesland en Groningen. In België komt de soort onder andere voor in de gemengde bossen van de Ardennen...

Andere antwoorden (11)

Ja hoor dat mag en als je het niet weet, dan smaken ze nog lekker ook...

Slakken op je bord, dat zijn dierenlijken en dan nog zo klaargemaakt dat ze lekker smaken, dus smul ze vanavond...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang ze maar goed gekookt zijn is daar niets op tegen.
Je pullikt ze uit hun schelpje en eet ze op.
Vaak zit er zoveel knoflook omheen dat je alleen maar de knoflook proeft.
Eigenlijk smaken ze naar binnenband.
14 jaar geleden
Ten eerste: In een van de reacties die je gaf zei je dat het menu aangepast is aan het feit dat je zwanger bent. Dus mocht je slakken krijgen, is dat in ieder geval zwanger-proof.

Hoe eet je slakken? Dat ligt eraan hoe ze geserveerd worden. Zitten ze nog in hun huis (die kans is behoorlijk groot) dan kan je ze er op een makkelijke manier uit krijgen. Kijk gewoon naar de gastheer hoe die het doet en doe het na. Als je je erg zenuwachtig over maakt of je het wel lekker vind en of je het goed eet, maak gewoon een grapje over je nervositeit; dat breekt gelijk het ijs, en je zal zien: iedereen heeft moeite met slakken eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wellicht een receptje erbij:

http://www.kookjij.nl/recept-straatsburger-slakken-escargots-de-strasbourg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hebben eens slakken als voor/voor gerechtje gehad. Ieder zo'n 10 slakjes. Even smullen voordat het warme broodje komt!!Er stond een glaasje bij met naaldjes waarmee je de slakjes uit hun huisje pullikt en een sausje waar je hem dan in doopt.
Nee, ik heb ze niet gegeten, maar mijn man wel. Die vond het wel iets hebben om te proberen, maar lekker, nee. Beetje laffig, taai. (zijn bewoording)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat jij bedoeld loes zijn vermoedelijk alikruiken of kreukels zoals ze in Zeeland zeggen.Zijn ook wel slakken maar dan uit zee.
Ja, waarom niet. Als alternatief kun je natuurlijk ook een fietsventiel met knoflookboter naar binnen werken. Geeft ongeveer dezelfde smaaksensatie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als er slakken worden geserveerd, zitten ze gebakken en wel met knoflookboter in hun huisje, dat je met een speciaal klemmetje vast kunt pakken en met een spits vorkje haal je da slak er dan uit... knoflookboter met een stokbroodje opdeppen... jammie...
gewoon niet over nadenken, het zijn gewoon beesten net als varkens en koeien maar dan wat kleiner... gewoon gedachteloos genieten... da's toch altijd het leukste, niet?

Toegevoegd op 27-06-2009 12:54:20
oh, ze worden ook wel eens opgediend in de hoedjes van champignons en dan zonder schelp... niks aan de hand dan...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je maakt je schijnbaar nog al druk over je etentje!
Dat menu zal echt wel zo samengesteld zijn, dat het grosse van de gasten dit diner wel zullen lusten.
Een paar zeurpieten uitgezonderd.
En mochten daar slakken bij zitten, zullen die wel geserveerd worden in een lekker sausje, en waarschijnlijk niet in het huisje.
Je kunt ze dan zo aan je vork prikken en met een beetje saus lekker opeten.En wat heet eng??

Ik heb gehoord, dat je als voorgerecht gemarineerde kalfsogen krijgt, dan soep met gegrilde kwartelpootjes, vervolgens gebraiseerde haringkopjes met kreeftensaus.
Dan een spoom van witte perzik met vlooienbloed gekleurd, vervolgens stukjes gepaneerde pens met madeirasaus, en als dessert, aardbeien in pepersaus.
Prima diner. Fijne avond.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jummie...
slakker worden geserveerd met een knijpertje om ze vast te houden, zodat je ze met een vorkje uit hun huisje kan halen.
kijk daarmee uit: ik heb ooit een slak gelanceerd die in de schoot van iemand drie tafels verder terecht kwam.

verder smaken ze naar niets, het is de knoflookboter die ze eetbaar maakt.
14 jaar geleden
Slakken smaken naar de kruidenboter. Champignons met dezelfde kruidenboter smaken precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou er niet teveel over nadenken en gewoon vorkje erin en go go go! Vaak leggen ze je het ook uit in een restasurant...en kijk gewoon naar de mensen om je heen....die weten ook niet hoe ze er mee om moeten gaan in de meeste gevallen hoor.... KOMT GOED! gewoon doen :)