Wat perfect donker kleurt is:Buisman aroma, ook wel genoemd gebrande suiker Het is een koffietoevoegsel bestaande uit gebrande, gekarameliseerde suiker. Je hoeft maar een klein beetje toe te voegen, en je saus is donker gekleurd.Er zit geen koffiesmaak aan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Inkt toevoegen van bijvoorbeeld een inktvis. is geen grapje, zo maak je ook zwarte pasta. Of ketjap, wil ook werken maar dan krijg je de smaak er gratis bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik weet niet precies wat voor vleessaus je bedoelt of je jus bedoelt of andere maar ik zou zeggen weinig water dan wordt het dik en donker net als jus volgens mij, anders even kijken of je het misschien op google kan zoeken, Ben niet zo bekend met sauzen.

Toegevoegd na 44 seconden:
had net op google dat ze soms donkerbier gebruiken voor vleessaus donker te krijgen misschien is het iets misschien niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx voor min had ik wel verwacht.
Met donkere maizena:

Maizena Roux Minute

Maizena Roux Minute is de perfecte basis voor al je sauzen. Het maakt veloutés, roomsoepen, dondere en bruine sauzen, stoofpotjes en ragouts mooi romig en supersnel gebonden zonder het risico op klonters. Je kan kiezen uit twee variëteiten: witte en bruine sauzen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
suiker en of tomaten toevoegen bij de jus. Ketjap of sojasaus werkt ook goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Met ketjap en ketchup, ketjap voor de kleur en ketchup om het wat te binden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bruine saus begint met een roux gemaakt van meel en olie of gesmolten boter, die wordt gekookt tot ze bruin is, waardoor het de roux een rijkere smaak geeft. De roux zelf kan variëren in de intensiteit van bruin die de chef-kok wil hebben en voor de smaak en de kleur van het eindproduct door het langer te bakken. Het is echter belangrijk dat de roux niet aanbrand vanwege de smaak. De gekookte roux wordt aangelengd met een bruine vleesbouillon, meestal van kalfsvlees of rundvlees-en dit wordt gekookt tot het dik wordt. Als extra verdikking nodig is kan maïzena, of een ander verdikkingsmiddel worden toegevoegd.

Op deze manier wordt de smaak van de jus niet daadwerkelijk anders dan als je andere ingredienten toe zou gaan voegen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Van oudsher: met bloed.
Of met uien die je bakt met wat suiker en/of zoete ketjap tot het karamelliseert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
marine manier: bloem,margarine en tomatenpuree.
goed donker laten kleuren dan afblussen met bouillion. is ie dan nog te licht,schepje buisman.proef je niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Afhankelijk van de smaakrichting die je op wil, kun je zoet of hartig toevoegen.
Buisman, bruine suiker, stroop, ontbijtkoek, ahornsiroop, port, madeira.
Zoutarme ketjap, hoisin saus, oestersaus, donkere sojasaus.
Maar het beste werkt de bereiding vooraf, door de bouillon met vooraf in de oven flink geroosterde groenten, schenkel en tomatenpuree te maken, een uur, 180 graden.