Wie weet echte Turkse gerechten die als Meze (zeg maar hapjes of 'tapas') kunnen worden geserveerd?

Morgenavond krijg ik eters, en ik wil graag typisch Turkse hapjes serveren. Ik denk zelf aan brood met Cacik (tzatziki-achtig) en een lekkere salade. Maar wie weet nog een aantal aparte lekkere dipjes of zoiets voor op tafel?

Toegevoegd na 15 minuten:
Ik weet dat er ontzettend veel recepten op internet staan, maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Liever dus recepten met persoonlijke ervaring :-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dipjes-recepten ook welkom! Ik heb morgen lekker veel tijd om alles klaar te maken :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je het boekje zoekt wat ik beschrijf in mijn antwoord, zie je op blz 25-37 van alles wat staan.
Ik heb ze allemaal gemaakt en ze zijn allemaal voortreffelijk.
Weinig zin om hier een kookboek over te gaan zitten typen.
En duur kan het boekje niet zijn, het is maar klein en bevat 142 pagina's.
Als ik het geweten had, had ik het je toegezonden en mocht je het lenen, maar daar is het nu te laat voor als je morgen al je gasten krijgt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah dank je wel! Daar heb ik wat aan! Het liefst heb ik vegetarische gerechten, maar er komen ook een aantal 'part-time' vleeseters dus ook dat lijkt me ook leuk.
Zo te zien heb ik morgen genoeg te doen ;-)

Het beste antwoord

Een lekker pittige tomatensaus;

2 citroenen uitpersen en in een kom doen. Hierin een ongeschilde komkommer in kleine blokjes gesneden doen + 2 geperste knoflookt.+ 2 gesnipperde uien+ 2 eetl. olijfolie+1 eetl. suiker+sambal naar smaak+ 1 eetl. tomatenpuree en evtl. uit de Turkse winkel 1 eetl scherpe tomatenpuree. Alles in de kom doen en goed door elkaar roeren. In een goed afgesloten pot kan je dit zeker 3 weken in de koelkast goed houden als je overhoudt, als het je te pittig is, gewoon wat suiker erbij.
Of;
Gehaktballetjes in tomatensaus;

500 gr. rundergehakt + paneermeel+2 uitgeperste knoflookt.+1 eetl. kippenbouillon vermengen. Maak
hiervan balletjes in bak ze bruin in de hete olie. Intussen snijd je 2 uien in reepjes. Als de balletjes gaar zijn, uit de pan halen en de uireepjes erin kort bakken. Doe er 1 eetl tomatenpuree bij met wat water en saus zodat je een saus hebt, dan enkele minuten zachtjes koken. De balletjes erin doen en met Grieks yoghurt ( vind ikzelf het lekkerst) serveren.

Aubergines in Yoghurt;

3 aubergines in blokjes snijden, in olie bakken tot ze kleuren, niet te zacht laten worden.
Uit de pan halen en goed uit laten lekken in een vergiet met keukenpapier.In een kom doen en mengen met;
500 gr. Griekse yoghurt, ½ teen uitgeperste knoflook,
1 theel. zout en wat munt. Goed gekoeld serveren.

Verder natuurlijk een Turks brood, een schaal zwarte olijven, schapenkaas. Een frisse salade uit geschaafde witte kool, die je even met 1 kleine lepel zout hebt doorgekneed/gewreven om hem zachter te maken met geraspte wortel, olie en citroensap vermengd is ook lekker

Een gezellige avond toegewenst!.

Toegevoegd na 3 minuten:
In het recept gehaktballetjes moet het zijn 'water met zout' ipv saus.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Aubergine salade
Gehaktballetjes
Linzenballetjes
Gevulde koolbladeren
Gesauteerde ossehaaspuntjes
Gevulde tomaatjes
Zalm spinazierolletjes
Puree van verse tuinbonen
Tomaten met knoflook uit de oven
Artisjokken met kaas

Ik kan er nog wel 100 bedenken hoor ;)

Toegevoegd na 2 minuten:
Courgettekoekjes
Kisir (een soort salade van fijne bulgur)
Gefrituurde uienringetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op Google staan er honderden,tik turkse snacks in en hoppa!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb een boekje "De Turkse Keuken" en dat is echt super super goed.
Alles wat er in staat is lekker, ook staan daar de Mezes in, maar nog veel meer.
ISBN 9036608708
Rebo Productions Lisse
Onder redactie van Ria van Eijndhoven

Eet smakelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.tapu.nl/kk_1400001.html
http://www.smulweb.nl/zoeken/?query=meze&keuken_id=R&sorteer=beoordeling_up&type-recepten=recept
http://www.smulweb.nl/zoeken/?type=recepten&query=mezze
http://www.ah.nl/kookschrift/recept?id=273051
http://www.smulweb.nl/1120880/koken/recept/Mezze-turkse-gevulde-eieren
Menukaart Turks restaurant in België: http://www.restorant.be/menu/kumpirbilly/Menukaart.pdf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geef mij maar stukjes burek met spinachi en kas, turkr pizza, turks brood met bv showarma vlees...mmm