Waarom leggen ze in allerlei kookshows op tv zoveel nadruk op het 'op smaak maken' en 'er iets mee doen', wat is er mis met de pure smaak

van producten? Dus gewoon de groente, het vlees, de vis, zoals die is?

13 jaar geleden
in: Koken

Antwoorden (7)

Ze willen apart doen, dat is vooral voor de mensen die wat meer geld te besteden hebben, die willen iets aparts op hun bord zien, en om de mensen die het geld niet zo voor handen hebben ook een stukje rijke keuken mee te geven, komen er zulke programma's op tv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is niks mis met de pure smaak, het is om mensen te laten zien wat je met een beetje kruiden en fantasie op je tafel kan zetten, het meerendeel van de mensen zijn ook uitgekeken op het standaard bordje eten ..het heeftniets te maken of je arm of rijk bent, het gaat bij zulke progammas over dat je leert je fantasie te gebruiken..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door iets toe te voegen kan je zelfs een pure smaak net even lekkerder maken of een andere twist geven.
Koken is creatief bezig zijn en daarin ligt de prikkel om steeds een andere smaak te creëren cq te ontdekken.
Zuurkool blijft zuurkool, maar door iets toe te voegen als gebakken uitjes, spekjes of rul gebakken gehakt, gembersiroop, augurkenblokjes, rozijntjes, rode paprika en op het laatst blokjes appel en plakjes banaan erdoorheen te scheppen,krijg ik de zuurkool zoals mijn mannen hem het liefst eten. Sommige pure smaken zijn niet zo geliefd. Door er iets door te doen wat wel lekker gevonden wordt kan je ook een niet zo geliefde groente lekker maken. Smaken verschillen nu eenmaal en op smaak maken doe je om te zorgen dat het naar smaak gekruid is en niet te flauw is.
amc
13 jaar geleden
Pure smaak is heel goed, maar met bepaalde toevoegingen kan je het helemaal mooi laten smaken. Zie kruiden als een vleugje make-up.
Ik vergelijk koken ook wel met schilderen, en als de eenvoudige basis goed is, heeft het niet veel extra nodig en moet je precies weten wanneer je stoppen moet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pure smaken zijn juist helemaal in bij hedendaagse koks. Geen gerechten meer met 18 verschillende ingrediënten, maar juist eenvoud.

Het doel van iets op smaak brengen is dan ook meer om de smaak van bijvoorbeeld die groente extra goed uit te laten komen dan om die te verbloemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
omdat de sponsers de dienst uitmaken.men wil doen voorkomen,dat het zonder maggie knorr...enz niet lekker is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De kok kijkt vooral op de smaak en kleur en de presentatie
van het gerecht.
De diëtiste kijk vooral naar de schijf van vijf.
En de huisvrouw denkt als het maar smaakt en een ieder voldoende heeft