Wat kun je doen met een suikerbiet?

Het ligt hier momenteel overal vol met suikerbieten. Heb er één gestolen. Kun je er iets mee doen, culinair gezien?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
9.3K

Het beste antwoord

Je geeft hem weg op Sint Maartenavond.
Als ze het liedje zingen wat eindigt op
,,veel geven hoeft ze niet, al is het maar een suikerbiet,,
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gooien ze hem dan niet door mijn ramen heen, de lieverdjes.

Andere antwoorden (11)

Zeker! Je kunt 'm uithollen en d'r een lampje in plaatsen.....!

Toegevoegd na 9 minuten:
Geeft een bijzonder (najaars)effect op tafel tussen al die heerlijkheden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er dieren mee voeren en zelf ook een stukje proberen .
Is erg lekker maar niet teveel eten omdat er erg veel suiker in zit .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest ze eten met tulpenbollen in de hongerwinter. Ik droom nog wel eens van de vieze smaak en de weeïge geur. Laaf je er dus aan, neem ruim en je bent er je hele leven van genezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik kan me er iets bij indenken; ben ooit eens in een suikerfabriek geweest; die geur hou je nog lang bij je.
Weinig, als ik dit zo lees:
http://www.suikerwereld.nl/default.php?pagina=suikerbiet

Om de suiker uit de suikerbiet te krijgen, moet je hem klein snijden, koken en indikken tot suiker & melasse. Of het zo wordt en smaakt als de suiker uit de fabriek...? Maar je kunt het proberen. Wellicht kun je er op kauwen net als suikerriet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja je kunt hem netjes terugbrengen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er niets culinairs mee. Het is een soort wortel. Je kunt het koken, bakken, stoven, noem maar op, maar het blijft een vieze weeïge smaak houden.

Als kind heb ik het wel eens gegeten. Bah!
Doe mij maar een gewone winterpeen ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er wijn van maken!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt er voor Sint Maarten een lampion/lantaarn van maken.

Lampion van een voederbiet/suikerbiet
of knolraap/koolraap
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jazeker je kan het eten maar het is superrr zoet! eigenlijk kun je het niet op eten je gaat er niet dood van en het is ook niet ongezond! dieren vinden het lekker.
ze heten suikerbieten omdat ze in de fabriek er suiker van maken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan er wijn van maken, maar omdat die niet echt lekker is, kun je die destilleren en als mix gebruiken in frisdrank. Het lijkt qua smaak een beetje op jenever.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In stukjes voeren aan de beesten op de kinderboerderij? Volgens mij worden ze veel gebruikt als veevoer.