Kan je etenswaar koken in een koperen heksenketel en daarna gewoon consumeren?

Volgende week hebben we een halloweenfeest en ik heb een koperen heksenketel op de kop kunnen tikken. Nu lijkt het me geweldig om deze ketel aan een ketting boven een houtblokkenvuurtje te hangen en er heksensoep uit te serveren . Maar ik vraag me af of je soep in een koperen pot kan koken/verwarmen zonder nadelige effecten (als bv smaakverlies, vreemde nasmaak oid)
De binnenkant van de heksenketel moet nog even goed schoongemaakt; heeft iemand handige tips hiervoor ??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
5.6K

Het beste antwoord

Koken in koperen pannen gaat heel goed. Vroeger ( 40 jaar en langer geleden was het heel gewoon). Je hebt perfecte warmte verdeling, en het werkt gewoon fijn. Er is echter wel een nadeel, het schoonmaken en laten glimmen. Vroeger gebruikte men in de Horecakeuken vaak een mengsel van bloem,mosterd en azijn. En dan maar schuren met een harde borstel tot hij glom. Een keer per half jaar of indien nodig, gingen de pannen naar de "tinboer"en werden aan de binnenkant van een nieuw tinlaagje voorzien. Dit dient ter voorkoming van inwerking van bepaalde zuren op het koper, tijdens het koken. Bepaalde koperen pannen waarin suiker "getrokken" werd, kregen de tinbehandeling niet vanwege de grote hitte die nodig was om de suiker te laten smelten. Dit zou dan ook gebeuren bij het tin.
Nu het antwoord op de vraag:
Je kunt wel een "heksensoep" koken in de koperen pan, maar gebruik hiervoor dan geen zurige ingredienten. (Tomatenpuree ,azijn, wijn,mosterd enz.)
Het mooiste zou zijn als er nog een beschermlaagje aan de binnenkant zit.
Het schoonmaken/glimmen, doe ik altijd met "antical". Erop spuiten, met een borstel inwrijven en dan goed afwassen. Fluitje van een cent. De binnenkant ook gewoon goed reinigen met water zeep en borstel. Desnoods eerst uitkoken .
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In de professionele keuken worden ook koperen pannen gebruikt.Maar ligt veel aan het restaurant wat voor kook gerei ze gebruiken de een zweert bij teflon pannen de ander bij koperen pannen de ander rvs pannen

Toegevoegd na 3 minuten:
Poleren.

Als de pan wat vies is deze oppoetsen met Schots brite sponsje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan zeer goed je eten opeten uit een koperen pan. Sterker nog:

[http://www.constance-cuisine.nl/]
Al generaties lang maken professionele chef-koks gebruik van koperen
pannen om hun beste gerechten te bereiden. Koperen pannen beschikken
over zeer goede kookeigenschappen en hebben een decoratieve waarde
voor in de keuken en op tafel. Van de aanschaf van koperen pannen heeft
u uw leven lang plezier!

reinigen [ http://www.falkculinair.be/nl/onderhoud.html ]:
Voor het onderhoud van koper en inox raden wij het gebruik aan van nylon schuursponzen Scotch-Brite very fine 3M® en warm zeepsop. Drogen gebeurt het liefst met keukenrol papier. Gietijzeren handgrepen kan men best met wat plantaardige olie inwrijven tegen roest.

Over het onderhoud van koper is blijkbaar ook niet alles geweten. Op het internet verschijnen middeltjes uit grootmoeders tijd op basis van azijn, zout, mosterd en zelfs ketchup. Als u koper wilt poetsen, neem wat citroenzuur in poedervorm ( gebruikt in limonade), los dit op in warm water en u zal versteld staan van het adequate reinigend effect. Groot nadeel bij dit onderhoud is het snel oxyderen bij slecht naspoelen door een tekort aan passiverings-product die de verdere oxydatie moet verhinderen. Het onderhoud met schuursponzen daarentegen is een meer doeltreffende methode waarbij met 3M-sponzen very fine de potten binnen en buiten in een oogwenk worden proper gemaakt. Dit kan enkel met de bimetaal pannen van Falk, omdat de flinterdunne binnenbekleding in RVS weerstand biedt aan deze abrasieve sponzen. Verouderde vertinde potten die aangeboden worden op rommelmarkten en het internet tegen gunstprijsjes blijven dan ook een niet aan te raden investering, ze eisen permanent onderhoud.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
leuke bijkomstigheid: je erwtjes worden knalgroen als je ze in koper kookt :)