Voor het opvullen van brickdeeg zoek ik iets anders dan het traditionele: geen loempia-inhoud, geen (geiten)kaas/tomaat. Suggesties?

Liefst iets wat je zelf ook al klaargemaakt hebt ;-)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
1.6K

Antwoorden (5)

Ik vul zelf ook vaak wonton vellen en rijstbladeren en soms filodeeg. Voorbeelden van hartige vullingen die ik smakelijk vind.

· Verse zalm of tonijn met koriander en geraspte gemberwortel. Peper en zout naar smaak
· Gemarineerde gamba’s
· Gekruid gehakt (zowel rund als kip) met wat fijngehakte ui en knoflook
· Shoarmavlees
· Osseworst en geroosterde paprika uit pot (klinkt misschien gek maar is echt heel lekker!)

Voor de vegetariers:
· Gebakken champignons met kruiden (wel eerst goed uit laten lekken)

En natuurlijk ook zoete vullingen:
· Appel/rozijnen/kaneel/suiker (soort miniappelflapje)
· Kersen
· Peer

Ik hoop dat er wat bij zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
een vulling van aan blokjes gesneden speklapjes (gewokt) met gewokte bamigroenten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
* Mengsel van fijngehakte sjalot,fijngehakte bladpeterselie,fijngesneden groene olijfjes,camenbert in kleine blokjes,versgemalen peper en zout.

* Mengsel van blokjes gekookte aardappel,blokjes net gare wortel,wat erwtjes,kleine garnaaltjes,fijngesnipperd lenteuitje,flinke mespunt garam masala en zout naar smaak.

* mengsel van wat fijngehakte wilde(Turkse) spinazie,geroosterde pijnboompitjes,ragfijn gehakt teentje knoflook en blokjes feta.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fijngehakte gekookte bietjes met tofu en een gesnipperd sjalotje met wat basilicum, een paar druppels balsamicoazijn, een schep honing en een snufje peper. Heerlijk! Wel de bietjes goed uit laten lekker. Mooi roze van kleur en de basilicum geeft een contastkleur.
Of met stukjes surimi, avocado en wat verse peper, knoflook en korianderblad, spicy en lekker!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vullen met staaafjes belegen kaas bestrooid met selderijzout. Inrollen, bestrijken met eidooier, dichtplakken en frituren bij 180 graden.C. Lekker met wat mosterd.

Vullen met banaan, een vruchtesaus maken, het gevulde brickrolletje hierop leggen en een bol roomijs ofzo erbij.

Vullen met; blokjes peer met citroensap besprenkeld en even gestoofd in wat boter. Honing erbij, roeren en even laten karamelliseren. Afblussen met citroensap en witte porto.water erbij tot de perenblokjes net onder staan, even flink doorkoken en op laag vuur in laten koken en verdampen. Vet de vellen brickdeeg aan beide kanten in met gesmolten boter en leg de peer in het midden,strooi er chocolade vlokken op. Rol de vellen op en bak ze in de
op 200 gr. voorverwarmde oven tot ze goudbruin worden.
(ca. 20 min). Eet ze warm, lekker met vanilleijs.

Of; snijd rondjes uit de vellen met een glas of uitsteekvorm
Bestrijk de rondjes met honing en leg er een rondje bovenop. bestrooi dit met gehakte nootjes en bak ze even in de oven. leg op het bord een brickkoekje, verdeel daar plakjes aardbei of ander zacht fruit op en leg er weer een koekje op. Een hele aardbei er bovenop. Garneren met slagroom of Engelse room; ½ l. melk laten koken met vanillestokje. 4 eidooiers loskloppen met 50 gr. suiker tot alles wit wordt. Hier langzaam de kokende melk au bain marie doorheen kloppen tot alles cremig wordt.
Laten afkoelen en het vanillestokje eruit halen.
amc