Hoe kan ik een pastasaus maken van tomatenpuree?

Ik zou liever mijn eigen pastasaus maken.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
71.3K

Het beste antwoord

Ik maak mij eigen recept ,maar gebruik de puree enkel om een beetje te accentueren.
Trouwens mijn sauzen zijn altijd anders ...‘t is te zien wat er in mijn buurt is.
Dit zijn mijn essentiële onderdelen:
-tomaten (gepeld) plus tomatenpuree
-gefruite ui-suikerklontje
-basilicum of pesto ( paar lepels)
-gebakken filet americain suikerklontje
-kruiden :thijm ,marjolein ,mosterdzaad ,peper , zout naar smaak., tabasco of sambal
-beetje water-lepeltje olijfolie
supplement kan zijn: worteltje
pepertje , ook spaanse peper
soms een beetje look
soms wat currypoeder
champignons kan ook
beetje madeira
Op de pasta een mix van parmezan(parmesello) en gruyere (emmenthal)

I
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
gebakken filet americain? Dat is nieuw voor me. Wordt wel een duur sausje met 1,99 per klein bakje. Ik ga het eens proberen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik bedoel met gebakken filet americain pur ....hoe wij dat hier noemen : puur gehakt vlees .... maar gewoon gehakt is ook goed.
Duur? 10 euro voor 4 personen , saus , kaas ,spaghetti en vlees inbegrepen
Soms maak ik er fricandon bij , dan hoeft dat vlees niet
Zoals ik schrijf ....in zulke dingen doe ik graag experimenten...en met een beetje Boergondische smaakpapillen kan dit niet verkeerd gaan en restjes geraken op.
Deze week zat er zelfs zurkel in !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha ja...fricandon is vleesbroodje in Nederland
paulus811
13 jaar geleden
Leuk recept Beestie, geef r alsnog een + voor

Andere antwoorden (10)

Uitje fruiten, beetje knoflook erbij en dan een blik gepelde tomaten. Eventueel wat tomatenpuree.

Kruiden met zout en peper en eventueel kan je er ook pecorino doorroeren.

Wat ook lekker is om courgettereepjes mee te bakken met de uien en wat knoflook erbij.

Kan zo over of door de pasta.

Toegevoegd na 36 seconden:
Mooi overzicht van sauzen staat in de link.

Toegevoegd na 2 minuten:
En een mooie video van Marco Poldervaart. Zijn vorige gaat over pasta maken, dan ben je helemaal klaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een uitje heel fijn snijden.
Een teentje knoflook pletten en fijn snijden.
Beetje Italiaanse kruiden
Paprikapoeder
Zout
Peper
Klein beetje suiker

Doe een beetje olie in de pan en fruit de ui en knoflook zachtjes gaar. Doe de tomatenpuree bij en bak het even goed mee. Dan de rest van de ingrediënten, behalve de Italiaanse kruiden. Goed doorroeren, beetje water bij doen, tot je de juiste dikte hebt. Als het weer pruttelt, doe je de Ital. kruiden bij en klaar is je saus.

Je kunt het nog uitbreiden met groente als je dat wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van alleen tomatenpuree is niet lekker.
Ik maak zelf altijd mijn pastasaus, veel lekkerder en veel goedkoper:
1 blik gezeefde tomatenstukken uit blik
1 glas rode wijn
1 laurier blad
1 bouillonblokje

Doe alles van dit samen in een steelpan. Laat het op een heel laag vuurtje 1,5 uur pruttelen (Niet koken)

Maak ondertussen van gehakt, ui , wortel, bleekselderij knoflook je bolognese klaar. Na 1.5 uur doe je de saus erbij en maak je het af met zout peper en Italiaanse kruiden. (Laurier verwijderen) En natuurlijk pasta erbij!!

Toegevoegd na 2 minuten:
Vergeet helemaal de spekjes (Pancetta) door het gehakt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien vind je deze saus die ik maak met gebruik van tomatenpuree ook lekker...

Wanneer je water met groeten bouillon aan de tomatenpuree toevoegt, wat verse basilicum en oregano, knoflook, ui, paprika en wat je zelf nog meer lekker vind en dit lekker laat pruttelen heb je een saus van tomatenpuree voor bij je pasta...

Groetjes Vlinder Yvonne
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een heerlijke tomaten basissaus maak je door een paar gesnipperde teentjes knof even aan te fruiten met aan stukjes gesneden ansjovis.
dan een blik tomatenblokjes erbij. en laten sudderen.
laat deze saus gerust een uurtje of twee pruttelen, des te lekkerder wordt hij.
zo nodig af en toe nog wat water bijvoegen.
13 jaar geleden
tomatenpuree is de basis van pasta tomatensausen\tomatensap en ketjup.
dit vind men ook een lekker recept.
spekblokjes uitje knoflookje aanfruiten.vlees of kip toevoegen en tomatenpuree.kant en klare groente erdoor mengen en 1 of twee eetlepels tomatenketjup.de gekookte macaroni erdoor mengen afsmaken.serveren met kaas en wat zuur en een eitje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pastasaus maak ik altijd zelf. Veel lekkerder dan die potjes met verdikkingsmiddelen en smaakversterkers.

Rul wat gehakt gaar met olijfolie in de koekenpan. Doe daar flink wat gesnipperde ui bij en een in stukjes gesneden aubergine. Vervolgens knoflook naar smaak, flink wat tomatenpuree, tomatenblokjes of kleingesneden gepelde tomaten uit blik, Italiaanse kruiden (vers is beter maar gedroogd kan ook prima) en bouillon. Eventueel een half glas wijn (ik prefereer witte) en wat room op het laatst. Uiteraard verse basilicum als ik het in huis heb. Gedurende de hele procedure regelmatig flink roeren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier mijn recept.

Gehakt roerbakken in de pan. (varkensgehakt) 1.5 kg
Een doosje champignons licht fruiten samen met een grote ui.
Zout , peper, knoflook.
Twee pakjes gezeefde tomaten.
4 tot 6 blikjes tomatenpuree.
En een flinke eetlepel oregano.

restant makkelijk in te vriezen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hieronder het beste recept wat ik de laatste twee jaar gebruik. Ik denk een van de beste die er te vinden is. Het is even werk, maar ik maar altijd zoveel dat ik nog voor twee keer eten kan invriezen.
paulus811
13 jaar geleden
Pastasaus maken van enkel tomatenpuree lijkt me te sterk. Ik zou het samen combineren met een blikje gepelde tomaten of een pakje gezeefde tomaten. Voor de rest kan je zelf verzinnen wat je er aan ingredienten en kruiden in doet.