Hoe kan ik sambal conserveren?

Ik maak zelf sambal. Hoe kan ik deze het beste conserveren. Het gaat nu in potten die eerst uitgekookt zijn. Sambal in de warme potten en dan afsluiten.

Zolang ze dicht zijn zijn ze goed houdbaar, maar eenmaal open zijn ze na een paar weken bedekt met een mooie laag 'slagroom'.

Zijn er natuurlijke manieren om de sambal beter houdbaar te krijgen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
22.7K

Het beste antwoord

Ik conserveer mijn zelfgemaakte sambal door er een beetje sambal uit een potje bij te doen. Hierin zit nl. conserveringsmiddel en mijn jampot sambal blijft hierdoor wanneer hij geopend is, zeker een maand goed in de koelkast. Kan je nagaan hoeveel conserveringsmiddel in zo`n klein potje zit. Ook erom denken steeds een schone lepel nemen als je er iets uit haalt.
Je kunt hem zonder conserveringsmiddel ook langer houdbaar maken door te zorgen dat de sambal bedekt is met een laagje olie. Dan moet je zorgen dat er altijd een laagje olie op drijft, af en toe even doorroeren en dan komt de olie vanzelf boven drijven.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Als je de sambal eerst bakt, dan zal het langer houdbaar zijn.

Als je een potje open hebt gemaakt, dan kun je deze luchtdicht afsluiten met een laagje olie. Voor ieder gebruik even de olie weg laten lekken en sambal eruit halen. Daarna weer een laagje olie overheen gieten. Het hoeft maar een dun laagje te zijn, zodat de sambal net onder zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb je al geprobeerd de sambal met olijfolie te mixen? Dan houd je de zuurstof en schimmel weg van de sambal en is de sambal waarschijnlijk langer houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is erg afhankelijk van wat voor sambal je maakt. Sambal trassi, (met garnalen) is snel bedorven. Maar Oelek wat alleen uit pepers bestaat kan je veel langer bewaren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op het Internet zijn diverse recepten voor sambal te vinden. De truc hierbij is dat er olie, suiker en zout wordt gebruikt. Olie sluit lucht uit, suiker en zout conserveren. Zelfgemaakte sambal is niet lang houdbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vooral veel zout, daarom is fabriekssambal ook niet zo goed voor je bloeddruk.