Hoeveel neemt vlees in gewicht af als je bakt?

Als je bijvoorbeeld 75 gram kipfilet mag eten (gebakken), hoeveel gram is het dan als je het koopt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
27.5K

Antwoorden (5)

dit is afhankelijk hoeveel vocht (water) er in het vlees zit
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is daar geen standaard antwoord op te geven. Vaak is de kwaliteit wel van grote invloed op de hoeveelheid vocht.

Goedkoop vlees wordt vaak geinjecteerd met vocht. Bij het bakken verdwijnt dat weer. Doorgaans zal mindere kwaliteit vlees dus meer slinken dan betere kwaliteit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zal nauwelijks iets uitmaken. Goedkoop vlees wordt inderdaad geinjecteerd met water, maar dat gebeurt dan wel goed. D.w.z. dat dat water er niet zomaar even uitgaat, bij het bakken.

Ook vlees dat niet is geinjecteerd bevat vocht. De zgn vleessappen bevatten ook water. En dat is maar goed ook, want anders zou je kipfilet-je erg droog zijn, en nauwelijks te eten.

Het gewicht zal dus nauwelijks verschillen na het bakken, en het enige gevolg bij goedkoop vlees is, dat het wat minder smaak heeft, of wat wateriger smaakt, omdat de originele structuur van het vlees enigszins is aangetast.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je zou de filet eerst kunnen wegen voor het bakken,en weer na het bakken.maar als je hem kookt,hou je meer filet over,omdat als je de filet in kokend water doet,sluiten de porien meteen en al de voedingswaarde blijven binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb 800gram kipfilet van de Jumbo gebakken en hield 600 gram over.
een jaar geleden