Ik weet dat tomaten puree zurig is en dat je hem kunt ontzuren door hem te verwarmen in een pan, maar op welke temeratuur en wat gebeurt er precies?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
13K

Antwoorden (4)

De temperatuur moet zo geregeld worden, dat de tomatenpuree niet aanbrandt. Neem een gemiddelde aan van rond de 90 graden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Door de hitte, krijgt de tomatenpuree een mildere smaak.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tomaten bevatten vitamine c. In de geconcentreerde vorm zoals tomatenpuree is dus die concentratie ook hoger en is het product uiteraard zuurder van smaak dan een tomaat zelf.
Door de verwarming worden vitamines stukgemaakt. Daardoor neemt de hoeveelheid vitamine C af en smaakt het minder zuur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk verhaal +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vitamine C is een zuur (ascorbinezuur). Hoezo smaakt een zuur niet zuur?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is geen antwoord op mijn vraag. Vitamine C is een zuur, hoezo smaakt het dan niet zuur?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets waar vitamine C in zit hoeft niet zuur te smaken nee. Maar ik vraag over puur vitamine C. Een zuur is een zuur en dat smaakt zuur. Dat kan eventueel gemaskerd worden door andere aanwezige stoffen, bijvoorbeeld in die aardappels, maar dat maakt dat zuur niet anders. Dat is iets heel basaals.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier is geen sprake van verschil in mening, maar van een wetenschappelijk feit. Enige bronnen: Vitamine C and Acidity:
http://orthomolecular.org/resources/omns/v05n10.shtm "Ascorbic acid is a weak acid (pKa= 4.2) [3], only slightly stronger than vinegar. When dissolved in water, vitamin C is sour but less so than citric acid..." Chemical and physical properties of Ascorbic Acid:
http://www.quali-c.com/dn_chemical-physical-ascorbic-acid/ "Appearance: white to slightly yellowish crystalline powder, practically
odorless, with a strong acidic taste."l
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
uhm... panteao, vitamine C = ascorbinezuur.... niet iets versterkends ofzo.... dat niet alle vitamine C pilletjes of producten zuur smaken klopt. Dit heeft te maken met verschillende toevoegingen. Is de opmerking over verschillende waarheden dan niet een beetje overtrokken?
Het wordt niet minder zuur, maar het wordt zoeter.
Dit komt door het karamelliseren van de suiker die erin zit en karamel is beduidend zoeter dan suiker.
Als je het een paar minuten zo tegen de kook aanhoudt heb je al duidelijk effect. Wel flink roeren, want het brandt snel aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doe wat boter of olie in een anti aanbakpan, laat de boter uitbruisen en voeg tomatenpuree toe. Roer met een houten spaten en beweeg de tomatenpuree constant. Ga proeven en je zult merken dat de smaak steeds minder zuut wordt. Dit komt omdat zuren nu eenmaal bij verwarming verdampen. Het is trouwens ook heel lekker om een beetje suiker mee te bakken, dit brengt de tomatensmaak nog meer tot uiting.

Toegevoegd na 1 minuut:
corr; spaten moet spatel zijn. Zuut=zuur
amc