Hoe komt het dat wij het Thais of Indonesisch eten zo spicy vinden?

Terwijl mensen van ginder dat heel gewoon vinden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is afhankelijk van wie jij onder wij verstaat.
WIJ eten hier namelijk zeer regelmatig erg pittig gekruid eten. Daar waar JULLIE het heel heet van krijgen. Maar dat heeft bij mij te maken dat mijn ouders dat altijd al deden mijn vrouw is daar inmiddels aan gewend en zoonlief is het ook al druk aan het leren. Toegevoegd na 58 seconden:
Maar daar staat ook tegenover dat wij nooit van die smerige smaakloze aardappelen eten. yech ranzig.

Antwoorden (5)

Gewenning, zij zijn het van kinds afaan gewend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
juist +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja..dat heb je met evidentie
Inderdaad, gewenning, dit een reactie van de hersenen.

Er is ook een fysieke vorm van immuniteit aan de hand. Wanneer je dagelijks spicy eet, is je mond er ook op aangepast, door een soort van "eeltlaag".

Wanneer je elke dag gitaar speelt, krijg je een eeltlaag op je vingertoppen. Je went dus niet alleen aan de pijn, je lichaam past zich ook aan.
Dit gebeurt ook in de mond wanneer je de cellen in je mond dagelijks bestookt met pepers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit niet uit dat dit te maken heeft met onze Indonesisch verleden, waardoor er genen "aangemaakt" zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mensen van daar zijn dit eten gewend, van jongs af aan eten ze dit al.
wij vinden het heet omdat het eten uit ons land eigenlijk vergleken hun land erg flauw is.

dus...
wij vinden hun eten (te) pittig,
zij vinden ons eten te flauw.

en dit allemaal dankzij wat we gewend zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jah dat snap ik ook niet ik vind t super lekker maar ik ben ook kwart indo, maar mijn vriend vind t ook al zo heet maar die lust alleen maar aardappels haha