Waarom slaan ze bij menukaarten van de Chinees nummers over?

Bij de overgang van gerechten slaan ze nummers over. Waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.1K

Het beste antwoord

Op die manier kun je aan het nummer snel zien wat voor soort gerecht het is. Da's handig voor de kok, en het dient als foutcontrole (je kunt snel zien of iemand twee voorgerechten heeft besteld; als dat zo is, kun je even vragen of dat echt de bedoeling was).

In jouw voorbeeld:
--  Serie 0: soepen.
--  Serie 2 (nummers vanaf 20): voor- en bijgerechten.
--  Serie 8 (nummers vanaf 80): omeletgerechten.
--  Serie 9 (nummers vanaf 90): kipgerechten.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Omdat dat voor de chinezen ongeluksnummers zijn.

Toegevoegd na 12 minuten:
Het zou ook zo kunnen zijn, dat ze op een later tijdstip de kaart nog kunnen uitbreiden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat lijkt me wel sterk want dan hebben ze er wel heel veel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn ook heel veel Chinezen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die toevoeging is een + waard
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het ongelukstal 4 staat er toch op?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welk?
Ik denk dat het is om de gerechten per tientallen te rangschikken. Zo is de reeks van 80 altijd een omeletgerecht en kipgerechten 90. Dat maakt het in de keuken waarschijnlijker gemakkelijker werken.

Toegevoegd na 47 seconden:
waarschijnlijker = waarschijnlijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Je was me voor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat dit toch inderdaad het meest logische antwoord is!
Ik denk dat dit gewoon bepaalde gerechten zijn die niet van de kaart verdwenen zijn. Maar omdat sommige mensen nogal hechten aan die getallen (nr 66 Babi pangang ;) hebben ze de menukaart niet opnieuw genummerd, maar deze gewoon overgeslagen.

Toegevoegd na 47 seconden:
foutje: die dus WEL van de kaart verdwenen zijn ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Feng Shui. Volgens die leer zijn niet alle getallen bevorderend goed voor de innerlijke en uiterlijke harmonie.

Toegevoegd na 2 minuten:
Hmm, zo te zien op je bijgeleverde foto's begint iedere groep gerechten met een getal dat deelbaar is door 10. Het kan dus ook gewoon een praktisch systeem zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Elk getal is deelbaar door 10 :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dat impliceert weer, dat er per gerechtengroep nooit meer dan 10 variaties kunnen zijn, anders kom je in een ander groep terecht.
Cryofiel
13 jaar geleden
De eerste groep zou met 0 moeten beginnen...
Cryofiel
13 jaar geleden
@Moolkeesje, een serie kan best langer zijn. Dan zijn bijvoorbeeld serie 5 EN serie 6 de bamigerechten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpele vraag waarop een even simpel antwoord mogelijk is, denk je dan maar wat kun je je daarin vergissen... 'Deelbaar door' betekent doorgaans een uitkomst zonder rest achter de komma. Inderdaad, ik had die kaart niet gecontroleerd of er ook met decimalen doorgeteld wordt binnen gerechtgroepen.
Ben het met Leon en Cryo eens.
Aanvullend:
én ze kunnen nu ook een extra gerecht in een bepaalde categorieën inlassen zonder dat dan alle nummers van opvolgende gerechten in andere categorieën op hoeven te schuiven.
13 jaar geleden
Veel Chinezen geloven in zaken als astrologie, Feng Shui en getallen die geluk brengen of juist ongeluk. De ontstoken ongunstige nummers worden overgeslagen. Op de menu kaart, maar ook als kamernummer of verdieping.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan je uit ervaring vertellen dat dit om praktische/financiele redenen is.
Zo blijft er ruimte over om eventueel gerechten toe te voegen zodat niet de gehele kaart veranderd hoeft te worden.

Als de kaart wel veranderd moet worden is dat in de drukkerij waar dit gebeurd een tijdrovend en enigzins kostbaar gebeuren.
Dus als je ruimte overlaat voor eventuele toevoegingen dan hoeft er alleen een regeltje tussen gezet te worden.