Mag je in een restaurant opeens opstaan en weggaan als ze met het eten komen, omdat het volgens jou te lang geduurd heeft?

oftwel, mag je weglopen, zonder te betalen voor hetgene wat je besteld hebt, omdat het voor jou te lang duurde?

Heb het namelijk in Spanje vaker meegemaakt, weet niet hoe dat hier geregeld is

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
14.9K

Het beste antwoord

Het *kan* wel. Of het ook *mag* weet ik zo niet.

Je bestelt een product en een dienst. Dan heb je te betalen. Je komt alleen onder je betalingsverplichting uit bij een wanprestatie van de leverancier. De levertermijn is daar een onderdeel van.

Juridisch gezien is het de vraag vanaf welke levertermijn van een wanprestatie kan worden gesproken. Daarnaast is het de vraag hoe de bewijslast ligt.

Toegevoegd op 20-06-2009 22:33:05
Trouwens, waarom zou je wachten met opstaan en weglopen tot ze met het eten komen? Als je zoiets al doet, doe je dat op het moment dat jij vindt dat het te lang duurt. Of ze dan wel of niet onderweg zijn met het eten, maakt niet uit.

Ik denk zelfs dat je juridisch sterker staat als je wegloopt *voordat* ze met het eten aankomen. Anders zou de rechter wel eens kunnen zeggen dat de levertermijn die jij nog acceptabel vond, met maximaal een halve minuut is overschreden (zijnde de looptijd tussen de keuken en jouw tafel). Dat zou dan te weinig zijn om onder je betaalverplichting uit te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jou belichting heeft alleen betrekking op een ''koop op afstand''situatie (via internet of telecommunicatie)...in een restaurant geldt dat niet....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom zou dat in andere gevallen niet gelden? Als ik een bankstel bestel in een meubelwinkel, met een levertermijn van twee maanden - en na vier maanden is er nog niets geleverd - dan mag ik van de koop afzien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
lijkt mij dat je in die 4 maanden al een keer aan de bel hebt getrokken, waarom zou je het zover laten komen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Naatje als je een artikel koopt in een gewone winkel en het is pas over enige maanden leverbaar, terwijl je met de winkelier de overeenkomst (de koop) hebt gesloten en hij daarbij heeft beweerd dat je het artikel volende week in huis hebt, of als je dat redelijkerwijs had mogen verwachten is het in dit voorbeeld ook wanprestatie waarvoor je een winkelier in gebreke kunt stellen. In het ergste geval kun je ook daarna de overeenkomst ongedaan laten maken, waarbij het uitgangspunt is dat het geld terugmoet, maar ook eventueel gelverde goederen zullen geretourneerd moeten worden.

Andere antwoorden (10)

ja, dat mag zeker...je hebt nog niet betaald..het lijkt me overigens alleen redelijk als je al een paar keer hebt aangegeven dat het te lang duurt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je eindeloos moet wachten, en dit ook hebt aangegeven bij de bediening, kun je gewoon opstaan en weggaan.
Ik zou alleen zeker niet wachten tot het eten er dan eindelijk aankomt: Als je er dan nog bent kun je het net zo goed opeten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
meestal als het telang duurt komt er wel iemand naar je toe met excuses en een aanbod vaak is dat ook als het mega druk is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geloof dat je een mondelinge koop sluit door een bestelling te doen bij de bediening. Als je nu voor je gevoel te lang moet wachten zou je het bedrijf eerst in gebreke moeten stellen om onder een betaling uit te komen.

Je moet duidelijk aangeven dat de dienst voor jouw onvoldoende is. MAAR je moet het bedrijf wel een realistische mogelijkheid geven om te voldoen aan je eis\bestelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat wel gedaan. Ik legde voldoende geld neer voor wat ik op had (voorgerecht, drankjes) en ik stapte op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een restaurant kan zich niet alles permiteren en als het echt belachelijk lang geduurd heeft kun je gewoon opstappen. Maar wel even helder uitleggen waarom je dusdanig ontdaan bent dat je vertrekt zonder te betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja je mag weglopen.
hoe meer sterren hoe sneller het mag.
jij bent klant klant is koning klant te lang wachten, klant ontevreden, klant vertrekt boos, personeel krijgt op flikker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan natuurlijk gewoon ; je kunt zelfs weglopen als je het eten al op hebt, al ligt dat een stuk gevoeliger.
Of het moréél kan, of je het voor jezelf kunt verantwoorden, hangt ook af van in hoeverre je al (bij herhaling) hebt aangegeven dat het je te lang duurt. Het eten moet natuurlijk wel klaargemaakt worden (anders moet je naar McDonalds), maar langer dan een minuut of 20,25 is zelden redelijk. Je mag dan op zijn minst een verklaring verwachten of zelfs eisen. En wordt je daarop niet naar redelijkheid behandeld, dan stap je op en breng je je geld ergens anders heen. Het restaurant is er om jou te bedienen, niet andersom.

Overigens doe ik het in winkels ook wel. Als ik echt te lang moet wachten, keil ik gewoon de spullen op de toonbank en ga ik weg. Vooral als ik al ruim vijf minuten bij de kassa sta en de dames staan achterin de winkel gezellig te beppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je al een aantal keer hebt aangegeven dat het te lang duurt, dan moet je op een gegeven moment wel zeggen dat je op dat moment de rekening (voor de gedronken drankjes e.d.) wilt en dat je niet meer wilt eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De klant is koning en moet zich ook als zodanig gedragen.
Ik denk dat het onfatsoenlijk is en het helemaal van de omstandigheden afhankelijk is.
Als het druk is dan is het logisch dat het lang duurt.
In Spanje zijn de regels iets anders dan hier en daar ga je niet voor 20:00 aan tafel.
Als ik vooraf zie dat het ergens druk is dan ga ik niet naar binnen of het was de laatste keer.
Alternatief is de afhaal-chinees, een flink belegd broodje of een pizza met wegwerp-bestek. Vaak kun je het vooraf inschatten.
Voor al die andere keren is het wel zo gepast om het even te vragen of het nog lang duurt of als je haast hebt dit vooraf even te overleggen. Je kunt dan bepalen dat je allemaal alleen een hoofdgerecht neemt. Vaak duurt het namelijk nog langer als je een voorgerecht wil. Ook daar moet je rekening mee houden.
Misschien is de afhaal minder gezellig, maar mopperen over het lang moeten wachten is dat ook niet. Uit eten zou een ontspannen bezigheid moeten zijn.
Het is maar net hoe je het bekijkt.