Wat is de beste manier om aardappels te bakken?

Wat ik normaal gesproken doe:
1. Vastkokende aardappels schillen, in kleine stukjes snijden, vijf minuten voorkoken.
2. De aardappels bakken in een braadpan met voldoende vloeibare boter op middel-hoog vuur.

Het lukt echter vaak niet zoals ik wil. Dan worden de aardappels niet bruiner, maar de aangekoekte bruine zooi op de bodem van de pan wordt wel steeds groter. Wat zou ik kunnen verbeteren aan mijn manier van bakken?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Koken
20.4K

Het beste antwoord

Je voorbereidingen kloppen helemaal, maar dan komt mijn geheim...

Neem een pan met antiaanbaklaag.
Half boter en half vloeibare meuk.
Heel langzaam bakken, bij mij staan ze meestal een minuut of 20.
Halverwege wat bloem heel fijntjes over de aardappels strooien (voor wat krokante bite).
Laatste 5 minuten lekker veel grof zout en paprika-poeder.

Belangrijkste... op een laag vuur bakken en je tijd nemen.

En daarna genieten.

Eet smakelijk!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bedankt voor het prijsgeven van je geheim, klinkt goed! :)

Andere antwoorden (13)

Zo doe ik het ook, alleen met olie ipv boter.
Maar wel in een wok met teflonlaag, misschien dat dat het verschil maakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een betere pan aanschaffen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebruik een pan en spatel om te wokken.

Toegevoegd op 20-05-2009 13:22:41
Met anti-aanbaklaag en en een weinig olie.
Aardappels nemen vet op.

Toegevoegd op 20-05-2009 13:25:07
o ja, uiteraard voorgekookt, maar ze moeten nog niet te gaar zijn. Ik doe het zelf met de magnetron.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
wat kan helpen is om je voorgekookte aardappeltjes een dag van te voren te maken ( ik kook ze zo'n 10 minuten, tot ze echt gaar zijn) , droog deppen en in de koelkast bewaren... ze stijven dan wat op...
doe ze daarna zo koud mogelijk in de hete bakpan... omdat ze van binnen al gaar zijn hoeven ze niet zo heel lang meer te bakken...

smakelijk eten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eerste stap is prima, wat ik dan persoonlijk vervolgens doe is olijfolie in een pan, dit goed verhitten en echt een stevige plens zodat er een dikke bodem olijfolie ligt.

Vervolgens de aardappels er in, zeezout over strooien en bakken maar. Tussentijds even de aardappels omdraaien door pan te schudden.

Ik heb altijd een briljant resultaat.

Oh ja, als je denkt er zit teveel olie op de aardappels even op een keukenrol velletje leggen. succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Op een laag vuurtje werkt inderdaad heel goed! Ik bak ze half uur/ drie kwartier op een laag pitje en vervolgens een paar minuten op de "hoogste stand" Dan worden ze mooi goudbruin...

Wel regelmatig omschudden anders heb je 1 kant zwart en 1 kant nog niet klaar :)

Bon apetit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebakken aardappels worden lekkerder, en krokanter als je ze bakt in half olie en half boter/margarine. De olie zorgt voor de juiste hitte en de margarine voor de smaak.

Die aangekoekte zooi kan je voorkomen door een betere pan aan te schaffen.

Ik koop mijn pannen altijd bij Fissler, kijk maar even in de bron voor een beetje goede pan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem de aardappel en was de schil daar deze aarde en andere onreinheden kan bevatten. Schil vervolgens de aardappel met een mesje of rasp. Nu de aardappel ontdaan is van zijn schil gaan we hem nogmaals wassen. Belangrijk is het om de aardappel daarna weer te drogen.

Laatste stap in de aardappelvoorbereiding is het snijden van plakjes met een scherp keukenmes. De vorm en de dikte van de plakken is een persoonlijke kwestie.

Daar wij het vet of de olie waarin de aardappel gebakken gaat worden reeds op de hete oven hebben geplaatst voordat wij de aardappel gingen klaarmaken, is die nu reeds goed op temperatuur en wij flikkeren de schijven in de hete vloeistof.

De aardappel kan vooral kort gekookt worden maar dat hoeft niet. Neem vooral een pan die niet aanbakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een vastkokende aardappelsoort.
Kook de aardappels ong. 15 min.tot ze bijna gaar zijn.Giet ze af, en leg ze op een grote schaal, zodat ze afkoelen.
Als de aardappels koud zijn,snijdt ze dan in plakken van een halve cm. of in blokjes.Neem een wokpan, en doe hier ongeveer 1cm reuzel in. Laat dit goed heet worden en doe dan een gedeelte van de aardappels hierin. Bak tot de aardappels bruin zijn.Ongeveer 15 minuten,het ligt aan de kracht van de gaspit.
Dan heb je de mooiste en lekkerste gebakken aardappels.
Ik heb het meer dan 25 jaar op deze manier als professioneel gedaan,en met groot succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier een typische italiaanse bereidingswijze : schil je aardappelen in kleine kubussen van 1cm. Grondig spoelen omwille van het zetmeel en daarna grondig drogen met een keukenhanddoek. In een diepe pan olijfolie van eerste persing gieten (2à3cm) Heel heet laten worden , maar niet verbranden, je aardappelen voorzichtig in laten glijden, voortdurend omdraaien tot ze goudbruin worden.(gaat vrij snel : ongeveer 5min) Dan takje verse Rozemarijn en grof zeezout en goed laten uitlekken in vergiet. kan ook geserveerd worden met een aioli.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Géén olijfolie van de eerste persing gebruiken! Die is niet geschikt om 'heel heet' te laten worden. Ook al lijkt het niet te verbranden, juist de stoffen die extra vierge olijfolie zijn lekkere smaak geven, verbranden toch op hoge temperaturen. Het gevolg: je maakt de smaak stuk (waardoor extra vierge olijfolie gebruiken nutteloos en onnodig duur is) en er komen giftige (o.a. kankerverwekkende) stoffen vrij. Als je olijfolie wilt gebruiken om te bakken, gebruik dan juist geraffineerde olijfolie. Dat is een stuk gezonder, en die lekkere extra vierge olijfolie komt veel beter tot zijn recht in de salade die je naast die gebakken aardappels serveert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je verzekeren dat in vele huishoudens in spanje en italie deze olijfolie gebruikt wordt. Nogmaals, de kunst bestaat erin deze niet te heet te laten worden.De smaak blijft voortrefffelijk. Ik ga eens extra checken in de kookboeken van Locatelli en de ziveren lepel.(twee referentiewerken voor koks) want je redenering is verechtvaardigd bij temperaturen boven de 180 °C.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Suzy Q: je hebt gelijk. Na enig zoekwerk op pagina 45van hoofdtuk Antipasti in het boek van Giorgio Locatelli staat idd dat je de extra vergine olijflolie best niet gebruikt om te bakken.Bij te hoge temperaturen komt polyfenol vrij. Hij adviseert een minder goede olijfolie of zonnebloemolie. Tks for de juiste hint.
het geheim van de aller- aller-lekkerste gebakken aardappelen zit m niet in pannen, koken of olie, maar in de aardappelen zelf. Het is nu zo ongeveer weer tijd voor de nieuwe oogst!
Zoek een boer in de buurt met nieuwe aardappelen. (kan je die niet vinden, mooi project voor volgend jaar, aardappelen poten, weinig werk, veel resultaat!)
deze aardappelen hoef je niet te schillen, je laat ze weken in water en maak ze schoon met een schuursponsje, snijd ze in dunne plakken en dep ze droog op een schone handdoek. Ze hoeven niet gekookt te worden en kunnen zo in de koekenpan. De smaak is onvergelijkbaar met 'gewone' gebakken aardappelen.. Hemels! Vooral met een goede klodder mayo!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ah ik vind juist ook de combinatie heel lekker.. Maar nieuwe aardappelen kunnen ook zonder al helemaal goed zijn!
in partjes snijden
olie erover
15 min in de oven
150 graden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Ruud,

Ik denk dat er wel voldoende tips bijzitten die je kunnen helpen. Zoals men al zegt is je eerst stap prima door de aardappels van te voren kort te koken. De wokpan met teflon is ook handig.
NU MIJN TIP;
Gebruik eenden- of ganzenvet ipv olie en/of boter. Dat is gezonder en je zult zien dat je voor 4 personen met 1 a 2 eetlepels voldoende hebt. Blijf er wel bij en roer de aardappels gelijkmatig. Lekker laten uitlekken en zouten met grof zeezout.
Veel succes en smakelijk.