Voor een grote pan met (groente) soep, 4 liter, hoeveel laurierblaadjes heb ik daar voor nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
7.7K

Het beste antwoord

ik zou beginnen met 4 tot 6 blaadjes en dan naar smaak meer toevoegen.. laurier is best sterk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Laurier is een deel van de smaak, het moet niet overheersen. Ik zou zelf een, hooguit twee blaadjes doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Om geen smaak overheersing te krijgen, zijn 4 grote laurierbladeren genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo kun je het uitrekenen,als je de verhouding in acht neemt:
1 runderschenkel, ca. 500 gram.
1 magere runderlap, ca. 300 gram.1 ui, bestoken met 2 kruidnagels6 zwarte peperkorrels, licht gekneusd4 runderbouillonblokjes
1 kruidenbuiltje
1 kruidenbouillonblokje
1 laurierblad2 bleekselderijstengels
1 winterwortel (middelmaat)1 klein blikje doperwtenzout en peper uit de molen1 bosje bieslook1 bosje selderij1 scheutje madeira1 scheutje worchestersaus
beetje aromat (kruiden)1 dunne prei

Toegevoegd na 1 uur:
Sorry,ik was het één en ander vergeten!
runderschenkel op met 2¼ liter koud water.
Breng alles langzaam aan de kook.

Voeg de runderlap toe en wacht tot alles opnieuw aan de kook is gekomen.
Schuim het oppervlak af.
Voeg daarna de ui toe (doorsnijden en in grillpan beide helften zwart bakken). In iedere helft een kruidnagel steken met de peperkorrels en verkruimel het laurierblad. Voeg dit alles aan de soep toe.

Temper de warmtebron en laat de soep geruime tijd trekken 2 tot 5 uur.
Schakel daarna de warmtebron uit en laat de pan met de bouillon een half uurtje staan.

Zeef de bouillon hierna door een tevoren vochtig gemaakte (kaas)doek of fijne zeef of vergiet.
Laat het vlees en de schenkel op een groot bord koud worden en snijd het dan in kleine stukjes.

Maak bleekselderij en worteltjes schoon en snijd ze in piepkleine blokjes.
Maak daarna de prei schoon en snijd de groente in uiterst smalle ringetjes.

Voeg de bouillonblokken naar smaak toe, daarna de groente met de doperwten.
Snijd de selderij en bieslook fijn en voeg deze ook aan de soep toe. Laat alles goed doorkoken en voeg dan het vlees weer aan de soep toe.

Maak de soep op smaak af met een scheutje madeira, worchestersaus, aromat, zout en peper.

Smakelijk
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik was de rest vergeten mee te nemen,sorry. Ik maak het zelf niet klaar, mijn dame is de kok thuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide recept. Voor mij alleen veel te vlezig. Ik ga voor de groente soep...
Ik ben een groot voorstander van salam i.p.v. laurier. Heeft meer én een veel lekkerder smaak (maar dat is natuurlijk persoonlijk)