Kan een cafe eigenaar je uit zijn cafe zetten als je naar zijn mening te weinig consumeert?

Bijvoorbeeld 1 glaasje prik bestellen en daarmee uren aan een tafeltje blijven zitten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.9K

Het beste antwoord

Een café is géén openbare ruimte. De eigenaar of beheerder van het café mag dus bepalen wie er wel en niet naar binnen mag; hij mag ook bepalen dat iemand die al binnen is, eruit moet.

Dat zie je bijvoorbeeld aan bepaalde clubs die uitsmijters bij de ingang hebben staan, en aan bepaalde gelegenheden die een eigen ordedienst hebben.

In het algemeen zal een cafébaas je graag laten zitten zolang er nog genoeg lege plekken zijn. Er zijn zelfs gevallen bekend waar een café- of restaurantbaas mensen een gratis consumptie aanbood, als ze maar naar binnen kwamen en zodanig gingen zitten dat ze van buitenaf zichtbaar waren - immers: klanten trekken klanten, want niemand loopt graag als eerste een lege zaak binnen.

Is het erg vol en zou hij jou kunnen "inruilen" voor een klant die meer omzet genereert, dan zou de cafébaas dat graag doen. Of hij dat ook echt doet, hangt van de situatie af - maar hij kan en mag het wel.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, dit is het enige complete antwoord +
amigo
13 jaar geleden
beste antwoord wat mij betreft

Andere antwoorden (9)

hij/zij is de baas in dat cafe, al heeft het weinig logistieke waarde, die persoon is wel de baas
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad!!!
In Nederland wordt het asociaal gevonden als je een glaasje prik bestelt en daar de hele avond van gaat zitten nippen. Een kroegbaas zal er dan ook niet echt blij van worden. Of hij je eruit zet ligt aan het gezelschap waarin je verkeert. Ben je met meerdere mensen die steeds wat bestellen, dan valt het niet op. Zit je in je eentje aan de bar, dan zal de barkeeper je na een uur wel vragen of je nog wat wilt drinken.

Maar waarom zou je voor een glaasje prik naar de kroeg gaan? Kun je net zo goed thuis gaan zitten met een fles sinas. In de kroeg drink je meerdere drankjes, meestal alcoholisch. Je hoeft je niet klem te zuipen (dan kun je er ook uitgezet worden door de baas), maar gewoon af en toe eens wat bestellen en daarvan genieten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kan niet. De filiaalmanager van een AH schopt je er ook niet uit als je alleen een blikje tomatenpuree koopt.

Maar mocht er een discussie met de eigenaar ontstaan, dan kun je wel gelijk hebben maar lijkt het mij gezelliger om toch maar een andere kroeg op te zoeken. Gelijk hebben is niet hetzelfde als gelijk krijgen.
13 jaar geleden
Ik kan me voorstellen dat als je dit vaker doet hij je zeker in de peiling heeft en je zeker niet vriendelijk meer zal bejegenen.
en uiteindelijk ook kan beslissen je er uit te gooien. het is zijn zaak dus hij is de baas.
13 jaar geleden
Ik werk zelf in een horeca gelegenheid en het enige moment dat ik mensen naar buiten stuur is als het mijn enige gasten zijn, zij niks nuttigen en ik eigenlijk dus sta te wachten op hun tot ik kan afsluiten. Als het duurder word om mij daar te houden mag ik zeggen dat we gaan sluiten. Maar als er meerdere gasten zijn mag dat absoluut niet. Je bent open voor je gasten of ze nou 1 of tien drankjes bestellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klant is koning zeggen ze toch? Als ze iemand eruit zetten is dat een persoon minder die consumeert, hoe weinig het ook is. Echt slim is het niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat kan...hij kan eisen dat er zoveel drankjes per uur wordt genuttigd,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee zeker niet, maar langs de andere kant, smijt hij buiten wie hij wil, tenslotte is hij baas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kocht vroeger NOOIT meer dan een enkel glaasje prik als ik uitging (had geen cent te makken gewoon) - maar had altijd wel genoeg jongens om me heen om me de rest van de avond te voorzien of in elk geval de tap bezet te houden, dus er is nooit een probleem van gemaakt. Vermoedelijk hangt het een beetje af van je 'meerwaarde' voor het café ; is die nihil, dan mag hij je wel degelijk verzoeken ergens anders een kruk bezet te houden.