Welke gerechten/maaltijden bij de Chinees bevatten geen ve-tsin (E621/gistextract)?

Wat is het gezondste/minst ongezonde voedsel bij de Chinees?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Sowieso zit het niet in de rijst natuurlijk.
En ik vermoed dat het ook niet in de loempia's zit.
Ik zou het gewoon aan de Chinees zelf vragen.

Goed dat je ermee bezig bent trouwens, er zijn maar weinig mensen die beseffen hoe schadelijk natriumglutamaat is. Ik mijd het zelf altijd, alleen jammer dat het in zoveel dingen zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het zit helaas bijna overal in. +!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan neem ik aan dat je ook oude kaas, tomaten, zeewier, tempé, moedermelk, pinda's, blauwschimmelkaas, alles met gist, sardines etc ook mijdt? Want daar zit het ook in, van nature, maar wel exact hetzelfde stofje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jammer voor je, maar dat is niet exact hetzelfde.
Maar als jij dat geloven wil mag dat natuurlijk. Ik ga er evenwel geen discussie over voeren hier, want het heeft verder niks met mijn vraag te maken.
Wil slechts weten, waar het NIET in zit...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Overigens: "Uit een onderzoek van de Keuringsdienst van Waarde (KvW), een programma gemaakt door Dahl TV en uitgezonden door de RVU, zou blijken dat mononatriumglutamaat toegevoegd wordt aan diverse levensmiddelen met als doel deze verslavender te maken door de smaak te versterken. De uit 2004 stammende uitzending was genaamd 'E621'. Ook andere bronnen beweren dat mononatriumglutamaat gevaarlijk zou zijn of gebruikt zou worden als middel om producten beter te laten smaken tot het punt van verslaving[3][4][5]. Wederom is voor deze beweringen geen wetenschappelijk bewijs gevonden."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Mononatriumglutamaat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft slechts 5 minuten te googelen om die bewijzen te vinden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
sorry voor die -, (ergens anders staat +en)
Ik reageerde iets te snel op "Sowieso zit het niet in de rijst natuurlijk."
Als je witte rijst bedoelde heb je vast gelijk, met bij de nasi gaat het al fout.
(ikke gevoelig en misschien allergisch, moet ik nog verder (laten) uitzoeken)

Andere antwoorden (2)

E621 zegt niet zoveel over iets wel of niet gezond is. En of een restaurant het gebruikt, kun je alleen achterhalen door het na te vragen en te hopen dat ze je een eerlijk antwoord geven (of door achteraf last te krijgen, als je er gevoelig voor bent - dan nog hangt het ook van de dosis af).
Het gezondste voedsel zal iets zijn met veel groente, en niet gefrituurd of met veel suiker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, dit is typisch één van die stoffen waar ooit van gedácht werd dat het schadelijk was (Chinees-restaurantsyndroom), maar waarvan onderzoek keer op keer heeft aangetoond dat het helemaal niet die effecten heeft die eraan worden toegekend. Ik gebruik het zelf graag (naast een scheutje rode wijn) in het vegetarische gehakt voor bijvoorbeeld pastasaus, voor een hartige, wat meer vleesachtige smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel een tijd gehad dat ik er overgevoelig op leek te reageren, knerpende koppijn bij eten van oude kaas of bepaalde chips en dergelijke, maar het is nu een stuk minder. Hoewel overjarige kaas nog steeds dat effect heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, je kúnt er inderdaad overgevoelig voor zijn. Het is de universele uitspraak dat het sowieso ongezond zou zijn die ik bedoel, dat is zoiets als iedereen afraden om in de lente buiten te komen omdat er mensen met hooikoorts bestaan.
dit zal verschillen van chinees tot chinees
aangezien hun met bestaande producten (aangeleverd) met hun eigen producten aan de hand van een eigen recept maken.

als je het zeker wil weten moet je het de betreffende chinees vragen aangezien dit juist daar een veelgebruikt extract is.

succes en vooral eet smakelijk!!!