Hoe kook je nu op een goede manier mosselen? Een mossel die na het afspoelen niet sluit is die bedorven of enkel die na het koken dicht zijn gebleven?

Ik heb altijd geleerd om ze 3x over de kook te laten gaan maar heb soms het idee dat het eigenlijk langer moet zijn..
En aparte mossel recepten zijn ook welkom want die met bier en wijn heb ik al zo vaak gebruikt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3K

Het beste antwoord

na het koken,en afkoelen,lege schelpen vullen met knoflookboter.bakpapier op een bakplaat leggen,een mossel op de knoflookboter leggen en in een hete oven schuiven.190 graden.minuutje of 5.ze moeten licht bruin zijn.stokbroodje erbij..die zullen snel op zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ze zeggen wel dat je open mosselen (voordat je ze gekookt hebt) weg moet gooien, maar ik doe 't niet. Ik controleer ze gewoon even en de meeste zien er prima uit en smaken ook helemaal goed. Dat ze na het koken nog niet open zijn, maak ik niet vaak mee, maar daar is ook niks mis mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mosselen, die voor het koken open zijn, zijn bedorven en moet je wegdoen. Mosselen, die na het koken dicht zijn, gooi je vervolgens ook weg.
Je kookt ze in lagen, d.w.z. mosselen in de pan, daar bovenop groenten (prei, selderie), dan weer mosselen enz. Ze zijn goed als de schelpen opengaan. Tussendoor af en toe even het hele zaakje omschudden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een redelijk uitgebreide gebruiksaanwijzing v.w.b. het bereiden van mosselen, zie onderstaande lik.
13 jaar geleden
Als je op een openstaande mossel tikt met een mes of vork of zo, moet ie dicht gaan. Als dat niet gebeurt : Weg ermee.
Na het koken moeten ze allemaal open staan.
Mosselen die nog dicht zitten, weggooien.

Overigens worden mosselen doorgaans veel en veel te lang gekookt. Heel zonde van de smaak en kwaliteit.
Een minuut of 3-5 is lang zat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klopt : zelfs 3 minuten met deksel is al lang ....als de schelpen open zijn ze al goed.
En koken in witte wijn is echt niet nodig.
je kunt eens kijken op de site www.letscookit.tv daar staan lekkere gerechten met mosselen op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mossel is een levend dier en als de schelp open staat en na een tik erop niet automatisch sluit is hij dus dood en is hij niet lekker meer. Ook een schelp die zwaarder aanvoelt als de rest moet je weggooien. Dit is een slikmossel en er zit dus veel zand in.

Een lekker recept;

Italiaanse mosselpan.

Leg de mosselen na het schoonmaken in een ruime pan. Voeg 3 vleestomaten, gepeld en in partjes gesneden , met
3 t. knoflook in plakjes, verse gehakte Italiaanse kruiden (basilicum, tijm, rozemarijn)en 3 el. olijfolie bij de mosselen.
Kook de mosselen, deksel op de pan, 4-5 min. of tot ze open zijn. Schud ze na 2-3 min. even om. Meng 3 el. olijfolie met 2 el. sinaasappelsap,peper, rode- of groene pesto en tomatenpuree. Verdun dit sausje evtl. met een beetje mosselvocht. Schep de mosselen op diepe borden of kommen en serveer het sausje erbij.

Het is ook lekker om de mosselen in witbier met stukjes
wortel en prei en wat takjes peterselie te koken. Serveren met een mosterdsausje en frites.

Thaise mosselen; Kook ze in een blikje kokosmelk samen met een groene peper in ringetjes, stukjes verse gember en bosuitjes. Serveren met rijst en het kookvocht.

Indiase mosselen; Bak 1 ui in ringen met enkele el. currypasta. Voeg 1 blik tomaten toe en een kopje water.
Kook ze hierin gaar samen met stukjes rode-en groene paprika.Bestrooi de gare mosselen met fijngeknipte koriander. Lekker met naanbrood.

Overgehouden mosselen; meng ze met blokjes avocado (met citroensap besprenkeld)ringetjes bosui, versgem. peper.Besmeer sneetjes brood of wrap met zure room en leg er reepjes ijsbergsla op en geraspte kaas en hierop weer de mosselen. Strooi er nog wat kaas op. Snijd diagonaal door of rol de wraps op.
amc
13 jaar geleden
Ik deed ze vroeger altijd een voor een controleren. Gaf ik er tikjes tegen de schelpjes en wachtte ik totdat ze zichzelf sloten. Maar dat doe ik tegenwoordig niet meer hoor. Ik stort de mosselen gewoon in de pan en mosselen die niet opengaan laat ik gewoon lekker liggen. En weet je wat heel erg lekker is, je bakt een uitje en een knoflookje in een grote pan, daar doe je dan de mosselen bij, zonder bier of wijn, er zit genoeg vocht in de mosselen zelf. Als alle mosselen open zijn giet je nog behoorlijk wat vocht af. Als je dat gedaan hebt voeg je een bakje kruidenboter toe aan de mosselen (zelfgemaakte kruidenboter is natuurlijk het lekkerst) en dan doe je de deksel op de pan en schut je de smeltende kruidenboter door de mosselen. Je mosselen krijgen op deze simpele manier iets mediteraans!