Wat moet ik doen om warme Macaroni in te vriezen, en hoe laat ik het eerst afkoelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Koken
3.8K

Antwoorden (8)

deksel er half op zodat het niet te veel uitdroogt en op aanrecht laten staan. Na een uurtje in de koelkast
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je laat hem eerst afkoelen naast de koelkast.
Daarna leg je hem in de vriezer.
Leg hem dan in de bovenste la en zorg dat er niet al teveel ander bevroren spul dat makkelijk ontdooit (zoals brood bijvoorbeeld) naast ligt.

Toegevoegd na 59 seconden:
Inderdaad, zoals Jelle opmerkt: Af laten koelen met de deksel er half op, zodat het niet uitdroogt, maar ook weer niet al te nat wordt door condens.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon op het aanrecht laten staan om af te koelen (even afdekken met iets) vooral niet laten afkoelen in de koelkast, want dat is slecht voor de koelkast.

Vervolgens goed luchtdicht verpakken en in de vriezer doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schep het altijd in een diepvrieszakje, laat het wel open totdat ie koel genoeg is om in de vriezer te stoppen, heerlijk als je hem weer opbakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in een schaal doen, de stop in de wasbak, een laagje koud water in de wasbak en daar de schaal inzetten, dan is binnen 10 min koud
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had toevallig rijst met gulash over. Ik heb het in een diepvriesbakje gedaan, en buiten neergezet met een spatdeksel erop want hierin zitten kleine gaatjes. Als het regent dan zet ik het meestal in de bijkeuken om af te koelen. Dan staat het niet in de weg. Als het helemaal koud is, doe ik het deksel eropen zet het in het voorvriesvak van mijn vriezer tot het bevroren is en dan sorteer ik het in de lade waarin het hoort.
amc
13 jaar geleden
Nog een kleine tip voor het invriezen, doe het in een zak en maak deze zo plat mogelijk. Dan is hij sneller bevroren, maar ook sneller ondooid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is belangrijk om het snel af te koelen ivm bacteriegroei. Ik verdeel het in diepvriesbakjes en zet die in de gootsteen met koud water. Als ze iets drijven koelt de onderkant van het bakje ook. En dan de diepvriezer in.